Stara linia kolejowa Wałcz - Płytnica
Re: Stara linia kolejowa Wałcz - Płytnica
Za tym mostem znajdują się stawy hodowlane. Orientuje się ktoś czy ktoś zajął się tymi stawami i czy coś tam się dzieje? Bo dawno nie byłem w tamtych okolicach.
Re: Stara linia kolejowa Wałcz - Płytnica
Stawy hodowlane maja sie dobrze, choc nie sa w pelni wykorzystawane. Do niedawna wlascicielami byli Rosjanie, teraz jest chyba nowy wlasciciel. Jakies dwa lata temu , troche sie tam dzialo , ktos wytrul wszystkie ryby, doszlo do bijatyki miedzy dwiema firmami ochroniarskimi, musiala interweniowac policja z Pily. Przez dlugi czas obiektu tego pilnowala firma ochraniarska z Bialegostoku. Teraz jest juz spokojnie, ostatnio mozna bylo sobie nawet kupic ryby w pojedynczych ilosciach, gdzie kiedys nie prowadzono takiej sprzedazy.
Ciekawym jest to ze , za Niemcy prowadzili hodowle ryb tylko na Rurzycy, zreszta bardzo udana, natomiast na Pilawie i Dobrzycy to juz hodowle wspölczesne.
Ciekawym jest to ze , za Niemcy prowadzili hodowle ryb tylko na Rurzycy, zreszta bardzo udana, natomiast na Pilawie i Dobrzycy to juz hodowle wspölczesne.
Re: Stara linia kolejowa Wałcz - Płytnica
O tej sprawie z zatruciem kilkunastu ton ryb było nawet swego czasu w Tygodniku Nowym.
Re: Stara linia kolejowa Wałcz - Płytnica
Mam pytanie odnośnie powyższego podpisu. Czy rzeczywiście jest to most kolejowy? Czy przypadkiem dopiero idąc tym mostem, dojdziemy do właściwego mostu kolejowego, sporo mniejszego od tego na zdjęciu?adam pisze: Most kolejowy miedzy Zabrodziem a Tarnowem.
Pozdrawiam
Re: Stara linia kolejowa Wałcz - Płytnica
Masz rację Kanclerzu. W post Adama wkradł się błąd:) Nie wyłapałem go wcześniej.Kanclerz pisze:Mam pytanie odnośnie powyższego podpisu. Czy rzeczywiście jest to most kolejowy? Czy przypadkiem dopiero idąc tym mostem, dojdziemy do właściwego mostu kolejowego, sporo mniejszego od tego na zdjęciu?adam pisze: Most kolejowy miedzy Zabrodziem a Tarnowem.
Pozdrawiam
Re: Stara linia kolejowa Wałcz - Płytnica
Most kolejowy, ktörego fotke wstawilem, jest to most nad rzeka Pilawa, natomiast kilkadziesiat metröw dalej w kierunku Plytnicy jest wiadukt drogowy nad ta nieistniejaca juz linia kolejowa:
Re: Stara linia kolejowa Wałcz - Płytnica
Rozumiem, mnie się wydawało, że jest właśnie odwrotnie :smile4:
Re: Stara linia kolejowa Wałcz - Płytnica
Zastanawiałem sie swego czasu co to za wiadukt, równierz myslałem ze kolejowy. Acz faktycznie droga pod nim wyglada na taką, po której kiedyś biegło torowisko - bardzo przyjazna dla rowerzystów :D
Re: Stara linia kolejowa Wałcz - Płytnica
Wykorzystałem mapę zamieszczoną na początku tego tematu przez Obserwatora. Czarne prostokąciki to przebieg byłej linii kolejowej, czerwona strzałka wskazuje most kolejowy przechodzący nad rzeką, żółta natomiast wskazuje wiadukt drogowy:
Teraz wszystko się zgadza?
Teraz wszystko się zgadza?
Re: Stara linia kolejowa Wałcz - Płytnica
Właśnie w tej chwili ja też sprawdzałem mapę:) Wynika z tego, że to ja się pomyliłem. To jest most kolejowy:D A rok temu pod nim kajaki targałem:/
Kolega, który z nami spływał opowiadał o tych stawach hodowlanych. Był tam na ćwiczeniach terenowych w trakcie studiów (ochrona środowiska). Całość jest wierną kopią stawów hodowlanych gdzieś w USA. Ponieważ wykonano je na podstawie zdjęć lotniczych (czy też satelitarnych) w czasach Zimnej Wojny nie wybudowano całej infrastruktury podziemnej. Skutkiem tego jest brak odpowiedniego natleniania wody - dlatego część stawów nie jest używana.
Kolega, który z nami spływał opowiadał o tych stawach hodowlanych. Był tam na ćwiczeniach terenowych w trakcie studiów (ochrona środowiska). Całość jest wierną kopią stawów hodowlanych gdzieś w USA. Ponieważ wykonano je na podstawie zdjęć lotniczych (czy też satelitarnych) w czasach Zimnej Wojny nie wybudowano całej infrastruktury podziemnej. Skutkiem tego jest brak odpowiedniego natleniania wody - dlatego część stawów nie jest używana.
Re: Stara linia kolejowa Wałcz - Płytnica
Most pomiedzy rzekami Pilawa i Rurzyca, zdjecie robione wieczorem, wiec troche niewyrazne. Dla dokladnego wyjasnienia dodam, ze göra przebiegala linia kolejowa, natomiast dolem droga.
- obserwator
- Posty: 320
- Rejestracja: 16 sty 2006, 07:51
- Lokalizacja: Wielkopolska
- Podziękowano: 1 raz
- Kontakt:
Re: Stara linia kolejowa Wałcz - Płytnica
Zazwyczaj zapominamy o jego istnieniu ponieważ jest dość dobrze wkomponowany w ziemny nasyp tuż koło wąwozu. Kiedyś próbowałem brnąć drogą pod nim w kierunku północnym. O ile pamiętam nie da się tego sforsować - bagno i ścieżka zanika. Widocznie jednak most był kiedyś potrzebny...
Re: Stara linia kolejowa Wałcz - Płytnica
Idac od tego mostu w kierunku pölnocnym dochodzimy do rezerwatu Smolary i jeziorka Smolary. Natomiast ze starych map wynika, ze droga wiodla tuz obok linii kolejowej po jej lewej stronie od tego mostu patrzac w kierunku Plytnicy. Droga ta prowadzila od wsi Zabrodzie do stacji kolejowej w Plytnicy, pod mostem na Rurzycy przechodzila ona na prawa strone linii kolejowej, nastepnie nieistniejacym juz mostem przez Rurzyce i pod mostem kolejowym przechodzila znowu na lewa strone toröw.
Pozostalosci mostu drogowego przy linii kolejowej.
Pozostalosci mostu drogowego przy linii kolejowej.
Re: Stara linia kolejowa Wałcz - Płytnica
http://www.pkjs.de/bahn/Kursbuch1944/Teil1/128d.jpg
Rozklad jazdy z 1944r.
Rozklad jazdy z 1944r.
Re: Stara linia kolejowa Wałcz - Płytnica
Most drogowy nad ta linia w okolicy Wiesiölki, tuz za tym mostem w kierunku zachodnim znajdowala sie stacja Vissulke.
Re: Stara linia kolejowa Wałcz - Płytnica
Tuż za dawną stacyjką w Piecewie (trasa Węgierce - Jastrowie) w stronę Węgierc odkryłem dziwnie wyglądające dobrze zachowane mury po obu stronach wykopu. Posiadają widoczny tynk. Czy ktoś wie co to mogło być? Może w tym miejscu miał powstać most nad linią w którego budowie przeszkodziła wojna. Nie wiem. Dziwi obecność tynku.
Oto zdjęcia tychże murów:
Oto zdjęcia tychże murów:
Re: Stara linia kolejowa Wałcz - Płytnica
^^ Dokładnie - to coś jest zrobione z żelbetu. Prawdopodobnie przyczółki jakiejś kładki albo mostu. Nic innego nie przychodzi mi do głowy.
Re: Stara linia kolejowa Wałcz - Płytnica
Czy ktoś się orientuje jakie parowozy mogły obsługiwać ruch pasażerski na tej linii?:>
Re: Stara linia kolejowa Wałcz - Płytnica
Szukam zdjeć stacji kolejowych na trasie Wałcz-Jastrowie szczególnie interesują mnie stacje Wiesiółka i Ostrowiec. Ta ostatnia według relacji mieszkańców została rozebrana w latach 60 lub 70-dziesiątych.Może ktoś ma jakieś wskazówki gdzie i jak szukać
Re: Stara linia kolejowa Wałcz - Płytnica
Poprzez ustawę z dnia 30 czerwca 1911 r. zostały przyznane środki pieniężne na budową lini kolejowej ze Złotowa (Flatow) do Wałcza (Deutsch Krone) z odgałęzieniem z Węgierki (Wengerz) do Jastrowia (Jastrow) w wysokości 6 720 000 marek. Minister robót publicznych w dniu 4 lipca 1911 r. na kierowanie tą budową wyznaczył Królewską Dyrekcję Koleji w Bydgoszczy (Bromberg).
Wiosną 1912 r. rozpoczęto budowę a 25 listopada 1914 r. trasę tę oddano do użytku. Powiat złotowski (Kreis Flatow) na wykupienie terenu pod budowę wziął kredyt w wysokości 160 000 marek, decyzję tą podjęto 2 listopada 1911 r. Stacjami pomiędzy Flatow i Deutsch-Krone były:
Annafeld, Wenger, Tarnowke, Augustental, Plietnitz, Seegenfelde, Wissulke, Sagemühl.
Pomiędzy Wenger i Jastrow: Petzewo i Küddowbrück.
Wiosną 1912 r. rozpoczęto budowę a 25 listopada 1914 r. trasę tę oddano do użytku. Powiat złotowski (Kreis Flatow) na wykupienie terenu pod budowę wziął kredyt w wysokości 160 000 marek, decyzję tą podjęto 2 listopada 1911 r. Stacjami pomiędzy Flatow i Deutsch-Krone były:
Annafeld, Wenger, Tarnowke, Augustental, Plietnitz, Seegenfelde, Wissulke, Sagemühl.
Pomiędzy Wenger i Jastrow: Petzewo i Küddowbrück.
Re: Stara linia kolejowa Wałcz - Płytnica
4 września 1939 r. trasą tą z Deutsch-Krone do Pletnitz służbowym pociągiem przejeżdżał Adolf Hitler.
Re: Stara linia kolejowa Wałcz - Płytnica
- Spojrzał więc na mapę sztabową i zaproponował przesunięcie pociągu Amerika na zagubioną wśród lasów dobrzyckich stacyjkę Lebehnke. Hitler to zaaprobował i wkrótce dwa parowozy pociągnęły Führersonderzug w kierunku na Piłę, do odległej o mniej więcej 10 km od Płytnicy stacji, która dzisiaj nosi nazwę Stara Łubianka. Tam wódz Trzeciej Rzeszy oraz towarzyszący mu wojskowi, sekretarki i zaproszeni goście spędzili w pociągu noc z 4 na 5 września. Jest to jedyny przypadek stacjonowania Kwatery Głównej Führera na terenie obecnego woj. wielkopolskiego: w Płytnicy i Starej Łubiance. Wprawdzie FHQ znajdowała się tam zaledwie po kilka godzin, ale zawsze...adam pisze:4 września 1939 r. trasą tą z Deutsch-Krone do Pletnitz służbowym pociągiem przejeżdżał Adolf Hitler.
» http://extremalne.interia.pl/wiadomosci ... 1574896,,2
- Jak podają niektóre źródła, z Płytnicy pociąg przemieścił się na południe w okolice Starej Łubianki (inne mówią, że było to jeszcze bliżej Piły). 5 września 1939 r. ma miejsce kolejny epizod związany z naszym regionem. Pociąg wiozący Hitlera zatrzymuje się w Jastrowiu (Jastrow) lub Okonku (Ratzebuhr). Powodem jest stacjonujący tam pociąg szpitalny.
» http://www.77400.pl/index.php/mapa-stro ... itlerkopia
Utwórz konto lub zaloguj się, aby dołączyć do dyskusji..
Musisz być zarejestrowanym użytkownikiem, aby móc opublikować odpowiedź.
Utwórz konto
Zarejestruj się, aby dołączyć do Nas!
Zarejestrowani użytkownicy, mają dużo więcej przywilejów, związanych z użytkowaniem forum.
Rejestracja i korzystanie z forum jest całkowicie bezpłatne.