Parowozy stacjonujące w Pile

Przeszłość i teraźniejszość kolei w naszym mieście.
Awatar użytkownika
Piterek
PRZYJACIEL
Posty: 491
Rejestracja: 05 maja 2006, 20:35
Lokalizacja: Piła
Kontakt:

Parowozy stacjonujące w Pile

Post autor: Piterek »

Ostatnio sporo szukałem w internecie informacji nt. ilostanów parowozów stacjonujących w Pile. Niestety mało takich informacji. Zatem prośba, jeśli ktoś ma jakieś info to proszę pisać.

Na pewno stacjonowały następujące serie:
- BR03/Pm2 - jezcze w czasach Schneidemuhl - do 1939 r
- G8/Tp3 - po II wojnie
- Tw1 - po 1955 r
- BR50/Ty5 - lata 60/70
- BR42/Ty3/Ty43 - lata 60 do końca służby (27 sztuk)
Tu jeszcze mam wątpliwości, czy Ty2 nie stacjonowały czasem w Pile, ale nie doszukałem sie takich informacji.

Poza tym można było spotkać w różnych okresach:
- Ok22
- Ol49
- TKt48
- Tr5
- Ty2/Ty23
- Ty37
- Ty51

Tyle udało mi się ustalić. Proszę o ew. dalsze informacje.
Awatar użytkownika
SA108
MODERATOR
Posty: 1765
Rejestracja: 21 kwie 2005, 19:45
Lokalizacja: Piła
Podziękowano: 1 raz

Post autor: SA108 »

Wg stanu z 1.01.1980 r. w MD Piła i MDp Wągrowiec stacjonowały (podaję za "Atlasem Parowozów"):
Ol49: 36, 66, 70, 76, 87, 93, 95, 96, 108
Ty43: 6, 8, 24, 25, 32, 33, 53, 55, 57, 62, 71, 72, 77, 88, 94, 97, 107, 114, 115, 116, 117, 118, 121, 122, 124, 125, 127 (ex Ty3-3).
W latach 60. w Pile stacjonowała Pm36-1 (ex Pm36-2), od 1966 r. służyła jako grzejka, w czerwcu 1970 r. skreślono ją z inwentarza.
Być może w latach 50. w Pile stacjonowały Pd5 (na pewno były w szopie w Wągrowcu, która podlegała pod pilską lokomotywownię).
Jak coś jeszcze znajdę, to napiszę.
Pozdrawiam
Awatar użytkownika
Piterek
PRZYJACIEL
Posty: 491
Rejestracja: 05 maja 2006, 20:35
Lokalizacja: Piła
Kontakt:

Post autor: Piterek »

Cały czas byłem przekonany, że Ol-ki były u nas z Krzyża, Poznania i Bydgoszczy. SA108 - jesteś wielki :D

Natomiast info, że Pm36-1 stał kiedyś w Pile to coś mi nie gra. Podczas wojny Niemcy zabrali parowóz do Rzeszy i tam po jakichś eksperymentach zezłomowali. Natomiast obecna Pm36-2 była w dyrekcji poznańskiej od 1965 roku i miała nr 1, ale to był błędny numer. Obecnie ma prawidłowy nr 2 i znana jest jako "Piękna Helena" lub "Żaba".

Znalazłem też info na stronie Doctora (parowozy.best.net.pl), że w 1995 roku była odbudowana w ZNTK w Pile. Ciekawe czy są jakieś fotki z napraw w ZNTK.
Awatar użytkownika
SA108
MODERATOR
Posty: 1765
Rejestracja: 21 kwie 2005, 19:45
Lokalizacja: Piła
Podziękowano: 1 raz

Post autor: SA108 »

Dzięki ;). Chodziło mi oczywiście o Pm36-2, czyli "Piękną Helenę", podałem tylko jej oznaczenie z tamtych czasów. Numer 2 nosi ona ponownie dopiero od remontu w naszych ZNTK w 1995 r.
Pozdrawiam
BOB WYATT
PRZYJACIEL
Posty: 59
Rejestracja: 30 kwie 2006, 13:42
Lokalizacja: PIŁA

Post autor: BOB WYATT »

Piterek pisze:Ciekawe czy są jakieś fotki z napraw w ZNTK.
Są dwie fotografie w albumie "Parowozy w Polsce" stanowiący dodatek do edycji kolekcjonerskiej gry Trainz Simulator 2006.
Fotki przedstawiają Pm36 w zapalarni przed próbną jazdą oraz w czasie owej jazdy na szlaku Piła - Krzyż. Fotografie są Pana Andrzeja Paszke.

Pozdrawiam
Awatar użytkownika
SA108
MODERATOR
Posty: 1765
Rejestracja: 21 kwie 2005, 19:45
Lokalizacja: Piła
Podziękowano: 1 raz

Post autor: SA108 »

Wprawdzie nie dotyczy to parowozów, ale myślę, że też jest ciekawe. W okresie międzywojennym (a może i wcześniej) w Pile stacjonowały akumulatorowe "Wittfeldy". Jeździły na trasach podmiejskich, np. do Ujścia, Kaliny i Płociczna.
Pozdrawiam
Awatar użytkownika
SA108
MODERATOR
Posty: 1765
Rejestracja: 21 kwie 2005, 19:45
Lokalizacja: Piła
Podziękowano: 1 raz

Post autor: SA108 »

Przed 1945 r. w Pile stacjonowały parowozy serii 41 (na PKP Ot1). Oto dotyczące Piły fragmenty z artykułu na stronie http://www.kolej.one.pl/_fervojoj/BIBLI ... /OT1_1.HTM :
Dwa prototypowe egzemplarze serii 41 opuściły zakłady Schwartzkopffa już w 1936 roku. Prototypowa lokomotywa 41 001 poddana była badaniom w ośrodku doświadczalnym (LVA) w Grunewald. Na początku maja obie lokomotywy zostały skierowane do obserwowanej eksploatacji w lokomotywowni w Pile (Bw Schneidemühl). Prowadząc pospieszne pociągi towarowe z bydłem w kierunku Berlina zyskały przy okazji mało atrakcyjny przydomek „Ochsenlok” (dosł. „wołowa lokomotywa”).[...]Stosunkowo wiele lokomotyw serii 41 trafiło z wytwórni wprost do lokomotywowni znajdujących się w granicach obecnej sieci PKP. Otrzymały je parowozownie w Pile (Bw Schneidemühl Pbf: 41 001, 002, 137…146)[...]W latach wojny seria 41 stacjonowała też na inwentarzu parowozowni Piła Towarowa (Schneidemühl Vbf).[...]Zasadniczymi odcinkami obsługi trakcyjnej były trasy: Berlin/Frankfurt — Kostrzyń — Piła — Bydgoszcz — Toruń, Piła — Tczew — Gdańsk/Iława.
Poza tym w pilskiej lokomotywowni stacjonowały wówczas m.in. parowozy pospieszne serii 01 (brak odpowiednika na PKP) i 03 (Pm2).
Awatar użytkownika
Piterek
PRZYJACIEL
Posty: 491
Rejestracja: 05 maja 2006, 20:35
Lokalizacja: Piła
Kontakt:

Post autor: Piterek »

No właśnie. Obecnie buduję model Ot1 na bazie Revela.
Awatar użytkownika
SA108
MODERATOR
Posty: 1765
Rejestracja: 21 kwie 2005, 19:45
Lokalizacja: Piła
Podziękowano: 1 raz

Post autor: SA108 »

Parowóz 41 001 (PKP Ot1) w Pile, rok 1937:

Obrazek
Urodzony w Schneidemühl
Posty: 1
Rejestracja: 03 paź 2007, 23:52
Lokalizacja: Gorzów Wlkp.

Post autor: Urodzony w Schneidemühl »

Szukam pilnie zdjęcia parowozu który stacjonował w Pile jest to Ty43-116, jeżeli ktoś tak owe posiada będę wdzięczny wklejenie go bądź chociaż linku albo jakiś informacji o nim. Z góry dziękuję i POZDRAWIAM
Awatar użytkownika
Marcin
Posty: 101
Rejestracja: 21 cze 2007, 19:42
Lokalizacja: Piła

Post autor: Marcin »

Znalazłem w necie informację o paradzie z okazji 100 lecia kolei w Niemczech w 1935 roku. W paradzie brały udział 3 parowozy ze Schneidemühl. Były to: fabrikneue Einheits-Schnellzugloks 03 211 (Bw Schneidemühl), 03 212 (Bw Schneidemühl) oraz Lok 01 156 (Bw Schneidemühl)
sokol 22
Posty: 3
Rejestracja: 10 lis 2007, 02:59
Lokalizacja: Piła-wzgórze

Post autor: sokol 22 »

SA108 pisze:Wprawdzie nie dotyczy to parowozów, ale myślę, że też jest ciekawe. W okresie międzywojennym (a może i wcześniej) w Pile stacjonowały akumulatorowe "Wittfeldy". Jeździły na trasach podmiejskich, np. do Ujścia, Kaliny i Płociczna.
Pozdrawiam
Witam, chodzi mi tu o Płociczno? czy są to nasze Płotki? jak tak to gdzie były tory no i gdzie była zlokalizowana sama wieś? POZDRAWIAM!
Awatar użytkownika
SA108
MODERATOR
Posty: 1765
Rejestracja: 21 kwie 2005, 19:45
Lokalizacja: Piła
Podziękowano: 1 raz

Post autor: SA108 »

Tak, to Płotki. Przed wojną przystanek nosił nazwę Albersruh. Trochę napisano o nim w różnych tematach, radzę użyć wyszukiwarki. Wsi tam nigdy nie było, przystanek znajdujący się przy torach do Złotowa był przeznaczony dla przyjeżdżających nad jezioro Płotki. Tutaj jest zdjęcie:
viewtopic.php?p=2349#2349
Awatar użytkownika
SA108
MODERATOR
Posty: 1765
Rejestracja: 21 kwie 2005, 19:45
Lokalizacja: Piła
Podziękowano: 1 raz

Post autor: SA108 »

Poza już wymienionymi w tym wątku wiem, że w Pile stacjonowały:
- Ok1 (lata 60-70)
- Tp4 (lata 50)
- Ty2 (praktycznie przez cały okres powojenny)
- TKt48 (lata 70)
Awatar użytkownika
karpil
Posty: 193
Rejestracja: 24 sty 2006, 22:15
Lokalizacja: Środa Wielkopolska

Post autor: karpil »

Co do tekatek, to słyszałem od znajomego (nie-kolejarza, więc nie wiem na ile to prawdziwe), że prowadziły pociągi do Czarnkowa/Bzowa ze względu na niekorzystny profil inii.
ODPOWIEDZ

Utwórz konto lub zaloguj się, aby dołączyć do dyskusji..

Musisz być zarejestrowanym użytkownikiem, aby móc opublikować odpowiedź.

Utwórz konto

Zarejestruj się, aby dołączyć do Nas!
Zarejestrowani użytkownicy, mają dużo więcej przywilejów, związanych z użytkowaniem forum.
Rejestracja i korzystanie z forum jest całkowicie bezpłatne.

Zarejestruj się

Zaloguj się