Samoloty z czasów 2 wojny światowej

Myśl techniczna w dawnej Pile (budowle, mosty, samoloty i inne ciekawostki ówczesnej techniki).
Awatar użytkownika
mathias
Posty: 167
Rejestracja: 12 sty 2007, 18:54
Lokalizacja: Piła /Berliner Chaussee
Kontakt:

Samoloty z czasów 2 wojny światowej

Post autor: mathias »

Mam do was forumowicze pytanie... czy kto z was wie jakie samoloty stacjonowały na naszym lotnisku w czasie drugiej wojny światowej oraz przed nią? Wiem, że w Pile były 2 lotniska i miejsce gdzie startowały sterowce, lecz ciekawi mnie jakie aeroplany były w użyciu Niemców naszym mieście.
Awatar użytkownika
skinspila
PRZYJACIEL
Posty: 358
Rejestracja: 04 lut 2006, 16:12
Lokalizacja: Piła
Podziękowano: 1 raz
Kontakt:

Re: Samoloty z czasów 2 wojny światowej.

Post autor: skinspila »

Zapraszam na stronkę > http://www.mars.slupsk.pl/fort/sterowce/zep0samo.htm

A dla leni :smile3:

Samoloty Zeppelin, Gotha, Staaken

Firmy sterowcowe produkują samoloty.
W czasie wojny światowej firmy sterowcowe zajęły się także produkcją samolotów. Kierowana przez Artura Müllera firma LVG mieszcząca się na lotnisku Berlin-Johannisthal budowała i remontowała samoloty od 1911, produkcja była niewielka, w czasie wojny produkowano na licencji samolot DFW CV, w 1918 wyprodukowano 1800 samolotów przy zatrudnieniu 3800 (razem z filią w Koszalinie). Samolot LVG CV znalazł sobie miejsce także w historii polskiego lotnictwa, gdy formacja 6 samolotów przeleciała 7.I.1919 nad wyzwolonym Poznaniem.

Inżynier Kober w firmie Flugzeugbau Friedrichshafen GmbH konstruował łodzie latające i samoloty bombowe, m.in. jego dziełem był 2-silnikowy Friedrichshafen G.III z 1916 o rekordowym pułapie 6,5km i udźwigu 900kg, który mocno dał się we znaki Londynowi i Paryżowi.

W Zeesen mieściła się filia Luftschiffbau Schütte-Lanz produkująca różne samoloty licencyjne (m.in. DFW CV), bez większego powodzenia próbująca konstruować własne samoloty (bombowiec R.I, myśliwskie dwu-, półtora- i trójpłatowce).

Warto wspomnieć, że częstą praktyką było podejmowanie produkcji lotniczej przez zakłady taboru kolejowego: Hannoverische Waggonfabrik A.G. w Linden, Gothaer Waggonfabrik A.G. w Gotha (wspomniane już samoloty bombowe), Linke-Hoffman we Wrocławiu (dzisiejszy PAFAWAG). Do niektórych samolotów stosowano silniki Maybach (m.in. doskonaly 245-konny wysokościowy silnik MB IVa skonstruowany w 1916 przez Karla Maybacha), obok powszechniejszych silników Benz, BMW, Mercedes.

Samoloty Zeppelina
Także Zeppelin rozpoczął w 1914 konstruowanie i produkcję samolotów bombowych. Razem z Gustavem Kleinem i Robertem Boschem utworzył VGO (Versuchsbau Gotha-Ost GmbH) w Gotha-Ost - zakłady w których rozpoczęto realizację projektów prof. Baumanna, Kleina i Hellmutha Hirtha. W zakładach lotniczych Zeppelina karierę rozpoczęli Claudius Dornier i Ernst Heinkel. Niektóre elementy konstrukcji wielkich samolotów serii R (Riesenflugzeugen - samolotów olbrzymów) wzorowano na bombowcach budowanych w Rosji przez Igora Iwanowicza Sikorskiego (Grand, Russkij Witiaź, Ilia Muromiec) i projektach Wasilija Andrianowicza Ślesariewa. Wszystkie samoloty były dwupłatowcami, miały trzy silniki Maybach i Mercedes, rozpiętość 42 metry. W latach 1915-16 wyprodukowano kilkanaście samolotów VGO RML 1, VGO II, III i IV, które pozostawały na uzbrojeniu do 1917. W 1916 roku zakłady VGO zostały wchłonięte przez inną firmę Zeppelina, czyli Zeppelin Staaken (Flugzeugwerk GmbH w Berlinie-Staaken), gdzie produkcja była rozwijana. Powstały samoloty bombowe Staaken R.V, VI, VII, XIV, XIVa i XVI, niektóre w seriach po kilkanaście sztuk.

Gondolę silnikową samolotu Staaken R.VI można obejrzeć w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.

Na Fokkerze D.III latał Oswald Boelcke - niemiecki as myśliwski, dowódca słynnej Jasta 2. Zginął 28.X.1916 na samolocie Albatros D.I (z prawej). Pośrodku znak firmowy Ostdeutsche Albatros Werke w Schneidemühl, czyli Pile, gdzie produkowano na licencji samoloty Albatros różnych wersji, trochę Fokkerów i Zeppelin Staaken R.VI.

Do tego coś współczesnego > http://www.konflikty.pl/a,701,Lotnictwo ... _Pile.html

Ciekawsze linki:
http://tomaszjkowalski.republika.pl/albd3/albtrd3.htm
http://www.iirp.prv.pl/lotnictwo/mysliw ... d_vii.html
http://www.swierkle.pl/cms/php/do_druku ... i_zdjecia=
ODPOWIEDZ

Utwórz konto lub zaloguj się, aby dołączyć do dyskusji..

Musisz być zarejestrowanym użytkownikiem, aby móc opublikować odpowiedź.

Utwórz konto

Zarejestruj się, aby dołączyć do Nas!
Zarejestrowani użytkownicy, mają dużo więcej przywilejów, związanych z użytkowaniem forum.
Rejestracja i korzystanie z forum jest całkowicie bezpłatne.

Zarejestruj się

Zaloguj się