Mijanka w lesie na linii do Szczecinka

Przeszłość i teraźniejszość kolei w naszym mieście.
Bocian
PRZYJACIEL
Posty: 829
Rejestracja: 20 lip 2006, 23:20
Lokalizacja: Piła/Wrocław

Mijanka w lesie na linii do Szczecinka

Post autor: Bocian »

Na mapie http://www.mapywig.org/kazik/radzieckie_10000/pila.jpg natknąłem się na dodatkowy tor na linii Piła-Szczecinek w okolicy leśniczówki Zawada.
Pytanie do forumowiczów: czy wiecie coś o tym miejscu, do czego to służyło, czy są jakieś pozostałości i dlaczego to było tam, gdzie było, czyli w środku lasu?

Zwróćcie też uwagę na bardzo ciekawy układ torów w okolicach wiaduktu nad linią do Krzyża. Wiedziałem, że ilość torów była znacznie większa, ale nie sądziłem, że istniała aż taka złożoność...

Pozdrawiam
ziolek
PRZYJACIEL
Posty: 2009
Rejestracja: 14 maja 2006, 17:32
Lokalizacja: Piła
Podziękowano: 2 razy
Kontakt:

Post autor: ziolek »

Zwróć też uwagę na linię kolejową przy Przemysłowej. Wydaje się być dłuższą niż obecnie. Pozostałości tłucznia są jeszcze na tyłach Celmaru (byłego?). Zwróć także uwagę na obrotnicę przy Al. Poznańskiej. Pozostały po niej betonowe fragmenty. Spójrz także na układ torów przy okrąglaku. Wielu z nich już nie ma. Na mapie widoczny jest także budynek przy dworcu głównym, którego też już nie ma (prostokąt od strony wiaduktu). Widoczna jest także bocznica do CPN-u na Towarowej. Tory na teren gazowni to chyba już też przeszłość? Nie wiedziałem, że istniała/istnieje bocznica na teren byłego Pometu. Na mapie widoczne są także nieistniejące bocznice do dworca celnego i elektrowni. Natomiast na mapie nie zaznaczono bocznicy na teren lotniska.
A co do Twojego pytania o bocznice przy Leśniczówce to nie znam odpowiedzi. ;)
Awatar użytkownika
SA108
MODERATOR
Posty: 1765
Rejestracja: 21 kwie 2005, 19:45
Lokalizacja: Piła
Podziękowano: 1 raz

Post autor: SA108 »

Co ciekawe ta mijanka jest jeszcze zaznaczona na całkiem nowych mapach topograficznych... Kiedyś trzeba będzie to sprawdzić ;)
Po budynku przy dworcu zostały dobrze widoczne fundamenty na parkingu. Z tego co widać na zdjęciach to był zwykły parterowy barak. Na terenie gazowni zachował się tylko niewielki fragment toru, jak już pisałem w temacie o bocznicach.
ziolek
PRZYJACIEL
Posty: 2009
Rejestracja: 14 maja 2006, 17:32
Lokalizacja: Piła
Podziękowano: 2 razy
Kontakt:

Post autor: ziolek »

Korzystając dziś z ładnej pogodyi i będąc dziś na rowerze nie omieszkałem udać się w miejsce, o które zapytał Bocian. Oto kilka fotografii z niego.

1.Obrazek 2.Obrazek 3.Obrazek 4.Obrazek
5.Obrazek

1. Widoczna stara podsypka na długości około 300 metrów.
2. Coś -no właśnie co- ustawione między obecnymi torami a starą podsypką w ilości 3.Odległość między kolejnymi to jakieś 50 metrów.
3. i 4. Betonowe fragmenty czegoś - no właśnie czego - leżące na początku miejsca, w którym dawniej zaczynała się mijanka.
5. Wraz z początkiem dawnej mijanki - sądzę tak po obecności tłucznia - rozpoczyna się rów.
Bocian
PRZYJACIEL
Posty: 829
Rejestracja: 20 lip 2006, 23:20
Lokalizacja: Piła/Wrocław

Post autor: Bocian »

Dzięki Ziółek.
Co do zdjęcia 2.:
Zauważyłem, że często z szyn robiono rozmaite konstrukcje, ze względu na ich geometrię podobną do dwuteownika (duży moment bezwładności przy stosunkowo niewielkim przekroju), ale co to mogło być, nie mam pojęcia.
ziolek
PRZYJACIEL
Posty: 2009
Rejestracja: 14 maja 2006, 17:32
Lokalizacja: Piła
Podziękowano: 2 razy
Kontakt:

Post autor: ziolek »

Właśnie spojrzałem ponownie na mapę i stwierdzam,że to co sfotografowałem nieodpowiada temu co jest widoczne na mapie.Ja sfotografowałem odcinek na wysokości leśniczówki, a to co jest widoczne na mapie znajduje się na południe od niej.Wydaje mi się jednak że to co sfotografowałem świadczy o obecności torów.Czy podsypka leżałaby,aż tak daleko od torów?
No i moja nieśmiała teoria, iż to o co pytasz Bocian to bocznica stworzona na potrzeby lotniska. Być może miała rangę dodatkowej(oprócz tej istniejącej na terenie lotniska) bądź ewakuacyjnej, albo mogła być w krótkim czasie na takie potrzeby przystosowana.
adam
PRZYJACIEL
Posty: 1379
Rejestracja: 22 wrz 2006, 18:58
Lokalizacja: Niemcy

mijanka .

Post autor: adam »

Witam, z relacji mojego dziadka wiem, że gdzieś poniżej leśniczówki Zawada znajdowały się budynki tuż przy torach oraz przejazd strzeżony (opuszczane szlabany). Po wojnie budynki te zostały rozebrane wraz z szlabanem, później na przejeździe tym już nie strzeżonym zginął jeden z mieszkańców Dolaszewa jadąc wozem z drewnem z lasu. Z relacji dziadka wiem też, że przed dzisiejszym Karpilem stał budynek dróżnika i przejazd przez tory był również strzeżony. Mówił mi, że szlabany były opuszczane za pomocą korby, ale było też wiele opuszczanych elektrycznie, niestety wszystko zostało zdewastowane. Droga poniżej leśniczówki prowadziła w stronę lotniska i dziadek twierdzi że na potrzeby wojska.
Pozdrawiam.
ziolek
PRZYJACIEL
Posty: 2009
Rejestracja: 14 maja 2006, 17:32
Lokalizacja: Piła
Podziękowano: 2 razy
Kontakt:

Post autor: ziolek »

Witam.

Co do przejazdu kolejowego poniżej leśniczówki może mieć racje.Dysponuje fotografią obecnego stanu tego miejsca, na której widoczne są pozostałości jakiegoś budynku.Najprawdopodobniej właśnie budynku dróżnika.
Po powrocie do Piły postaram się zamieśćić kolejne fotografie.
Awatar użytkownika
SA108
MODERATOR
Posty: 1765
Rejestracja: 21 kwie 2005, 19:45
Lokalizacja: Piła
Podziękowano: 1 raz

Post autor: SA108 »

Z relacji dziadka wiem też, że przed dzisiejszym Karpilem stał budynek dróżnika i przejazd przez tory był również strzeżony.
Stukowski pisał o walkach toczących się w rejonie tego przejazdu w nocy z 5 na 6 lutego '45. W ich wyniku dom dróżnika spłonął.
ziolek
PRZYJACIEL
Posty: 2009
Rejestracja: 14 maja 2006, 17:32
Lokalizacja: Piła
Podziękowano: 2 razy
Kontakt:

Post autor: ziolek »

Zgodnie z obietnicą zamieszczam fotografie.

1.Obrazek

2.Obrazek

3.Obrazek

1.Najprawdopodobniej pozostałości chatki dróżnika.
2.Jeden ze słupków stojący na dawnym nasypie kolejowym.
3.Fragment nasypu.
ziolek
PRZYJACIEL
Posty: 2009
Rejestracja: 14 maja 2006, 17:32
Lokalizacja: Piła
Podziękowano: 2 razy
Kontakt:

Post autor: ziolek »

I jeszcze dwie fotki.

1.Obrazek

2.Obrazek

1.Na zdjęciu tym widoczny jest obecny jak i stary nasyp.
2.Miejsce, w którym rozchodzi się przebieg dawnej lini i obecnej.

Ponoć zmiana przebiegu lini miała miejsce w latach 50-tych.

Pozdrawiam.
adam
PRZYJACIEL
Posty: 1379
Rejestracja: 22 wrz 2006, 18:58
Lokalizacja: Niemcy

Re: Mijanka w lesie na linii do Szczecinka

Post autor: adam »

Linia kolejowa Schneidemühl-Neustettin (Szczecinek) zostala oddana do uzytku 15 maja 1879r. Znajdujace sie na tej lini stacje to: Lebehnke, Plietnitz, Bethkenhammer i Jastrow. Mieszkancy Jastrowia byli bardzo niezadowoleni z polozenia dworca w ich miejscowosci, skladka na budowe dworca wynosila 40 000 marek, ktöra musieli zaplacic a dworzec znajdowal sie w znacznej odleglosci od miasta.
ziolek
PRZYJACIEL
Posty: 2009
Rejestracja: 14 maja 2006, 17:32
Lokalizacja: Piła
Podziękowano: 2 razy
Kontakt:

Re: Mijanka w lesie na linii do Szczecinka

Post autor: ziolek »

Nic tylko brać przykład z niemieckich rozwiązań. Z zaangażowania mieszkańców miasta w stan kolei!! Dawniej dworzec to chluba. Dziś powód do wstydu.
adam
PRZYJACIEL
Posty: 1379
Rejestracja: 22 wrz 2006, 18:58
Lokalizacja: Niemcy

Re: Mijanka w lesie na linii do Szczecinka

Post autor: adam »

Nie wszystkie wladze miast poczatkowo chcialy aby trasy przebiegaly przez ich miejscowosci. Przykladem jest Dt. Krone, trasa Ost-Bahn miala pierwotnie przebiegac tak jak przebiegal szlak ladowy z Berlina do Krölewca, a na tej trasie röwieniez znajdowalo sie Dt. Krone, ktöre na to jednak nie wyrazilo zgody. Po pewnym czasie gdy wladze Dt. Krone zobaczyly na przykladzie Schneidemühl jakie korzysci w rozwoju miasta przynosci przebieg trasy kolejowej sami zaczeli zabiegac o takowa. Pözniej wiekszosc miejscowosci robily starania aby miec kolei, co bylo nie do zrealizowania.
Bjarniak
Posty: 128
Rejestracja: 25 sty 2009, 11:23
Lokalizacja: Deutsch Krone

Re: Mijanka w lesie na linii do Szczecinka

Post autor: Bjarniak »

A propos DK: pierwotnie węzeł kolejowy miał być właśnie w DK - nie w Pile, ale strajk dorożkarzy zmusił planistów do zmiany decyzji :)
(Boras Z., Walczak R., Wędzki A., 1961. Historia powiatu wałeckiego w zarysie, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań.)
ziolek
PRZYJACIEL
Posty: 2009
Rejestracja: 14 maja 2006, 17:32
Lokalizacja: Piła
Podziękowano: 2 razy
Kontakt:

Re: Mijanka w lesie na linii do Szczecinka

Post autor: ziolek »

adam pisze:Nie wszystkie wladze miast poczatkowo chcialy aby trasy przebiegaly przez ich miejscowosci. Przykladem jest Dt. Krone, trasa Ost-Bahn miala pierwotnie przebiegac tak jak przebiegal szlak ladowy z Berlina do Krölewca, a na tej trasie röwieniez znajdowalo sie Dt.Krone, ktöre na to jednak nie wyrazilo zgody. Po pewnym czasie gdy wladze Dt. Krone zobaczyly na przykladzie Schneidemühl jakie korzysci w rozwoju miasta przynosci przebieg trasy kolejowej sami zaczeli zabiegac o takowa. Pözniej wiekszosc miejscowosci robily starania aby miec kolei, co bylo nie do zrealizowania.
A więc jednak ostatecznie widząc korzyści zabiegały. :)
Bocian
PRZYJACIEL
Posty: 829
Rejestracja: 20 lip 2006, 23:20
Lokalizacja: Piła/Wrocław

Re: Mijanka w lesie na linii do Szczecinka

Post autor: Bocian »

Ale coś z tym Wałczem jest na rzeczy. Może już wtedy wprowadzano dorożkową komunikację zastępczą? ;)
adam
PRZYJACIEL
Posty: 1379
Rejestracja: 22 wrz 2006, 18:58
Lokalizacja: Niemcy

Re: Mijanka w lesie na linii do Szczecinka

Post autor: adam »

Obrazek Obrazek
Co prawda to nie mijanka, ale jakiez bylo nasze zaskoczenie, gdy doplywajac do wiaduktu w tym samym czysie nadjechal pociag.
Awatar użytkownika
Piterek
PRZYJACIEL
Posty: 491
Rejestracja: 05 maja 2006, 20:35
Lokalizacja: Piła
Kontakt:

Re: Mijanka w lesie na linii do Szczecinka

Post autor: Piterek »

Fachowo to się nazywa przepust. ;)
adam
PRZYJACIEL
Posty: 1379
Rejestracja: 22 wrz 2006, 18:58
Lokalizacja: Niemcy

Re: Mijanka w lesie na linii do Szczecinka

Post autor: adam »

Piterek, dzieki za fachowe okreslenie tej budowli, gdyz zastanawialem sie czy to most czy to wiadukt, no i sie okazalo, ze zadne z tych okreslen nie byloby poprawne.
Pozdrawiam.
Bocian
PRZYJACIEL
Posty: 829
Rejestracja: 20 lip 2006, 23:20
Lokalizacja: Piła/Wrocław

Re: Mijanka w lesie na linii do Szczecinka

Post autor: Bocian »

Nie do końca:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Przepust
To jest raczej most.
Awatar użytkownika
mariusz1983
PRZYJACIEL
Posty: 218
Rejestracja: 01 sie 2009, 23:14

Re: Mijanka w lesie na linii do Szczecinka

Post autor: mariusz1983 »

Dla mnie też to most a kończyłem technikum - drogi i mosty kołowe.
ziolek
PRZYJACIEL
Posty: 2009
Rejestracja: 14 maja 2006, 17:32
Lokalizacja: Piła
Podziękowano: 2 razy
Kontakt:

Re: Mijanka w lesie na linii do Szczecinka

Post autor: ziolek »

A jeśli tam jest nasyp?
Awatar użytkownika
Piterek
PRZYJACIEL
Posty: 491
Rejestracja: 05 maja 2006, 20:35
Lokalizacja: Piła
Kontakt:

Re: Mijanka w lesie na linii do Szczecinka

Post autor: Piterek »

W sumie sam zacząłem nie na temat, ale to jednak jest przepust. Nad jego konstrukcja znajduje się nasyp. Most jest konstrukcją samodzielną nad przeszkodą wodną.
Ja kończyłem Technikum Kolejowe i wg definicji podręcznika Drogi Kolejowe autorstwa Mieczysława Batko budowla tego typu (drążona lub zbudowana) wykonana w nasypie (warstwa ziemi widoczna na zdjęciach) służąca do przeprowadzania cieków wodnych, dróg itp. nazywa się przepustem.
ziolek
PRZYJACIEL
Posty: 2009
Rejestracja: 14 maja 2006, 17:32
Lokalizacja: Piła
Podziękowano: 2 razy
Kontakt:

Re: Mijanka w lesie na linii do Szczecinka

Post autor: ziolek »

No właśnie. Ktoś niedawno mi zwięźle to wytłumaczył: "przepust jest pod czymś".
ODPOWIEDZ

Utwórz konto lub zaloguj się, aby dołączyć do dyskusji..

Musisz być zarejestrowanym użytkownikiem, aby móc opublikować odpowiedź.

Utwórz konto

Zarejestruj się, aby dołączyć do Nas!
Zarejestrowani użytkownicy, mają dużo więcej przywilejów, związanych z użytkowaniem forum.
Rejestracja i korzystanie z forum jest całkowicie bezpłatne.

Zarejestruj się

Zaloguj się