Tajemnica pilskiego lotniska?! ;-)

Piła kryje wiele tajemnic z przeszłości. Spróbujmy odkryć choć ich małą część!
Awatar użytkownika
Pauli
Posty: 11
Rejestracja: 11 maja 2006, 15:41
Lokalizacja: Górne

Post autor: Pauli »

Czy ktoś mógłby mi napisać, gdzie na lotnisku znajduje się "sławny" schron/bunkier z szybą "kuloodporną". Lotnisko znam juz dość dobrze, ale na ten obiekt trafić nie mogę. Pozdrawiam serdecznie.

Aha, co do ciekawych "bajeczek" dotyczących lotniska, to ostatnio kolega mówił mi, że jego starszy kuzyn zaprosił znajomą grupę "odkrywczą" i pokazał im jedno z tajemniczych wejść. Ponoć szef grupy po wejściu do środka wyszedł blady i zakomunikował, że wejście to powinno zostać zamknięte. Niestety do dziś nie chce powiedzieć, co tam zobaczył, a i sam kuzyn nie chce pokazać, gdzie to było. P
Shem
Posty: 3
Rejestracja: 13 cze 2006, 20:26

Post autor: Shem »

Witam, dowiedziałem się o tym forum od kumpla i jak tylko przeczytałem wszystkie posty, spytałem ojca jak to jest z tymi tunelami pod lotniskiem. Mój ojciec jest emerytowanym żołnierzem, którzy pracował na lotnisku przy Lotniczej przez 20 lat (aż do likwidacji jednostki). Spytałem go jak to jest z tymi tunelami, czy istnieją i powiedział, że to prawda. Co więcej wie też o fabryce, która jest pod płytą lotniska. Mówił, że montowali w niej silniki lotnicze (do Messerschmitt'ów, Junkersów?) natomiast garaże przy Chopina są zbudowane na wielkiej niemieckiej betonowej ścianie. Do tego dowiedziałem się, że za garażami były tory kolejowe, które prowadziły prosto do fabryki, lecz teraz wszystko jest tam zasypane.
Szczególnie mnie to ciekawi, bo wiele osób tutaj mówi, że tunele zaczynają się przed garażami, z drugiej strony mój ojciec mówił, że tory kolejowe wychodziły od drugiej strony garaży. Może warto to sprawdzić?

Oprócz tego, z tego co mówił mi mój ojciec, za hangarami na lotnisku są wejścia do kompleksów położonych pod płytą lotniska. Czy muszę mówić, że mój ojciec pracował z samolotami przez 20 lat we właśnie tych hangarach?

Poprawcie mnie, jeśli powiedziałem już to co było powiedziane.
Awatar użytkownika
czeslaw
MODERATOR
Posty: 321
Rejestracja: 15 maja 2005, 14:03
Lokalizacja: Pila Bismarckstrasse

Post autor: czeslaw »

Witam

A coś więcej na temat wejścia za hangarami???
Shem
Posty: 3
Rejestracja: 13 cze 2006, 20:26

Post autor: Shem »

Zamiast dowiedzieć się gdzie to dokładnie jest, dowiedziałem się, że te wejścia są zabetonowane, więc wejść się nie da. Jeśli jednak dalej was interesuje lokalizacja tych wejść, to dowiem się gdzie to jest i dam wam znać.


EDIT. Teraz dokładnie wiem gdzie to jest, ale jak się dowiedziałem, to raczej zbrzydło mi wejście do tego miejsca. Oto jak sprawa wygląda.

Wejście znajduje się za hangarem byłego PWL'u. Jest to wielki hangar znajdujący się po lewej stronie od wejścia główną bramą. Wejście to mała przybudówka za hangarem. W przybudówce są schody w dół, po czym można iść w głąb korytarza przez jakieś 100m. Potem wszystko jest zalane wodą i jest zamurowane (nie zabetonowane jak pisałem wcześniej).

Dlaczego więc odechce się i wam wejścia w tamto miejsce? Bo teraz w tym hangarze jest magazyn Phillipsa, i całość jest odgrodzona, więc wejścia nie ma. Tyle się dowiedziałem.
Awatar użytkownika
czeslaw
MODERATOR
Posty: 321
Rejestracja: 15 maja 2005, 14:03
Lokalizacja: Pila Bismarckstrasse

Post autor: czeslaw »

Witam

Chyba chodzi Ci o magazyn Goliata. Miejsce obejrzane i obfotografowane i nie ma tam wody. Fotki na stronie w Galerii.

Pozdrawiam
Awatar użytkownika
Pauli
Posty: 11
Rejestracja: 11 maja 2006, 15:41
Lokalizacja: Górne

Post autor: Pauli »

W takim razie drogi Czesławie chyba jesteś w błędzie. Dzięki zgodzie pani kierownik Goliata zwiedzałem te podziemia blisko godzinę i zauważyłem jedną rzecz, o której nie było mowy ani na tym forum, ani na i-pila. Otóż w jednej z komór znajduje się ewidentnie zejście na niższy poziom, których miało być jeszcze 5, zasypane piaskiem i zalane częściowo wodą. Identycznie wyglądają końce (wyjścia) małych kominów prowadzące na wyższy poziom (hala Goliata), tzn. kwadrat obramowany stalową obwódką, a wewnątrz drabinka wmurowana w ścianę. Sprawa jest bardzo łatwa do wyjaśnienia - wystarczyło by odkopać jakieś pół metra piasku, żeby zobaczyć, czy jest drabinka. Jeśli jest, to ewidentnie niżej znajdują się kolejne, zasypane lub zalane (ale niekoniecznie) komnaty, a jestem przekonany, że zasypano tylko sam komin (zejście) i wejście niżej jest możliwe. Pozdrawiam
Awatar użytkownika
pavvlo
ADMINISTRATOR
Posty: 786
Rejestracja: 04 kwie 2005, 23:27
Lokalizacja: Piła
Kontakt:

Post autor: pavvlo »

Pauli pisze:Otóż w jednej z komór znajduje się ewidentnie zejście na niższy poziom, których miało być jeszcze 5, zasypane piaskiem i zalane częściowo wodą.
Czy mógłbyś na podstawie tego schematu określić które to pomieszczenie? > http://www.dawna.pila.pl/pwl.html
Eksplorowałem te podziemia wiele razy ale niczego nie zauważyłem :( .
Co do szybów ewakuacyjnych to wszystko możliwe, też miałem takie podejrzenia, no ale cóż póki się tego nie odkopie to można sobie gdybać...
Awatar użytkownika
SA108
MODERATOR
Posty: 1765
Rejestracja: 21 kwie 2005, 19:45
Lokalizacja: Piła
Podziękowano: 1 raz

Post autor: SA108 »

Mam wiarygodne informacje, że UAM w najbliższym czasie rozpocznie burzenie następujących budynków na lotnisku:

- komenda lotniska nr 2 (nr 53)
Obrazek

- areszt (nr 54)
Obrazek

- trafostacja (nr 135) i budynek gospodarczy (nr 136)
Obrazek

- dwa schrony podziemne
Obrazek

Żałować można tylko komendy, reszta budynków jest delikatnie mówiąc mało interesująca, mimo to wszystkie dokładnie obfociłem dla potomności ;).

A oto plany lotniska:
Obrazek Obrazek

Gdzie mogą się znajdować kompleksy nr 1 i 2? Podejrzewam, że kompleks nr 2 to obiekt wojskowy w rejonie zalewu Koszyce II.
Awatar użytkownika
Roto
Posty: 103
Rejestracja: 12 lut 2006, 01:39
Lokalizacja: Piła - Bromberger Str.
Podziękowano: 1 raz

Post autor: Roto »

Mam pytanie jakie zastosowanie miał ten budynek:

Obrazek

Pozdro
Awatar użytkownika
SA108
MODERATOR
Posty: 1765
Rejestracja: 21 kwie 2005, 19:45
Lokalizacja: Piła
Podziękowano: 1 raz

Post autor: SA108 »

Jest to budynek koszarowy nr 58, zbudowany w 1956 r. Jeszcze niedawno nad wejściem był napis "Budynek eskadr lotniczych".
Awatar użytkownika
ADAM miłosnik 6plmb
Posty: 52
Rejestracja: 10 kwie 2006, 10:13

Post autor: ADAM miłosnik 6plmb »

Ten napis jeszcze jest ESKADRY LOTNICZE. A jeśli chodzi o bunkier z szybą pancerną to chodzi chyba o ''grzybek'' czyli schron kierownika lotów na wypadek nalotu. Od góry znajduje sie właz ale jest jeszcze osobne wejście. Mam fotkę i jesli ją odnajdę w stosie innych to zamieszczę.
Awatar użytkownika
ADAM miłosnik 6plmb
Posty: 52
Rejestracja: 10 kwie 2006, 10:13

Post autor: ADAM miłosnik 6plmb »

Ale miałem fuksa!!! Znalazłem przez przypadek, proszę oto foteczka. To o to chodziło???

Obrazek
Awatar użytkownika
SA108
MODERATOR
Posty: 1765
Rejestracja: 21 kwie 2005, 19:45
Lokalizacja: Piła
Podziękowano: 1 raz

Post autor: SA108 »

ADAM miłosnik 6plmb pisze:Ten napis jeszcze jest ESKADRY LOTNICZE.
Owszem, pisało tam "Eskadry lotnicze" (pisałem z pamięci, więc popełniłem błąd ;)), ale samego napisu już niestety nie ma:

Obrazek
Awatar użytkownika
ADAM miłosnik 6plmb
Posty: 52
Rejestracja: 10 kwie 2006, 10:13

Post autor: ADAM miłosnik 6plmb »

Wyglada na to, że ktoś zrobił sobie z tego pamiatkę i zabrał jak swoje... jestem wielkim miłośnikiem 6PLMB ale coś takiego nie przyszło mi do głowy :shock: Jeszcze niedawno widziałem ten klosz!!! Kolejne złodziejstwo lub wandalizm... brak słów.
młody
Posty: 2
Rejestracja: 18 paź 2006, 23:02

Post autor: młody »

Witam!
Od pewnego czasu obserwuję sytuację na forum i ... szczerze mówiąc to odświeżyło moje zainteresowanie lotniskiem :) Chętnie przyłączyłbym się do owej 'wycieczki' w rejon 'wjazdu zachodniego' czy też wejść przy ul. Chopina - zawsze można dowiedzieć się czegoś ... i łatwiej coś wywnioskować będąc tam razem niż w domu przed kompem. Czekam więc na info o ewentualnej wyprawie. pozdrawiam
Awatar użytkownika
Roto
Posty: 103
Rejestracja: 12 lut 2006, 01:39
Lokalizacja: Piła - Bromberger Str.
Podziękowano: 1 raz

Post autor: Roto »

Jeśli jakaś wyprawa miała by miejsce także się na to pisze.
Awatar użytkownika
czeslaw
MODERATOR
Posty: 321
Rejestracja: 15 maja 2005, 14:03
Lokalizacja: Pila Bismarckstrasse

Post autor: czeslaw »

To kiedy wyprawa??? My też idziemy.
Awatar użytkownika
pavvlo
ADMINISTRATOR
Posty: 786
Rejestracja: 04 kwie 2005, 23:27
Lokalizacja: Piła
Kontakt:

Post autor: pavvlo »

Wpadł mi dzisiaj w ręce artykuł z Tygodnika Nowego z 29 sierpnia 2006r. zatytułowany "Wspomnienia z powojennej Piły". W artykule zawarte są wspomnienia pani Zofii Kosiorek która mieszka w Pile od 20 maja 1945r. Najbardziej zainteresował mnie ostatni rozdział tego krótkiego artykułu tj. "Podziemna Piła". Pozwolę sobie ten fragment zacytować, myślę że co niektórych forumowiczów zainteresuje:

"Miałam u siebie starszą kobietę, Polkę, która mieszkała w Pile jeszcze przed wojną. Nie miała nikogo i zamieszkała u mnie. Dzieci mówiły do niej babciu. Pewnej niedzieli mówi do mojego syna: - Zbysiu, teraz pójdziemy zwiedzać inną część Piły - opowiada pani Zofia. - Poszliśmy w okolice lotniska, tam gdzie teraz są działki. Znajdowały się tam dwa ogromne wejścia do podziemi. I w tych podziemiach ukrywali się Niemcy. Jedni mówili że było ich pięciuset, inni że siedmiuset. Wszystkich wyprowadzili. Jednak zanim to odkryli, wchodzili tam żołnierze polscy i rosyjscy. I nikt nie wracał. Później dziesięciu polskich żołnierzy powiązało się w pasie sznurami i tak jeden przywiązany do drugiego weszli i doszli do tych Niemców. Niemcy ukrywali się od przeszło pół roku i wyniku ciemności już zupełnie nic nie widzieli. Jak podeszliśmy pod te wejścia to akurat ich wyprowadzali. Co się z nimi stało, tego nie wiem. Ale wiem, że w tych podziemiach znajdował sie potężny skład amunicji i broni, to były trzy piętra pod ziemią. To wszystko jeszcze tam jest. Nikt nie chciał tam wchodzić. Chodziły pogłoski, że wszystko jest zaminowane. Podobny, ale mniejszy schron znajdował się pod placem Staszica".
Awatar użytkownika
mathias
Posty: 167
Rejestracja: 12 sty 2007, 18:54
Lokalizacja: Piła /Berliner Chaussee
Kontakt:

Post autor: mathias »

W tym bunkrze sypie się na głowe strop. Wchodziłem do środka i powiem wam, że tam nawet można było schowac minimum 100 osób.
Awatar użytkownika
czeslaw
MODERATOR
Posty: 321
Rejestracja: 15 maja 2005, 14:03
Lokalizacja: Pila Bismarckstrasse

Post autor: czeslaw »

Witam

Znalazłem takie coś:

http://www.odkrywca.pl/pokaz_watek.php?id=452180

Pozdrawiam
Awatar użytkownika
Ubi
Posty: 13
Rejestracja: 25 wrz 2006, 17:57

Post autor: Ubi »

Jeśli to co jest napisane w 'Odkrywcy' byłoby prawdą to naprawdę jest to mała sensacja. Gdyby się to potwierdziło to można by potwierdzić
i rozwiać wiele domysłów i legend. Ciekawe jak wszedł w posiadanie tych fantów owy gość...
Rekkeswind
Posty: 37
Rejestracja: 14 cze 2007, 11:39
Lokalizacja: Nawet nie z okolic Piły

Post autor: Rekkeswind »

Wszystko, co tylko z lotniska dało się wywieźć, zostało wywiezione między końcem grudnia 1944 a końcem stycznia 1945. Na żadne sensacje nie ma co liczyć ;) Nowe części zamienne były wywożone w pierwszej kolejności.
Awatar użytkownika
Ubi
Posty: 13
Rejestracja: 25 wrz 2006, 17:57

Post autor: Ubi »

Same tabliczki znamionowe z numerami seryjnymi silników byłyby nie lada gratką, nie mówiąc już o innych rzeczach, oczywiście jeśli chodzi o konkretne samoloty.
Rekkeswind
Posty: 37
Rejestracja: 14 cze 2007, 11:39
Lokalizacja: Nawet nie z okolic Piły

Post autor: Rekkeswind »

Tak właśnie rodzą się mity i legendy. Ktoś słyszał, że ktoś coś widział, że ktoś inny coś miał i to coś było nawet oryginalnie zapakowane, a ktoś inny w pogoni za "fantami" (moim zdaniem straszne słowo) jest w stanie uwierzyć prawie we wszystko...

Wielu tzw. "poszukiwaczami", przywłaszczającymi sobie znalezione w ziemi przedmioty zabytkowe, powinna się zająć policja i prokuratura - ale to tak na marginesie.

Ad rem. Niemcy mieli bardzo wiele czasu na ewakuację fabryki, części zamiennych itp. rzeczy. Czas ten wykorzystali bardzo dobrze i wywieźli na zachód wszystko, co tylko się mogło jeszcze przydać.

W Pile nie produkowano samolotów Focke Wulf. Remontowano jedynie uszkodzone Fw-189. Wielce wątpliwe, by ingerowano wtedy w jakiekolwiek tabliczki znamionowe lub instalowano nowe, zawierające nazwę miasta/fabryki.
Awatar użytkownika
Ubi
Posty: 13
Rejestracja: 25 wrz 2006, 17:57

Post autor: Ubi »

A co z Me 262 o których wspomnialeś?
ODPOWIEDZ

Utwórz konto lub zaloguj się, aby dołączyć do dyskusji..

Musisz być zarejestrowanym użytkownikiem, aby móc opublikować odpowiedź.

Utwórz konto

Zarejestruj się, aby dołączyć do Nas!
Zarejestrowani użytkownicy, mają dużo więcej przywilejów, związanych z użytkowaniem forum.
Rejestracja i korzystanie z forum jest całkowicie bezpłatne.

Zarejestruj się

Zaloguj się