Komunikacja miejska w Pile
Komunikacja miejska w Pile
Albo nie zauważyłem albo nikt nie zaproponował jeszcze na forum dyskusji na temat komunikacji miejskiej w Pile - jej stanie obecnym i przeszłości. Mam wrażenie, że jest to temat przebogaty. Czy ktoś z forumowiczów pamięta np. dokąd jeździły autobusy linii 51 czy linii 13? Albo kto z was pamięta nocną komunikację miejską w naszym mieście - chyba dwie linie mieliśmy A i B, ale kiedy to było dokładnie? No właśnie. Itd, itd. Zapraszam do dyskusji :)
Witam.
Pamiętam linie 51 i 13 i pamiętam linie nocne czyli A i B. Niestety nie pamiętam za bardzo dat i trasy. 13-tka jedną z pętli miała na Wojska Polskiego a co do drugiej niestety nie jestem w stanie sobie przypomnieć. Co do linii nocnych (A i B) to jeśli dobrze pamiętam miały krótką karierę, ponieważ korzystały z nich głównie osoby w stanie nietrzeźwym i oczywiście nie kasowały biletów. MZK zorientowało się że taki stan rzeczy nie przynosi dochodów i zrezygnowało z obsługiwania linii nocnych. Pamiętam tylko że pierwszą linię nocną wprowadzono w Pile dnia 1.12.1988r. i z powodów rentowności zlikwidowano dokładnie pół roku później czyli 31.05.1989r. Tyle wiem ze swoich wspomnień. Resztę szczegółów, jeżeli interesowałyby Pablunio, musiałbym ustalić ze swoim kuzynem który od początku swojej kariery zawodowej pracuje w MZK i niedługo dostanie zasłużoną emeryturę.
Pozdrawiam
Waldek
Pamiętam linie 51 i 13 i pamiętam linie nocne czyli A i B. Niestety nie pamiętam za bardzo dat i trasy. 13-tka jedną z pętli miała na Wojska Polskiego a co do drugiej niestety nie jestem w stanie sobie przypomnieć. Co do linii nocnych (A i B) to jeśli dobrze pamiętam miały krótką karierę, ponieważ korzystały z nich głównie osoby w stanie nietrzeźwym i oczywiście nie kasowały biletów. MZK zorientowało się że taki stan rzeczy nie przynosi dochodów i zrezygnowało z obsługiwania linii nocnych. Pamiętam tylko że pierwszą linię nocną wprowadzono w Pile dnia 1.12.1988r. i z powodów rentowności zlikwidowano dokładnie pół roku później czyli 31.05.1989r. Tyle wiem ze swoich wspomnień. Resztę szczegółów, jeżeli interesowałyby Pablunio, musiałbym ustalić ze swoim kuzynem który od początku swojej kariery zawodowej pracuje w MZK i niedługo dostanie zasłużoną emeryturę.
Pozdrawiam
Waldek
Co do linii 51 - była to oczywiście linia podmiejska. A nieczynny przystanek tej linii stał przez lata tuż za skrzyżowaniem z pilską obwodnicą. Ciekaw, jestem kto pamięta, dokąd jeździł autobus tej linii?
Co do 13-tki to z tego co ja pamiętam autobusy jeździły ze szpitala do pl. Konstytucji zahaczały o dworzec i spowrotem do szpitala. Tak przynajmniej mi się wydaje...
No to może jeszcze dwie nowe zagadki?
1. Która z linii autobusowych (chyba jako jedyna w Pile) miała status linii przyspieszonej?
2. Skąd i dokąd jeździła pod koniec lat 90-tych linia 17? Nie mylić z istniejącą dziś linią o tym numerze?
Pozdrawiam
Co do 13-tki to z tego co ja pamiętam autobusy jeździły ze szpitala do pl. Konstytucji zahaczały o dworzec i spowrotem do szpitala. Tak przynajmniej mi się wydaje...
No to może jeszcze dwie nowe zagadki?
1. Która z linii autobusowych (chyba jako jedyna w Pile) miała status linii przyspieszonej?
2. Skąd i dokąd jeździła pod koniec lat 90-tych linia 17? Nie mylić z istniejącą dziś linią o tym numerze?
Pozdrawiam
Linia nocna A kursowała po następującej trasie: dworzec PKP - 14 Lutego - 11 Listopada - Browarna - Walki Młodych (do skrzyżowania z Fabryczną, potem powrót) - Okólna - Bydgoska - Lelewela - Kossaka - al. Powst. Wlkp. - Łączna - Śniadeckich - most - Wodna - al. Niepodległości (do skrzyżowania z Wałecką, potem powrót) - al. WP - Mickiewicza - Wyspiańskiego - Konarskiego - Ceglana - Buczka - 1 Maja - pl. Konstytucji - wiadukt - Siemiradzkiego - Wiosny Ludów - Poznańska - wiadukt - Kwiatowa - dworzec PKP
Linia B jechała tą samą trasą, ale w drugą stronę :P. Trasa miała długość 27 km, 2 autobusy (po 1 na każdą linię) jeździły co 70 minut od godziny 23 do 5.
Linia nr 13 z tego co wiem jeździła z pl. Zwycięstwa do Wiosny Ludów (możliwe, że dalej do szpitala). Kursowała przez kilka miesięcy pod koniec lat 80., w trakcie budowy kolektora przy ul. Wiosny Ludów (z powodu budowy nie mogła tam dojeżdżać linia nr 2).
Czy linia nr 51 to nie była właśnie linia podmiejska do Dobrzycy?
Linia B jechała tą samą trasą, ale w drugą stronę :P. Trasa miała długość 27 km, 2 autobusy (po 1 na każdą linię) jeździły co 70 minut od godziny 23 do 5.
Linia nr 13 z tego co wiem jeździła z pl. Zwycięstwa do Wiosny Ludów (możliwe, że dalej do szpitala). Kursowała przez kilka miesięcy pod koniec lat 80., w trakcie budowy kolektora przy ul. Wiosny Ludów (z powodu budowy nie mogła tam dojeżdżać linia nr 2).
Czy linia nr 51 to nie była właśnie linia podmiejska do Dobrzycy?
Linia 51 kursowała z Pl. Zwycięstwa do Dobrzycy. Została uruchomiona w 1989 roku. Do dzisiaj zachowała się wiata i petla autobusowa w Dobrzycy.
Linia 13 dwa razy pojawiała się na ulicach Piły. po raz pierwszy w 1987. W kwietniu tego roku zmieniono 9 bis na 13. Trasa: Al Wojska Polskiego - Al Piastów - Al Poznańska - Wiosny Ludów. Zlikwidowana została jesienią 1988 roku. Po raz drugi pojawiła się w 1993 roku na wspomnianiej wcześniej trasie szpital - al piastów. Na tej trasie kursowała do grudnia 1993 roku.
Linia 13 dwa razy pojawiała się na ulicach Piły. po raz pierwszy w 1987. W kwietniu tego roku zmieniono 9 bis na 13. Trasa: Al Wojska Polskiego - Al Piastów - Al Poznańska - Wiosny Ludów. Zlikwidowana została jesienią 1988 roku. Po raz drugi pojawiła się w 1993 roku na wspomnianiej wcześniej trasie szpital - al piastów. Na tej trasie kursowała do grudnia 1993 roku.
-
- PRZYJACIEL
- Posty: 2009
- Rejestracja: 14 maja 2006, 17:32
- Lokalizacja: Piła
- Podziękowano: 2 razy
- Kontakt:
Korzystając z okazji pozwolę sobie zapytać. Może będzie w stanie mi ktoś odpowiedzieć.
Jakim to modelem autobusu jechałem na lini 9-tki w drugiej połowie lat 80-tych. Wówczas to była jeszcze pętla na Wiosny Ludów. Pytam nie bez powodu, bowiem była pierwsza moja podróż autobusem miejskim jaką pamiętam. ;)
Jakim to modelem autobusu jechałem na lini 9-tki w drugiej połowie lat 80-tych. Wówczas to była jeszcze pętla na Wiosny Ludów. Pytam nie bez powodu, bowiem była pierwsza moja podróż autobusem miejskim jaką pamiętam. ;)
Parę archiwalnych fotek:
http://transport.asi.pwr.wroc.pl/autobu ... ticket=468
To były czasy... :mrgreen:
A jeśli już mówimy o nieistniejących przystankach - na ul. Budowlanych dobrze widać ślad po dawnym przystanku zerówki.
http://transport.asi.pwr.wroc.pl/autobu ... ticket=468
To były czasy... :mrgreen:
A jeśli już mówimy o nieistniejących przystankach - na ul. Budowlanych dobrze widać ślad po dawnym przystanku zerówki.
A co byście powiedzieli na to by z okazji 50-lecia pilskiego MZK dogadać sie z dyrektorem tegoż i zrobić wycieczkę (1,2,3,...) autobusem po Pile - myślę o przejazdem trasą jakiejś linii, za biletem ale nie jako liniowy i z możliwością postoju gdzie byśmy chcieli - czyli tzw. "fotostop"?
Uważam, że firma na to pójdzie ze względu na jubileusz - a dla zainteresowanych będzie to wielka radość!
Uważam, że firma na to pójdzie ze względu na jubileusz - a dla zainteresowanych będzie to wielka radość!
-
- PRZYJACIEL
- Posty: 2009
- Rejestracja: 14 maja 2006, 17:32
- Lokalizacja: Piła
- Podziękowano: 2 razy
- Kontakt:
Jeśli byłoby wystarczająco zainteresowanych to czemu nie. :)
Ponoć gentelmani nie rozmawiają o pieniądzach. Więdząc, że do nich nie należę pozwolę sobie wspomnieć o cenach biletów. ;)
Ponoć na początku funkcjonowania MZK cena biletu ulgowego wynosiła 20 gr., normalnego 80.
Oto ceny biletów jednorazowych przed domniacją:
i tuż po niej:
Miesięczne w obu tych okresach:
oraz późniejsze: http://www.farmacja.cm-uj.krakow.pl/~my ... mp&id=pila
Wiem, że jedna z naszych młodych pilanek przed kilkoma laty zamieściła skany swojej kolekcji biletów. Jednak czy nadal i pod jakim adresem one widnieją nie jestem w stanie powiedzieć.
Ponoć gentelmani nie rozmawiają o pieniądzach. Więdząc, że do nich nie należę pozwolę sobie wspomnieć o cenach biletów. ;)
Ponoć na początku funkcjonowania MZK cena biletu ulgowego wynosiła 20 gr., normalnego 80.
Oto ceny biletów jednorazowych przed domniacją:
i tuż po niej:
Miesięczne w obu tych okresach:
oraz późniejsze: http://www.farmacja.cm-uj.krakow.pl/~my ... mp&id=pila
Wiem, że jedna z naszych młodych pilanek przed kilkoma laty zamieściła skany swojej kolekcji biletów. Jednak czy nadal i pod jakim adresem one widnieją nie jestem w stanie powiedzieć.
Za to nie ma już śladu po przystankach na pl. Zwycięstwa, na Wojska Polskiego - tuż obok szkoły (swego czasu podstawowej nr 9 - teraz nie wiem co to za zespół szkół) czy na Konarskiego... Pamiętacie jeszcze jakieś nieistniejące dziś przystanki?SA108 pisze:Parę archiwalnych fotek:
http://transport.asi.pwr.wroc.pl/autobu ... ticket=468
To były czasy... :mrgreen:
A jeśli już mówimy o nieistniejących przystankach - na ul. Budowlanych dobrze widać ślad po dawnym przystanku zerówki.
Oczywiście:
cała Wiosny Ludów - łącznie z tym na rogu Wiosny Ludów Siemiradzkiego ( istniał do ok 1975 roku )
Buczka przy Pola przeniesione w ostatnich latach
Buczka przy dawnej Baltonie
Buczka przy budce z rurkami
14 Lutego na rogu pod obecnym sklepem z komputerami
Zygmunta Starego przystanek zerówki
Kwiatowa
na Roosevelta na wysokości Delicji ( po drugiej stronie ulicy ) też przystanek zerówki
wszystkie przystanki przy kościele św Antoniego
W ubiegłym roku zniknął przystanek na Wałeckiej przy Brukowej oraz przystanek na Brzozowej
cała Wiosny Ludów - łącznie z tym na rogu Wiosny Ludów Siemiradzkiego ( istniał do ok 1975 roku )
Buczka przy Pola przeniesione w ostatnich latach
Buczka przy dawnej Baltonie
Buczka przy budce z rurkami
14 Lutego na rogu pod obecnym sklepem z komputerami
Zygmunta Starego przystanek zerówki
Kwiatowa
na Roosevelta na wysokości Delicji ( po drugiej stronie ulicy ) też przystanek zerówki
wszystkie przystanki przy kościele św Antoniego
W ubiegłym roku zniknął przystanek na Wałeckiej przy Brukowej oraz przystanek na Brzozowej
Przystanek na Wałeckiej jest nadal. Ten w miejscu skrzyżowania z Brukową jest tam gdzie był, a ten po drugiej stronie (skrzyżowanie z Okrężną) został przesunięty za to skrzyżowanie, aby poprawić widoczność kierowcom wyjeżdżającym z Okrężnej w Wałecką.
Dodam jeszcze, że jak ktoś chciałby się do mnie wybrać "2" to niech poczyta rozkład jazdy, bo nie wszystkie autobusy kursują przez Wałecką.
Dodam jeszcze, że jak ktoś chciałby się do mnie wybrać "2" to niech poczyta rozkład jazdy, bo nie wszystkie autobusy kursują przez Wałecką.
Jutro (piątek 29 czerwiec) w swój ostatni kurs wyruszy autobus linii K. Autobus wyjeżdża o godz 14.40 z Placu Zwycięstwa. Za cenę dwóch biletów można odbyć historyczną podróż po jakże urokliwej trasie. Jest to również szansa na zrobienie historycznych zdjęć np. na przystanku przy Okólnej na wysokości Grabowej (14.45) lub w Kalinie (14.57 i 15.07). Ja wezmę udział w tym kursie.
Jutro również przyjedzie do Piły nowy autobus Neoplan N 4016. Jest to autobus używany. Pochodzi z bawarskiego miasta Bayreuth.
Autobus jest niskopodłogowy, dwudrzwiowy. Będzie obsługiwał linię 50.
Jutro również przyjedzie do Piły nowy autobus Neoplan N 4016. Jest to autobus używany. Pochodzi z bawarskiego miasta Bayreuth.
Autobus jest niskopodłogowy, dwudrzwiowy. Będzie obsługiwał linię 50.
viewtopic.php?p=8239#8239Pablunio pisze:Przy okazji, zniknęło kilka wypowiedzi na tym forum. Ciekawe...
Proszę, czytajcie uważnie forum.
Utwórz konto lub zaloguj się, aby dołączyć do dyskusji..
Musisz być zarejestrowanym użytkownikiem, aby móc opublikować odpowiedź.
Utwórz konto
Zarejestruj się, aby dołączyć do Nas!
Zarejestrowani użytkownicy, mają dużo więcej przywilejów, związanych z użytkowaniem forum.
Rejestracja i korzystanie z forum jest całkowicie bezpłatne.