Materiały do lotniczej historii Piły
: 27 wrz 2023, 12:33
Plany i mapy miasta, które pochodzą z dokumentacji związanej z powstaniem lotnisk, koszar dla jednostek lotniczych i bazy sterowców w Pile. Dokumenty wytworzone w latach 1913-1914 pochodzą z niemieckiego archiwum Bundesarchiv z siedzibą w Koblencji i w formie zeskanowanej udostępniono w Invenio.
Na mapach zaznaczono lokalizacje lotnisk. Na planach sytuacyjnych projekt budowy obiektów lotniczych. Najciekawszy jest plan miasta z 1906 roku, którego współtwórcą był Ignacy Prętkiewicz. Od lat 90. XIX wieku do 1905 roku polski mierniczy pracował w urzędzie odpowiadając m.in. za rozplanowanie i zagospodarowanie powstających wówczas obiektów i budowli w Pile np. parku miejskiego, dawnego gmachu poczty, kościoła przy ul. Browarnej oraz budynku szkoły przy al. Wojska Polskiego. Plan różni się nieco od spolszczonego odrysu planu z 1895 roku, który zaprezentowano w książce "Piła. Zarys dziejów (do roku 1945)". Na tym planie zaznaczono (planowane?) lokalizacje szkoły lotniczej na Górnym, port sterowcowy i obszaru lotniska na wschodnim krańcu miasta.
Sygnatura dokumentu: PH 9-V/471. Opis w bazie Invenio Bundesarchiv: Schneidmühle - Anlage 2. Maßstab 1 : 25 000.
PH 9-V/493. Stadtplan von Schneidemühl von 1906. Organisationseinheit: Stadtbauamt Schneidemühl. Maßstab 1 : 10 000.
PH 9-V/496. Schneidemühl 1419 von 1911. Organisationseinheit: Königlich Preussische Landesaufnahme. Maßstab 1 : 25 000.
PH 9-V/514. Lageplan für die Neuanlegung eines Kriegsluftschiffhafens und Flugstützpunktes pp. Schneidmühl. 27. Okt. 1913. Organisationseinheit: Stadtbaurat Schneidemühl. Maßstab 1 : 5 000.
PH 9-V/518. Lageplan für die Neuanlegung eines Kriegsluftschiffhafens und Flugstützpunktes pp. Schneidemühl. 12. Juni 1914. Organisationseinheit: Stadtbaurat Schneidemühl. Maßstab 1 : 5 000.
Niedługo w następnym poście będzie korespondencja w sprawie powstania pierwszego lotniska i dokumenty związane z rozlokowaniem w Pile pierwszych jednostek lotniczych.
Na mapach zaznaczono lokalizacje lotnisk. Na planach sytuacyjnych projekt budowy obiektów lotniczych. Najciekawszy jest plan miasta z 1906 roku, którego współtwórcą był Ignacy Prętkiewicz. Od lat 90. XIX wieku do 1905 roku polski mierniczy pracował w urzędzie odpowiadając m.in. za rozplanowanie i zagospodarowanie powstających wówczas obiektów i budowli w Pile np. parku miejskiego, dawnego gmachu poczty, kościoła przy ul. Browarnej oraz budynku szkoły przy al. Wojska Polskiego. Plan różni się nieco od spolszczonego odrysu planu z 1895 roku, który zaprezentowano w książce "Piła. Zarys dziejów (do roku 1945)". Na tym planie zaznaczono (planowane?) lokalizacje szkoły lotniczej na Górnym, port sterowcowy i obszaru lotniska na wschodnim krańcu miasta.
Sygnatura dokumentu: PH 9-V/471. Opis w bazie Invenio Bundesarchiv: Schneidmühle - Anlage 2. Maßstab 1 : 25 000.
PH 9-V/493. Stadtplan von Schneidemühl von 1906. Organisationseinheit: Stadtbauamt Schneidemühl. Maßstab 1 : 10 000.
PH 9-V/496. Schneidemühl 1419 von 1911. Organisationseinheit: Königlich Preussische Landesaufnahme. Maßstab 1 : 25 000.
PH 9-V/514. Lageplan für die Neuanlegung eines Kriegsluftschiffhafens und Flugstützpunktes pp. Schneidmühl. 27. Okt. 1913. Organisationseinheit: Stadtbaurat Schneidemühl. Maßstab 1 : 5 000.
PH 9-V/518. Lageplan für die Neuanlegung eines Kriegsluftschiffhafens und Flugstützpunktes pp. Schneidemühl. 12. Juni 1914. Organisationseinheit: Stadtbaurat Schneidemühl. Maßstab 1 : 5 000.
Niedługo w następnym poście będzie korespondencja w sprawie powstania pierwszego lotniska i dokumenty związane z rozlokowaniem w Pile pierwszych jednostek lotniczych.