Strona 2 z 2

Re: Historia ZNTK w Pile

: 10 lut 2010, 20:26
autor: ziolek
Mea culpa. Tyle już czasu minęło od zamieszczenia artykułu na stronie, a ja o tym tutaj nie wspomniałem. :)

Znającym język niemiecki życzę miłej lektury: http://parowozownia.ovh.org/polish/lok.html

Re: Historia ZNTK w Pile

: 26 lis 2010, 20:25
autor: Aragorn
faktypilskie.pl pisze:Od dziś w pilskim BWAiUP oglądać można zapomniane fotografie przedstawiające historię pilskich Zakładów Naprawczych Taboru Kolejowego.

Unikatowe fotografie zgromadził pasjonat dziejów Piły Jan Szwedziński, patronat nad wystawą objął senator Piotr Głowski.

Zdjęcia będzie można kupić, a dochód z ich sprzedaży zostanie przekazany na cele charytatywne.
Źródło: http://faktypilskie.pl/index.php?option ... a&Itemid=2

Re: Historia ZNTK w Pile

: 07 lut 2016, 21:40
autor: SA108
Ciekawe zdjęcia z odbudowy parowozu Ol12-7 w ZNTK Piła w 1993 r.

http://www.parowozy.pl/historia/odbudow ... zntk-pila/

Re: Historia ZNTK w Pile

: 10 paź 2016, 16:55
autor: SA108
Podobno były biurowiec ZNTK ma zostać przebudowany na internat Centrum Kształcenia Nauka.

Re: Historia ZNTK w Pile

: 12 paź 2016, 21:09
autor: Regulator
Tak, to prawda. Prace ruszają niebawem.

Re: Historia ZNTK w Pile

: 12 lis 2016, 22:25
autor: Emce

Re: Historia ZNTK w Pile

: 19 lut 2017, 18:57
autor: p. Z
Tak powinna się reklamować firma wiele lat temu.

To zdjęcie z dzisiaj, a jak jest ciemno to napis podświetlany.

Obrazek Obrazek

Re: Historia ZNTK w Pile

: 17 lip 2017, 20:44
autor: Krzysztof Ju
Na fanpage Stowarzyszenia Inicjatyw Społecznych Effata w dniu 15 lipca br. pojawił się album z ilustracjami dawnego ZNTK z następującym tekstem:
110 rocznica remontu pierwszego parowozu w Pile. Königliche Lokomitivwerkstatt (Królewski Warsztat Lokomotywowy).

Poszukujemy wszelkich materiałów do okolicznościowej plenerowej wystawy fotografii i dokumentów. Prosimy o kontakt miłośników kolei.

Otwarcie zakładu nastąpiło 1 października 1907 r. Budowa kosztowała ponad 6 mln marek. Był to jeden z największych tego typu zakładów w Niemczech. Pracownicy mieli nawet do dyspozycji salę gimnastyczną. Dla nich zbudowano domy mieszkalne, w zachodniej części miasta, przy ulicach : Bismarckstrasse (Buczka), Johannisstrasse (Świętojańska), Werkstättenstrasse (Warsztatowa) i Schlosserstrasse (Reymonta).

Rozwój linii kolejowych budowanych w drugiej połowie XIX w. zadecydował o znaczeniu Piły jako ważnego węzła komunikacyjnego, z którego tory kolejowe wybiegały w siedmiu kierunkach, do Nakła i Bydgoszczy, Chodzieży i Poznania, Ujścia i Czarnkowa, Krzyża i Gorzowa, Wałcza i Szczecina, Białogardu i Słupska przez Szczecinek oraz do Chojnic i Tczewa.

Powstanie węzła kolejowego w Pile stały się przyczyną poważnego ożywienia miasta, w którym w pierwszych latach XX wieku powstawały różne zakłady przemysłowe współpracujące z rolniczymi i leśnymi obszarami ziem, leżących wzdłuż Noteci.

W 1902 roku rozpoczęto w Pile budowę dużego obiektu przemysłowego, przeznaczonego do remontu parowozów. W powstaniu i uruchomienia zakładów wyróżnić możemy dwa etapy. W 1906 r. zostały ustawione dwa kotły parowego oraz suwnice i obrabiarki w połowie hali naprawczo-montażowej. Natomiast w latach 1909 i 1910 nastąpiły dostawy dalszego wyposażenia : trzeciego kotła parowego, suwnic i urządzeń dla drugiej połowy hali. Wówczas zainstalowano także urządzenia dźwigowe w budynkach kotlarni i zapalarni parowozów.

Można przyjąć, że naprawa parowozów w kolejowych zakładach naprawczych w Pile została rozpoczęta już w pierwszym etapie, około r. 1906 czyli około 111 lat temu.
Za udostępnienie informacji dziękuję Aragornowi.

Re: Historia ZNTK w Pile

: 14 gru 2020, 11:38
autor: p. Z
Poszukuję narzędzi z ZNTK z wykutym napisem MF14 Lub ZNPI. Najczęściej były wykute te napisy na przecinakach i młotkach.