Druga lokomotywownia
Druga lokomotywownia
Niewiele osób wie, że niegdyś w Pile istniała druga lokomotywownia. Według mapy z 1940 r. znajdowała się ona w rejonie dworca towarowego, na miejscu klubu "Nemo" przy ul. Warsztatowej. Z całą pewnością parowozownia istniała również po wojnie, jednak nie wiem, czy był to ten sam budynek w tym samym miejscu. Może ktoś ma jakieś informacje o tej budowli - jak wyglądała i kiedy została rozebrana?
Naprawa wagonöw .
Witam, mam chyba coś na ten temat, otóż w przewodniku z 1914 r. jest informacja o Królewskich Warsztatach Naprawczych Wagonów.
Warsztaty 2 powstały ze starych, założonych w 1874 r. warsztatów Królewskiej Koleji Wschodniej. Miejsce to jest drugorzędnym warsztatem naprawczym lokomotyw i wagonów. W 1907 r. naprawa lokomotyw zostaje przeniesiona do nowo wybudowanych warsztatów naprawczych (Warsztaty 1) i od tej pory Warsztaty 2 służą tylko do remontów wagonów osobowych i towarowych. Posiadają 12 zadaszonych stoisk. Poprzez przebudowę w latach 1912-14. warsztaty te otrzymują 120 zadaszonych miejsc remontowych. Koszty przebudowy to około 2 miliony marek. Są tutaj naprawiane nie tylko wagony osobowe standardowej budowy, ale także D - Zug (pociągi pospieszne ?) i wagony maszynowe. W 1914 r. warsztat ten zatrudniał 240 pracowników. Warsztaty te posiadały własne urządzenia przetwarzające prąd pobierany z elektrowni w Dobrzycy, pomieszczenia socjalne posiadały centralne ogrzewanie i łaźnie.
Pozdrawiam
Warsztaty 2 powstały ze starych, założonych w 1874 r. warsztatów Królewskiej Koleji Wschodniej. Miejsce to jest drugorzędnym warsztatem naprawczym lokomotyw i wagonów. W 1907 r. naprawa lokomotyw zostaje przeniesiona do nowo wybudowanych warsztatów naprawczych (Warsztaty 1) i od tej pory Warsztaty 2 służą tylko do remontów wagonów osobowych i towarowych. Posiadają 12 zadaszonych stoisk. Poprzez przebudowę w latach 1912-14. warsztaty te otrzymują 120 zadaszonych miejsc remontowych. Koszty przebudowy to około 2 miliony marek. Są tutaj naprawiane nie tylko wagony osobowe standardowej budowy, ale także D - Zug (pociągi pospieszne ?) i wagony maszynowe. W 1914 r. warsztat ten zatrudniał 240 pracowników. Warsztaty te posiadały własne urządzenia przetwarzające prąd pobierany z elektrowni w Dobrzycy, pomieszczenia socjalne posiadały centralne ogrzewanie i łaźnie.
Pozdrawiam
Te warsztaty znajdowały się w okolicach obecnej ulicy Zakopiańskiej.
Udało mi się dowiedzieć trochę o lokomotywowni przy dworcu towarowym. Stacjonowały w niej parowozy towarowe (w okresie międzywojennym głównie serii 41 - PKP Ot1) i nosiła oznaczenie Schneidemühl Vbf w przeciwieństwie do Schneidemühl Pbf przy dworcu osobowym. W 1945 r. został zniszczony dach budynku, jednak mury ocalały. Lokomotywownia nie została ponownie uruchomiona i w końcu ją wyburzono, a w 1966 r. ten teren został przyłączony do ZNTK.
Udało mi się dowiedzieć trochę o lokomotywowni przy dworcu towarowym. Stacjonowały w niej parowozy towarowe (w okresie międzywojennym głównie serii 41 - PKP Ot1) i nosiła oznaczenie Schneidemühl Vbf w przeciwieństwie do Schneidemühl Pbf przy dworcu osobowym. W 1945 r. został zniszczony dach budynku, jednak mury ocalały. Lokomotywownia nie została ponownie uruchomiona i w końcu ją wyburzono, a w 1966 r. ten teren został przyłączony do ZNTK.
Re: Druga lokomotywownia
Czy ktoś się orientuje kiedy i dlaczego parowozy w Pile stacjonowały w rejonie dzisiejszej myjni wagonowej PR? Widać to miejsce tutaj:
Re: Druga lokomotywownia
Fajne zdjęcia. Widać na nich jak to miejsce wyglądało jeszcze w 1976 roku. Kilka lat później już tego nie było, skończyło się z momentem likwidacji trakcji parowej.
Wielkie zasieki węglowe, kilka kanałów oczystkowych, żurawie wodne, a na końcu obrotnica i wachlarz torów. Kiedyś była tam parowozownia. W latach osiemdziesiątych, w czasie kryzysu paliwowego, na tym wachlarzu stały "Gagariny", a trakcja parowa miała swoje ostatnie złote czasy. Może ktoś posiada zdjęcie tych odstawionych ST44.
Wielkie zasieki węglowe, kilka kanałów oczystkowych, żurawie wodne, a na końcu obrotnica i wachlarz torów. Kiedyś była tam parowozownia. W latach osiemdziesiątych, w czasie kryzysu paliwowego, na tym wachlarzu stały "Gagariny", a trakcja parowa miała swoje ostatnie złote czasy. Może ktoś posiada zdjęcie tych odstawionych ST44.
Drugi okrąglak
Przed 1945 rokiem w Pile była nie jedna, lecz dwie okrągłe parowozownie - jak widać w prawym górnym rogu poniższego zdjęcia:
I na planie:
Jak widać, w pobliżu była jeszcze niewielka parowozownia wachlarzowa. Na pocztówce można też dostrzec kilka innych, nieistniejących już obiektów: zabudowania dawnej fabryki wagonów (w lewym górnym rogu, przy obecnej ul. Zakopiańskiej) czy też willę Augusta Gruse (fragment płotu z bramą tej willi przeniesiono niedawno do Parku Miejskiego)
I na planie:
Jak widać, w pobliżu była jeszcze niewielka parowozownia wachlarzowa. Na pocztówce można też dostrzec kilka innych, nieistniejących już obiektów: zabudowania dawnej fabryki wagonów (w lewym górnym rogu, przy obecnej ul. Zakopiańskiej) czy też willę Augusta Gruse (fragment płotu z bramą tej willi przeniesiono niedawno do Parku Miejskiego)
Re: Drugi okrąglak
SA108 masz tą pocztówkę u siebie czy jest na Allegro?
Swoją droga można by ten post przenieść tu: viewtopic.php?f=14&t=126
Swoją droga można by ten post przenieść tu: viewtopic.php?f=14&t=126
Re: Drugi okrąglak
Była kiedyś na Allegro.Piterek pisze:SA108 masz tą pocztówkę u siebie czy jest na Allegro?
Racja, połączyłem.Swoją droga można by ten post przenieść tu: viewtopic.php?f=14&t=126
Re: Druga lokomotywownia
Nie wiem czy już była o tym mowa ale...
Hmm... chyba śnie, ale znalazłem parowozownie (Okrąglak) w Bydgoszczy... :shock:
Dorzucam zdjęcie... 8)
Hmm... chyba śnie, ale znalazłem parowozownie (Okrąglak) w Bydgoszczy... :shock:
Dorzucam zdjęcie... 8)
-
- PRZYJACIEL
- Posty: 2009
- Rejestracja: 14 maja 2006, 17:32
- Lokalizacja: Piła
- Podziękowano: 2 razy
- Kontakt:
Re: Druga lokomotywownia
W Bydgoszczy i w Tczewie, podobnie jak w Pile, oprócz zachowanych do naszych czasów okrąglaków, był dawniej jeszcze jeden.
Utwórz konto lub zaloguj się, aby dołączyć do dyskusji..
Musisz być zarejestrowanym użytkownikiem, aby móc opublikować odpowiedź.
Utwórz konto
Zarejestruj się, aby dołączyć do Nas!
Zarejestrowani użytkownicy, mają dużo więcej przywilejów, związanych z użytkowaniem forum.
Rejestracja i korzystanie z forum jest całkowicie bezpłatne.