Pilski parowóz
Pilski parowóz
W pobliżu byłej lokomotywowni wachlarzowej, należącej obecnie do przedsiębiorstwa "Interlok" zajmującego się naprawami parowozów, stoi parowóz. Jest to trzyosiowy tendrzak typu "Ferrum", oznaczony jako TKh-643. Parowozy tego typu były produkowane w Fabryce Lokomotyw w Chrzanowie w latach 1948-1961. Były one przeznaczone głównie do prac manewrowych na bocznicach. Łącznie zbudowano 477 popularnych "Ferrumek", również na eksport do Chin, Korei, Rumunii i na Węgry. Dzięki prostej budowie były one najpopularniejszymi parowozami w przemysłowym transporcie kolejowym. Ostatnie maszyny zakończyły pracę w połowie lat 90tych. Ostatnim sprawnym parowozem typu "Ferrum" w Polsce jest TKh49-1 ze skansenu w Chabówce. Pilska maszyna została zbudowana w 1949 r. dla cementowni "Saturn" w Wojkowicach. Była ona sprawna aż do 1992 r. Parowóz został zakupiony przez francuską firmę, która zleciła jego remont "Interlokowi". Z nieznanych mi powodów Francuzi zrezygnowali z remontu, a "Ferrumka" stała się własnością "Interloku". Obecnie maszyna czeka na dokończenie remontu. Jej zdjęcie można znaleźć tutaj. Na tej samej stronie jest też kilka zdjęć tego parowozu z czasów pracy w cementowni.
Inną pamiątką po parowozach jest zbiornik na wodę zaadaptowany z tendra pochodzącego zapewne od parowozu osobowego serii Ok1, znajdujący się na terenie dworca towarowego.
Inną pamiątką po parowozach jest zbiornik na wodę zaadaptowany z tendra pochodzącego zapewne od parowozu osobowego serii Ok1, znajdujący się na terenie dworca towarowego.
Re: Pilski parowóz
Pamiętam , że jeszcze kilka lat temu gdy ZNTK przemianowano na ZNLS na terenie tych zakładów stały dwie kompletne lokomotywy ( nie wiem jakiego typu ) , wyglądały na spalone lub strasznie osmolone i jedna niekompletna ( sama kabina i piec z kotłem w środku z podłóżnymi rurami ale bez kół ). Teraz na tym terenie jest otoczona murem drukarnia.SA108 pisze:W pobliżu byłej lokomotywowni wachlarzowej, należącej obecnie do przedsiębiorstwa "Interlok" zajmującego się naprawami parowozów, stoi parowóz. Jest to trzyosiowy tendrzak typu "Ferrum", oznaczony jako TKh-643. Parowozy tego typu były produkowane w Fabryce Lokomotyw w Chrzanowie w latach 1948-1961. Były one przeznaczone głównie do prac manewrowych na bocznicach. Łącznie zbudowano 477 popularnych "Ferrumek", również na eksport do Chin, Korei, Rumunii i na Węgry. Dzięki prostej budowie były one najpopularniejszymi parowozami w przemysłowym transporcie kolejowym. Ostatnie maszyny zakończyły pracę w połowie lat 90tych. Ostatnim sprawnym parowozem typu "Ferrum" w Polsce jest TKh49-1 ze skansenu w Chabówce. Pilska maszyna została zbudowana w 1949 r. dla cementowni "Saturn" w Wojkowicach. Była ona sprawna aż do 1992 r. Parowóz został zakupiony przez francuską firmę, która zleciła jego remont "Interlokowi". Z nieznanych mi powodów Francuzi zrezygnowali z remontu, a "Ferrumka" stała się własnością "Interloku". Obecnie maszyna czeka na dokończenie remontu. Jej zdjęcie można znaleźć tutaj. Na tej samej stronie jest też kilka zdjęć tego parowozu z czasów pracy w cementowni.
Inną pamiątką po parowozach jest zbiornik na wodę zaadaptowany z tendra pochodzącego zapewne od parowozu osobowego serii Ok1, znajdujący się na terenie dworca towarowego.
Re: Pilski parowóz
Prawdopodobnie był to właśnie TKh-643 oraz TKt48-188, po naprawie sprzedana do Szwajcarii.
Fotka tendra:SA108 pisze:Inną pamiątką po parowozach jest zbiornik na wodę zaadaptowany z tendra pochodzącego zapewne od parowozu osobowego serii Ok1, znajdujący się na terenie dworca towarowego.
Na pl.misc.kolej znalazłem również ciekawą informację o innym tendrze w Pile:
Tutaj jest zdjęcie tego tendra:Swego czasu w Pile stacjonował sześcioosiowy tender od radzieckiego parowozu
typu FD (Feliks Dzierżyński). Służył jako zbiornik wody p.poż. Czy ktoś wie,
skąd się u nas wziął taki nietypowy pojazd i kto go przerobił na 1435 mm ??
BTW podobno był gdzieś jeszcze w Polsce kocioł od FD (Nysa??). Może ktoś to
potwierdzić?
http://stud.pam.szczecin.pl/~wizard/det ... f2e0490ed3
Polecam także ten wątek:
http://www.wiara.webd.pl/tozk/viewtopic.php?t=561
- Roto
- Posty: 103
- Rejestracja: 12 lut 2006, 01:39
- Lokalizacja: Piła - Bromberger Str.
- Podziękowano: 1 raz
Re: Pilski parowóz
Natomiast ja pamietam jak kiedyś na terenie "Ziemniaczanki" (blisko płotu przy ulicy, obok budynku w którym teraz są biura, przy kupie węgla) stała podobna lokomotywa zawsze mnie intrygowała ale zbytnio się nie interesowałem koleją więc nic więcej nie mogę o niej powiedzieć możliwe, że to właśnie była lokomotywa tego typu.Pamiętam , że jeszcze kilka lat temu gdy ZNTK przemianowano na ZNLS na terenie tych zakładów stały dwie kompletne lokomotywy ( nie wiem jakiego typu ) , wyglądały na spalone lub strasznie osmolone i jedna niekompletna ( sama kabina i piec z kotłem w środku z podłóżnymi rurami ale bez kół ). Teraz na tym terenie jest otoczona murem drukarnia.
Pozdrawiam
Roto~~
Re: Pilski parowóz
Nie pamiętam tej lokomotywy, ale wątpię, żeby to był parowóz, prędzej jakaś mała lokomotywka spalinowa. Możesz podać ile lat temu to było? Tak na marginesie, chociaż bocznicę ziemniaczanki rozebrano, to stoi jeszcze garaż dla tej lokomotywki.
- Roto
- Posty: 103
- Rejestracja: 12 lut 2006, 01:39
- Lokalizacja: Piła - Bromberger Str.
- Podziękowano: 1 raz
Parowoz
To było gdzieś od 6-8 lat temu ale doskonale pamiętam czarną jak smoła lokomotywe na bank parowóz stał z 20 m przed torami za siatką . Może ktoś cós więcej wie o tym i posiada jakieś fotki.
Pozdrawiam
Roto~~
P.S Pamiętam, że ojciec coś kiedyś mi o tym mówił bo się pytałem "Co to?" ; Możliwe , że służyła ziemniaczance a potem została zezłomowana.
Pozdrawiam
Roto~~
P.S Pamiętam, że ojciec coś kiedyś mi o tym mówił bo się pytałem "Co to?" ; Możliwe , że służyła ziemniaczance a potem została zezłomowana.
- Roto
- Posty: 103
- Rejestracja: 12 lut 2006, 01:39
- Lokalizacja: Piła - Bromberger Str.
- Podziękowano: 1 raz
Ferrumka
Dziś gdy łaziłem po stacji PKP i chodziłem koło lokomotywowni widziałem właśnie tą lokomotywę o której jest mowa w temacie, jest ona nie sprawa do pracy oraz jest pozbawiona silnika\pieca (który stoi parę m dalej). Mam nadzieje, że remont zostanie dokończony i będzie dalej śłużyć.
Pozdrawiam
Roto~~
Pozdrawiam
Roto~~
Re: Ferrumka
"Ferrum" obecnie stoi w okrągłej parowozowni (można go dojrzeć przez szybę). Ty widziałeś pewnie Ty2-911 ze skansenu w Chabówce stojący koło obrotnicy, albo TKt48-191 również z Chabówki, która stoi nieco dalej na torach postojowych.Roto pisze:Dziś gdy łaziłem po stacji PKP i chodziłem koło lokomotywowni widziałem właśnie tą lokomotywę o której jest mowa w temacie, jest ona nie sprawa do pracy oraz jest pozbawiona silnika\pieca (który stoi parę m dalej). Mam nadzieje, że remont zostanie dokończony i będzie dalej śłużyć.
- Roto
- Posty: 103
- Rejestracja: 12 lut 2006, 01:39
- Lokalizacja: Piła - Bromberger Str.
- Podziękowano: 1 raz
Re: Ferrumka
Widziałem oby dwie , jednak nie widziałem "Ferrum" jednak dla mnie nie ma żadnej róznicy w wyglądzie , a tak w ogóle to co będzie z tymi z Chabówki?"Ferrum" obecnie stoi w okrągłej parowozowni (można go dojrzeć przez szybę). Ty widziałeś pewnie Ty2-911 ze skansenu w Chabówce stojący koło obrotnicy, albo TKt48-191 również z Chabówki, która stoi nieco dalej na torach postojowych.
Pozdrawiam
Roto~~
Oto obiecane zdjęcia (dane w nawiasach oznaczają producenta, numer fabryczny i rok produkcji - podaję za stroną http://www.holdys.pl/tomi)
TKh-643 "Ferrum" (Fablok Chrzanów 2181/1949). Jeszcze w całości i na zewnątrz:
Rozmontowany w "okrąglaku":
Ty2-911 (Deutsche Waffen und Munitionsfabriken Posen [obecnie HCP] 812/1944) ze skansenu w Chabówce. W całości:
Bez kotła:
I sam kocioł:
TKt48-191 (Fablok Chrzanów 4781/1957) również ze skansenu w Chabówce. W całości:
I bez kotła:
Ol49-59 (Fablok Chrzanów 3170/1953) z parowozowni w Wolsztynie. Na zewnątrz:
I w hali podczas naprawy:
Parowóz wąskotorowy na tor 1000 mm - Px48-3916 (Fablok Chrzanów 2022/1950) z Gryfickiej Kolei Dojazdowej. Tender (sam parowóz był wówczas naprawiany w hali):
Cały parowóz po ukończeniu naprawy:
Lokomobila (traktor parowy) (HCP Poznań 1919) z muzeum rolnictwa w Szreniawie:
TKh-643 "Ferrum" (Fablok Chrzanów 2181/1949). Jeszcze w całości i na zewnątrz:
Rozmontowany w "okrąglaku":
Ty2-911 (Deutsche Waffen und Munitionsfabriken Posen [obecnie HCP] 812/1944) ze skansenu w Chabówce. W całości:
Bez kotła:
I sam kocioł:
TKt48-191 (Fablok Chrzanów 4781/1957) również ze skansenu w Chabówce. W całości:
I bez kotła:
Ol49-59 (Fablok Chrzanów 3170/1953) z parowozowni w Wolsztynie. Na zewnątrz:
I w hali podczas naprawy:
Parowóz wąskotorowy na tor 1000 mm - Px48-3916 (Fablok Chrzanów 2022/1950) z Gryfickiej Kolei Dojazdowej. Tender (sam parowóz był wówczas naprawiany w hali):
Cały parowóz po ukończeniu naprawy:
Lokomobila (traktor parowy) (HCP Poznań 1919) z muzeum rolnictwa w Szreniawie:
- Roto
- Posty: 103
- Rejestracja: 12 lut 2006, 01:39
- Lokalizacja: Piła - Bromberger Str.
- Podziękowano: 1 raz
Parowoz
Widzię, że bardzo interesujesz się koleją można by było stworzyć na forum jakąś galerie "Pilskie Koleje dziś i kiedyś" etc.SA108 pisze:Nie, autorem wszystkich zdjęć jest Aragorn, któremu bardzo dziękuję za udostępnienie fotek. :)
Pozdrawiam
Roto~~
Co do lokomotywy, przepraszam - parowozu na terenie Krochmalni (Pilskich Zakładów Ziemniaczanych). To coś jak przez mgłę pamiętam - ale bez szczegółów. Że stał tam jakiś "mały" parowóz i kopcił ale co to było???
Ale mogę wam powiedzieć, że był czas, że na terenie Roszarni stał nie jeden a dwa parowozy i robiły parę.
Nie pamiętam dokładnego okresu ale kotłownia była niewydolna albo remontowana zapotrzebowanie na parę (ciepło) było duże i stąd te parowozy. Nie jestem pewien ale wydaje mi się, że to były albo dwie "dwójki" albo nawet "piątki". Oczywiście mówię o parowozach serii "Ty" - czytać "teigrek".
Nie wiem też czy były to parowozy z Lokomotywowni czy z ZNTK???
Ale mogę wam powiedzieć, że był czas, że na terenie Roszarni stał nie jeden a dwa parowozy i robiły parę.
Nie pamiętam dokładnego okresu ale kotłownia była niewydolna albo remontowana zapotrzebowanie na parę (ciepło) było duże i stąd te parowozy. Nie jestem pewien ale wydaje mi się, że to były albo dwie "dwójki" albo nawet "piątki". Oczywiście mówię o parowozach serii "Ty" - czytać "teigrek".
Nie wiem też czy były to parowozy z Lokomotywowni czy z ZNTK???
Jakaś lokomotywka była nie tak dawno (2000r. ?) sprzedawana przez syndyka "ziemniaczanki". Sprawę zapamietałem, bo bardzo upierał się sprzedać lokomotywę, razem z ... bocznicą i budynkami zakładu. Ale pewnie była to już jakaś spalinowa następczyni parowozika.Jerzyk pisze:Co do lokomotywy, przepraszam - parowozu na terenie Krochmalni (Pilskich Zakładów Ziemniaczanych). To coś jak przez mgłę pamiętam - ale bez szczegółów. Że stał tam jakiś "mały" parowóz i kopcił ale co to było???
Utwórz konto lub zaloguj się, aby dołączyć do dyskusji..
Musisz być zarejestrowanym użytkownikiem, aby móc opublikować odpowiedź.
Utwórz konto
Zarejestruj się, aby dołączyć do Nas!
Zarejestrowani użytkownicy, mają dużo więcej przywilejów, związanych z użytkowaniem forum.
Rejestracja i korzystanie z forum jest całkowicie bezpłatne.