Strona 1 z 1

Budynek kolejowy koło Stobna

: 31 lip 2011, 12:31
autor: Rakenski
Witam!
Zaciekawił mnie budynek kolejowy znajdujący się przy Ostbahnie. Jest to ostatni budynek przy torach przed stacją Stobno, jadąc do Piły w kierunku Trzcianki. Chciałbym dowiedzieć się czy posiadacie może jakieś informacje na temat tego budynku. Czy jest to zwykły budynek mieszkalny, czy miał on kiedyś inną funkcję, w którym roku został zbudowany? Dla wyjaśnienia o który dom mi chodzi wrzucam zdjęcie. Nie jest ono wykonane przeze mnie, ale mam nadzieję, że autor się nie obrazi.
Obrazek
Pozdrawiam!

Re: Budynek kolejowy koło Stobna

: 01 sie 2011, 16:38
autor: Piterek
Autor się nie obraził, ale można było podlinkować fotkę do miejsca skąd była pobrana :).

Budynek obecnie jest zamieszkały. Z tego co ja wiem zawsze był mieszkalny. Zazwyczaj mieszkali w takich budynkach pracownicy kolei wraz z rodzinami.

Re: Budynek kolejowy koło Stobna

: 29 sie 2011, 22:51
autor: Jerzyk
W czasach gdy na trasie Piła-Krzyż chodziło sporo pociągów a konkretnie w roku 1959 i 60-tym byłem na stacji Stobno najpierw praktykantem a potem dyżurnym ruchu. Była wtedy jeszcze czynna cegielnia w Kotuniu i bocznica do tej cegielni. W tym budynku zamieszkiwał między innymi zawiadowca stacji Stobno, później kontroler kasowy. Zamieszkiwał tam też robotnik stacyjny i jakiś czas dyżurny ruchu. Nie używam nazwisk bo nie wszystkie pamiętam (i nie o te nazwiska przecież idzie). O ile się nie mylę zamieszkiwał tam również nastawniczy, który pracował w nastawni - jeśli jeszcze jest tej po prawej stronie jadąc na Trzciankę.
A w ogóle jeszcze jest dyżurny ruchu na tej stacji??? A może już tylko przystanku???
Przez jakiś czas mieszkał tam też nastawniczy, młody człowiek, który później został dyżurnym ruchu (a czy czasami nie zawiadowcą???) i o ile dobrze pamiętam zginął w wypadku drogowym - uderzył w drzewo. Ale to są czasy lat 60 siątych???

Re: Budynek kolejowy koło Stobna

: 30 sie 2011, 13:37
autor: Rakenski
Dziękuję, za wyczerpującą odpowiedź. Mam jeszcze jedno pytanie. Czy budynek znajdujący się obok przejazdu kolejowego w Starej Łubiance to ten sam projekt? Czy ktoś wie czy budynek został wybudowany przed, czy po wojnie?

Re: Budynek kolejowy koło Stobna

: 30 sie 2011, 22:52
autor: Jerzyk
Mieszkałem w Pile w latach 1946 (luty) do lata 1985 w latach 50-85 bardzo dużo jeździłem rowerem i później samochodami i o ile pamiętam ten budynek przed przejazdem (jadąc z Piły) stał od zawsze!
Czyli można śmiało stwierdzić, że raczej jest to konstrukcja przedwojenna - niemiecka.
A tak na marginesie jako ciekawostkę powiem Ci, że na przejeździe kolejowym na trasie Piła Jastrowie (nie ma już tego budyneczku - a był) i o ile się nie mylę była to bardziej budka dróżnika niż budynek mieszkalny w czasie walk o Jastrowie była siedzibą sztabu I-szej Armii Wojska Polskiego i miał tam siedzibę przez jakiś czas kilka bądź kilkanaście godzin pułkownik albo już generał Popławski. (Pisze o tym Jerzy Korczak w książce: "Klucz do Berlina" - szukaj w Bibliotece Miejskiej).
Będziesz miał co czytać bo to o walkach w okolicach Piły!!!

Re: Budynek kolejowy koło Stobna

: 31 sie 2011, 22:51
autor: Patyk
...przeczytałem z ciekawości, ba! nawet dwa, a niektóre fragmenty kilka razy żeby "unaocznić" sytuacje z położeniem strategicznym walczących stron.

Re: Budynek kolejowy koło Stobna

: 01 wrz 2011, 21:32
autor: Jerzyk
Nie powiem już po jakim czasie od wydania tej książki miałem zaszczyt? czy przyjemność? a może okazję być na spotkaniu autorskim (i po spotkaniu autorskim w jednej z pilskich restauracji - nie przypominam ale chyba w klubie "pod pałami") z autorem tej książki. Pamiętam, że zarzuciłem mu iż mija się z prawdą bo z treści książki wynika, że Piły, przepraszam Schneidemuhl, Deutsch Krone i innych miejscowości na Pomerenn Stelung (chyba nie tak się pisze niemiecką nazwę Wału Pomorskiego - ale niestety nie mam tej książki aby ściągnąć pisownię).
Otóż zarzuciłem Jerzemu Korczakowi, że nieprawdą jest iż tych terenów broniły resztki - niedobitki hitlerowskie i Volksturm (pospolite ruszenie). Zresztą spotkanie podobnie jak i inne zakończyło się ...hmmm. Kierownikiem Miejskiej Biblioteki Publicznej była wtedy nieodżałowanej pamięci Pani Zofia Narkiewicz a ja za jaj namową byłem przewodniczącym Koła Przyjaciół Biblioteki Miejskiej. Ilu ciekawych ludzi wtedy poznałem! Do takich "męskich zasług" - nie zasłużonych mogę wymienić, że miałem przyjemność tańczyć (w nie istniejącym już Klubie GKO przy dzisiejszej ul. Kusocińskiego - stoi tam Lidl) z Reginą Pisarek, (na specjalną moją prośbę śpiewała dla mojej żony - ech, czasy) Zofią Gołaszewską. Itd, itp... tzn. wielu innych ciekawych jak to się wtedy mówiło "ciekawych i wartościowych ludzi". Osobiście uważam, że każdy człowiek jest wartościowy i ciekawy.
Czy ktoś pamięta dziś te piosenkarki lat 60-tych i 70 tych. Czy dziś MBP organizuje takie imprezy???

Re: Budynek kolejowy koło Stobna

: 03 lut 2019, 18:24
autor: Marcelinka4
Jerzyk pisze:W czasach gdy na trasie Piła-Krzyż chodziło sporo pociągów a konkretnie w roku 1959 i 60-tym byłem na stacji Stobno najpierw praktykantem a potem dyżurnym ruchu. Była wtedy jeszcze czynna cegielnia w Kotuniu i bocznica do tej cegielni. W tym budynku zamieszkiwał między innymi zawiadowca stacji Stobno, później kontroler kasowy. Zamieszkiwał tam też robotnik stacyjny i jakiś czas dyżurny ruchu. Nie używam nazwisk bo nie wszystkie pamiętam (i nie o te nazwiska przecież idzie). O ile się nie mylę zamieszkiwał tam również nastawniczy, który pracował w nastawni - jeśli jeszcze jest tej po prawej stronie jadąc na Trzciankę.
A w ogóle jeszcze jest dyżurny ruchu na tej stacji??? A może już tylko przystanku???
Przez jakiś czas mieszkał tam też nastawniczy, młody człowiek, który później został dyżurnym ruchu (a czy czasami nie zawiadowcą???) i o ile dobrze pamiętam zginął w wypadku drogowym - uderzył w drzewo. Ale to są czasy lat 60 siątych???

A znal Pan moze kierownikow cegielni w Kotuniu?

Re: Budynek kolejowy koło Stobna

: 04 lut 2019, 18:36
autor: Wesołek
Obawiam się, że św. pam. Jerzyk już nie odpisze...