Pilski parowóz

Przeszłość i teraźniejszość kolei w naszym mieście.
Awatar użytkownika
SA108
MODERATOR
Posty: 1765
Rejestracja: 21 kwie 2005, 19:45
Lokalizacja: Piła
Podziękowano: 1 raz

Pilski parowóz

Post autor: SA108 »

W pobliżu byłej lokomotywowni wachlarzowej, należącej obecnie do przedsiębiorstwa "Interlok" zajmującego się naprawami parowozów, stoi parowóz. Jest to trzyosiowy tendrzak typu "Ferrum", oznaczony jako TKh-643. Parowozy tego typu były produkowane w Fabryce Lokomotyw w Chrzanowie w latach 1948-1961. Były one przeznaczone głównie do prac manewrowych na bocznicach. Łącznie zbudowano 477 popularnych "Ferrumek", również na eksport do Chin, Korei, Rumunii i na Węgry. Dzięki prostej budowie były one najpopularniejszymi parowozami w przemysłowym transporcie kolejowym. Ostatnie maszyny zakończyły pracę w połowie lat 90tych. Ostatnim sprawnym parowozem typu "Ferrum" w Polsce jest TKh49-1 ze skansenu w Chabówce. Pilska maszyna została zbudowana w 1949 r. dla cementowni "Saturn" w Wojkowicach. Była ona sprawna aż do 1992 r. Parowóz został zakupiony przez francuską firmę, która zleciła jego remont "Interlokowi". Z nieznanych mi powodów Francuzi zrezygnowali z remontu, a "Ferrumka" stała się własnością "Interloku". Obecnie maszyna czeka na dokończenie remontu. Jej zdjęcie można znaleźć tutaj. Na tej samej stronie jest też kilka zdjęć tego parowozu z czasów pracy w cementowni.
Inną pamiątką po parowozach jest zbiornik na wodę zaadaptowany z tendra pochodzącego zapewne od parowozu osobowego serii Ok1, znajdujący się na terenie dworca towarowego.
Awatar użytkownika
Aragorn
MODERATOR
Posty: 1358
Rejestracja: 14 kwie 2005, 17:22
Lokalizacja: Piła- Ringstraße

Post autor: Aragorn »

Pozostaje mieć nadzieję że TKh-643 pozostanie na terenie Interloku jako zaczątek przyszłego skansenu. Miejmy też nadzieję że zabytkowa lokomotywownia przejdzie w ręce Interloku.
Szkoda aby niszczała, a taki zamiar wobec niej ma P.K.P.
Awatar użytkownika
hose
Posty: 136
Rejestracja: 02 sie 2005, 22:10
Lokalizacja: Piła-Bismarckstr , Gneisenaustr

Re: Pilski parowóz

Post autor: hose »

SA108 pisze:W pobliżu byłej lokomotywowni wachlarzowej, należącej obecnie do przedsiębiorstwa "Interlok" zajmującego się naprawami parowozów, stoi parowóz. Jest to trzyosiowy tendrzak typu "Ferrum", oznaczony jako TKh-643. Parowozy tego typu były produkowane w Fabryce Lokomotyw w Chrzanowie w latach 1948-1961. Były one przeznaczone głównie do prac manewrowych na bocznicach. Łącznie zbudowano 477 popularnych "Ferrumek", również na eksport do Chin, Korei, Rumunii i na Węgry. Dzięki prostej budowie były one najpopularniejszymi parowozami w przemysłowym transporcie kolejowym. Ostatnie maszyny zakończyły pracę w połowie lat 90tych. Ostatnim sprawnym parowozem typu "Ferrum" w Polsce jest TKh49-1 ze skansenu w Chabówce. Pilska maszyna została zbudowana w 1949 r. dla cementowni "Saturn" w Wojkowicach. Była ona sprawna aż do 1992 r. Parowóz został zakupiony przez francuską firmę, która zleciła jego remont "Interlokowi". Z nieznanych mi powodów Francuzi zrezygnowali z remontu, a "Ferrumka" stała się własnością "Interloku". Obecnie maszyna czeka na dokończenie remontu. Jej zdjęcie można znaleźć tutaj. Na tej samej stronie jest też kilka zdjęć tego parowozu z czasów pracy w cementowni.
Inną pamiątką po parowozach jest zbiornik na wodę zaadaptowany z tendra pochodzącego zapewne od parowozu osobowego serii Ok1, znajdujący się na terenie dworca towarowego.
Pamiętam , że jeszcze kilka lat temu gdy ZNTK przemianowano na ZNLS na terenie tych zakładów stały dwie kompletne lokomotywy ( nie wiem jakiego typu ) , wyglądały na spalone lub strasznie osmolone i jedna niekompletna ( sama kabina i piec z kotłem w środku z podłóżnymi rurami ale bez kół ). Teraz na tym terenie jest otoczona murem drukarnia.
Awatar użytkownika
SA108
MODERATOR
Posty: 1765
Rejestracja: 21 kwie 2005, 19:45
Lokalizacja: Piła
Podziękowano: 1 raz

Re: Pilski parowóz

Post autor: SA108 »

Prawdopodobnie był to właśnie TKh-643 oraz TKt48-188, po naprawie sprzedana do Szwajcarii.
Awatar użytkownika
SA108
MODERATOR
Posty: 1765
Rejestracja: 21 kwie 2005, 19:45
Lokalizacja: Piła
Podziękowano: 1 raz

Post autor: SA108 »

SA108 pisze:Inną pamiątką po parowozach jest zbiornik na wodę zaadaptowany z tendra pochodzącego zapewne od parowozu osobowego serii Ok1, znajdujący się na terenie dworca towarowego.
Fotka tendra:
Obrazek
Na pl.misc.kolej znalazłem również ciekawą informację o innym tendrze w Pile:
Swego czasu w Pile stacjonował sześcioosiowy tender od radzieckiego parowozu
typu FD (Feliks Dzierżyński). Służył jako zbiornik wody p.poż. Czy ktoś wie,
skąd się u nas wziął taki nietypowy pojazd i kto go przerobił na 1435 mm ??
BTW podobno był gdzieś jeszcze w Polsce kocioł od FD (Nysa??). Może ktoś to
potwierdzić?
Tutaj jest zdjęcie tego tendra:
http://stud.pam.szczecin.pl/~wizard/det ... f2e0490ed3
Polecam także ten wątek:
http://www.wiara.webd.pl/tozk/viewtopic.php?t=561
Awatar użytkownika
Roto
Posty: 103
Rejestracja: 12 lut 2006, 01:39
Lokalizacja: Piła - Bromberger Str.
Podziękowano: 1 raz

Re: Pilski parowóz

Post autor: Roto »

Pamiętam , że jeszcze kilka lat temu gdy ZNTK przemianowano na ZNLS na terenie tych zakładów stały dwie kompletne lokomotywy ( nie wiem jakiego typu ) , wyglądały na spalone lub strasznie osmolone i jedna niekompletna ( sama kabina i piec z kotłem w środku z podłóżnymi rurami ale bez kół ). Teraz na tym terenie jest otoczona murem drukarnia.
Natomiast ja pamietam jak kiedyś na terenie "Ziemniaczanki" (blisko płotu przy ulicy, obok budynku w którym teraz są biura, przy kupie węgla) stała podobna lokomotywa zawsze mnie intrygowała ale zbytnio się nie interesowałem koleją więc nic więcej nie mogę o niej powiedzieć możliwe, że to właśnie była lokomotywa tego typu.
Pozdrawiam
Roto~~
Awatar użytkownika
SA108
MODERATOR
Posty: 1765
Rejestracja: 21 kwie 2005, 19:45
Lokalizacja: Piła
Podziękowano: 1 raz

Re: Pilski parowóz

Post autor: SA108 »

Nie pamiętam tej lokomotywy, ale wątpię, żeby to był parowóz, prędzej jakaś mała lokomotywka spalinowa. Możesz podać ile lat temu to było? Tak na marginesie, chociaż bocznicę ziemniaczanki rozebrano, to stoi jeszcze garaż dla tej lokomotywki.
Awatar użytkownika
Roto
Posty: 103
Rejestracja: 12 lut 2006, 01:39
Lokalizacja: Piła - Bromberger Str.
Podziękowano: 1 raz

Parowoz

Post autor: Roto »

To było gdzieś od 6-8 lat temu ale doskonale pamiętam czarną jak smoła lokomotywe na bank parowóz stał z 20 m przed torami za siatką . Może ktoś cós więcej wie o tym i posiada jakieś fotki.
Pozdrawiam
Roto~~

P.S Pamiętam, że ojciec coś kiedyś mi o tym mówił bo się pytałem "Co to?" ; Możliwe , że służyła ziemniaczance a potem została zezłomowana.
Awatar użytkownika
Roto
Posty: 103
Rejestracja: 12 lut 2006, 01:39
Lokalizacja: Piła - Bromberger Str.
Podziękowano: 1 raz

Ferrumka

Post autor: Roto »

Dziś gdy łaziłem po stacji PKP i chodziłem koło lokomotywowni widziałem właśnie tą lokomotywę o której jest mowa w temacie, jest ona nie sprawa do pracy oraz jest pozbawiona silnika\pieca (który stoi parę m dalej). Mam nadzieje, że remont zostanie dokończony i będzie dalej śłużyć.
Pozdrawiam
Roto~~
Awatar użytkownika
SA108
MODERATOR
Posty: 1765
Rejestracja: 21 kwie 2005, 19:45
Lokalizacja: Piła
Podziękowano: 1 raz

Re: Ferrumka

Post autor: SA108 »

Roto pisze:Dziś gdy łaziłem po stacji PKP i chodziłem koło lokomotywowni widziałem właśnie tą lokomotywę o której jest mowa w temacie, jest ona nie sprawa do pracy oraz jest pozbawiona silnika\pieca (który stoi parę m dalej). Mam nadzieje, że remont zostanie dokończony i będzie dalej śłużyć.
"Ferrum" obecnie stoi w okrągłej parowozowni (można go dojrzeć przez szybę). Ty widziałeś pewnie Ty2-911 ze skansenu w Chabówce stojący koło obrotnicy, albo TKt48-191 również z Chabówki, która stoi nieco dalej na torach postojowych.
Awatar użytkownika
Roto
Posty: 103
Rejestracja: 12 lut 2006, 01:39
Lokalizacja: Piła - Bromberger Str.
Podziękowano: 1 raz

Re: Ferrumka

Post autor: Roto »

"Ferrum" obecnie stoi w okrągłej parowozowni (można go dojrzeć przez szybę). Ty widziałeś pewnie Ty2-911 ze skansenu w Chabówce stojący koło obrotnicy, albo TKt48-191 również z Chabówki, która stoi nieco dalej na torach postojowych.
Widziałem oby dwie , jednak nie widziałem "Ferrum" jednak dla mnie nie ma żadnej róznicy w wyglądzie , a tak w ogóle to co będzie z tymi z Chabówki?
Pozdrawiam
Roto~~
Awatar użytkownika
SA108
MODERATOR
Posty: 1765
Rejestracja: 21 kwie 2005, 19:45
Lokalizacja: Piła
Podziękowano: 1 raz

Post autor: SA108 »

Z tego co wiem trwa naprawa kotłów tych parowozów. Jutro postaram się umieścić na forum galerię zdjęć parowozów z Interloku.
Awatar użytkownika
Roto
Posty: 103
Rejestracja: 12 lut 2006, 01:39
Lokalizacja: Piła - Bromberger Str.
Podziękowano: 1 raz

Parowozy

Post autor: Roto »

Czekam z niecierpliwością na fotki tych maszyn.
Pozdrawiam
Roto~~
Awatar użytkownika
SA108
MODERATOR
Posty: 1765
Rejestracja: 21 kwie 2005, 19:45
Lokalizacja: Piła
Podziękowano: 1 raz

Post autor: SA108 »

Oto obiecane zdjęcia (dane w nawiasach oznaczają producenta, numer fabryczny i rok produkcji - podaję za stroną http://www.holdys.pl/tomi)
TKh-643 "Ferrum" (Fablok Chrzanów 2181/1949). Jeszcze w całości i na zewnątrz:
Obrazek
Rozmontowany w "okrąglaku":
Obrazek
Ty2-911 (Deutsche Waffen und Munitionsfabriken Posen [obecnie HCP] 812/1944) ze skansenu w Chabówce. W całości:
Obrazek
Bez kotła:
Obrazek
I sam kocioł:
Obrazek
TKt48-191 (Fablok Chrzanów 4781/1957) również ze skansenu w Chabówce. W całości:
Obrazek
I bez kotła:
Obrazek
Ol49-59 (Fablok Chrzanów 3170/1953) z parowozowni w Wolsztynie. Na zewnątrz:
Obrazek
I w hali podczas naprawy:
Obrazek
Parowóz wąskotorowy na tor 1000 mm - Px48-3916 (Fablok Chrzanów 2022/1950) z Gryfickiej Kolei Dojazdowej. Tender (sam parowóz był wówczas naprawiany w hali):
Obrazek
Cały parowóz po ukończeniu naprawy:
Obrazek
Lokomobila (traktor parowy) (HCP Poznań 1919) z muzeum rolnictwa w Szreniawie:
Obrazek
Awatar użytkownika
Roto
Posty: 103
Rejestracja: 12 lut 2006, 01:39
Lokalizacja: Piła - Bromberger Str.
Podziękowano: 1 raz

Parowozy

Post autor: Roto »

Większość z tych parowozów widziałem jednak nie widziałem "Ferrum", wszystkie zdjęcia są zrobione przez ciebie?
Pozdrawiam
Roto~~
Awatar użytkownika
SA108
MODERATOR
Posty: 1765
Rejestracja: 21 kwie 2005, 19:45
Lokalizacja: Piła
Podziękowano: 1 raz

Post autor: SA108 »

Nie, autorem wszystkich zdjęć jest Aragorn, któremu bardzo dziękuję za udostępnienie fotek. :)
Awatar użytkownika
Roto
Posty: 103
Rejestracja: 12 lut 2006, 01:39
Lokalizacja: Piła - Bromberger Str.
Podziękowano: 1 raz

Parowoz

Post autor: Roto »

SA108 pisze:Nie, autorem wszystkich zdjęć jest Aragorn, któremu bardzo dziękuję za udostępnienie fotek. :)
Widzię, że bardzo interesujesz się koleją można by było stworzyć na forum jakąś galerie "Pilskie Koleje dziś i kiedyś" etc.
Pozdrawiam
Roto~~
Awatar użytkownika
SA108
MODERATOR
Posty: 1765
Rejestracja: 21 kwie 2005, 19:45
Lokalizacja: Piła
Podziękowano: 1 raz

Post autor: SA108 »

Może kiedyś powstanie coś takiego 8)...
Również pozdrawiam.
Awatar użytkownika
Piterek
PRZYJACIEL
Posty: 491
Rejestracja: 05 maja 2006, 20:35
Lokalizacja: Piła
Kontakt:

Post autor: Piterek »

Trochę odgrzeję temat. Czy ktoś coś wie na temat tego, czy Ferrum będzie remontowany? Chodziły słuchy, że może gmina Ujście uruchomi przejazdy retro Piła-Ujście-Mirosław, ale jakoś sprawa przycichła. Może po wyborach jak władza się ustatkuje...
Awatar użytkownika
SA108
MODERATOR
Posty: 1765
Rejestracja: 21 kwie 2005, 19:45
Lokalizacja: Piła
Podziękowano: 1 raz

Post autor: SA108 »

Zdaje się, że nawet jest remontowany (coś w każdym razie się przy nim dzieje), ale nie wiem w jakim celu.
Awatar użytkownika
karpil
Posty: 193
Rejestracja: 24 sty 2006, 22:15
Lokalizacja: Środa Wielkopolska

Post autor: karpil »

Chodziły słuchy, że może gmina Ujście uruchomi przejazdy retro Piła-Ujście-Mirosław, ale jakoś sprawa przycichła.

Sprawa przycichła, gdyż jest to dośc drogi pomysł (koszty uruchomienia, "serwisu", uzyskanie wszystkich pozwoleń). Myślę, że raczej niezbyt prędko dojdzie do jego realizacji.
Jerzyk
PRZYJACIEL
Posty: 499
Rejestracja: 08 gru 2006, 22:20
Lokalizacja: mazowsze

Post autor: Jerzyk »

Co do lokomotywy, przepraszam - parowozu na terenie Krochmalni (Pilskich Zakładów Ziemniaczanych). To coś jak przez mgłę pamiętam - ale bez szczegółów. Że stał tam jakiś "mały" parowóz i kopcił ale co to było???
Ale mogę wam powiedzieć, że był czas, że na terenie Roszarni stał nie jeden a dwa parowozy i robiły parę.
Nie pamiętam dokładnego okresu ale kotłownia była niewydolna albo remontowana zapotrzebowanie na parę (ciepło) było duże i stąd te parowozy. Nie jestem pewien ale wydaje mi się, że to były albo dwie "dwójki" albo nawet "piątki". Oczywiście mówię o parowozach serii "Ty" - czytać "teigrek".
Nie wiem też czy były to parowozy z Lokomotywowni czy z ZNTK???
Awatar użytkownika
SA108
MODERATOR
Posty: 1765
Rejestracja: 21 kwie 2005, 19:45
Lokalizacja: Piła
Podziękowano: 1 raz

Post autor: SA108 »

Praktyka ogrzewania zakładów przemysłowych i lokomotywowni za pomocą parowozów była częsta jeszcze niedawno, takie parowozy nazywa się "grzejkami". Prawdopodobnie ostatnią czynną grzejką jest Ty2-1086 w lokomotywowni w Lesznie.
mih
Posty: 196
Rejestracja: 17 maja 2005, 23:11
Lokalizacja: kiedyś z Westend-u ;)

Post autor: mih »

Jerzyk pisze:Co do lokomotywy, przepraszam - parowozu na terenie Krochmalni (Pilskich Zakładów Ziemniaczanych). To coś jak przez mgłę pamiętam - ale bez szczegółów. Że stał tam jakiś "mały" parowóz i kopcił ale co to było???
Jakaś lokomotywka była nie tak dawno (2000r. ?) sprzedawana przez syndyka "ziemniaczanki". Sprawę zapamietałem, bo bardzo upierał się sprzedać lokomotywę, razem z ... bocznicą i budynkami zakładu. Ale pewnie była to już jakaś spalinowa następczyni parowozika.
Jerzyk
PRZYJACIEL
Posty: 499
Rejestracja: 08 gru 2006, 22:20
Lokalizacja: mazowsze

Post autor: Jerzyk »

Spalinówka była tam jako lok. manewrowa. W latach gdy jej nie było wagony przeciągano traktorem.
ODPOWIEDZ

Utwórz konto lub zaloguj się, aby dołączyć do dyskusji..

Musisz być zarejestrowanym użytkownikiem, aby móc opublikować odpowiedź.

Utwórz konto

Zarejestruj się, aby dołączyć do Nas!
Zarejestrowani użytkownicy, mają dużo więcej przywilejów, związanych z użytkowaniem forum.
Rejestracja i korzystanie z forum jest całkowicie bezpłatne.

Zarejestruj się

Zaloguj się