Brukowane ulice

Awatar użytkownika
SA108
MODERATOR
Posty: 1765
Rejestracja: 21 kwie 2005, 19:45
Lokalizacja: Piła
Podziękowano: 1 raz

Brukowane ulice

Post autor: SA108 »

Do dziś w Pile zachowała się chyba tylko jedna ulica z nawierzchnią z poniemieckiej kostki bazaltowej. Kto wie która to?

Obrazek
Awatar użytkownika
Tom
PRZYJACIEL
Posty: 722
Rejestracja: 17 cze 2005, 23:00
Lokalizacja: - Vienna

Post autor: Tom »

Przypominam sobie taką ulicę z przed 20 lat, była taka na "Górnym", okolice Stadionu, PL.Inwalidów, ale która dokładnie nie pamiętam.

Pozdrawiam
Tom

A Czy na PL.Zwycięstwa przed pomnikiem kawałek krótkiej brukowanej ulicy to nie jest też po-niemiecki oryginał ?. Jeśli tak to już są dwie.
ziolek
PRZYJACIEL
Posty: 2009
Rejestracja: 14 maja 2006, 17:32
Lokalizacja: Piła
Podziękowano: 2 razy
Kontakt:

Post autor: ziolek »

SA108 pisze:Tak na marginesie - do dziś w Pile zachowała się chyba tylko jedna ulica z nawierzchnią z poniemieckiej kostki bazaltowej. Kto wie która to?

Obrazek
Krzysiu chyba ja znam odpowiedź i chyba wiesz dlaczego. ;) Długosza?

Tom -> a czy ta na Placu Zwycięstwa to też bazalt?
Awatar użytkownika
marasxt
PRZYJACIEL
Posty: 398
Rejestracja: 20 lis 2005, 22:03
Lokalizacja: Koschütz

Post autor: marasxt »

Na Placach Zwycięstwa i Staszica, fragmenty na lotnisku, przed byłą gospodą "Pod zielonym wieńcem" i u mnie na podwórku jest nawierzchnia z kostki granitowej.
Oto przykład z Placu Staszica, sorry ale tylko takim zdjęciem dysponuję.

Obrazek
Awatar użytkownika
SA108
MODERATOR
Posty: 1765
Rejestracja: 21 kwie 2005, 19:45
Lokalizacja: Piła
Podziękowano: 1 raz

Post autor: SA108 »

Tak, to jest Długosza.
ziolek
PRZYJACIEL
Posty: 2009
Rejestracja: 14 maja 2006, 17:32
Lokalizacja: Piła
Podziękowano: 2 razy
Kontakt:

Post autor: ziolek »

Kostkę granitową możemy także podziwiać na ulicy Bulwarowej, Stalowej i jeśli mnie pamięć nie myli to również na ulicy Wyszyńskiego(nie jestem pewien adresu).
Swoją drogą jest jej w naszym mieście chyba jeszcze sporo.Przykryta jest tylko asfaltem.
Pamiętam, że w czasie remontu ul.Śródmiejskiej w 1997 roku przykryto ją tym co możemy podziwiać dzisiaj.
Awatar użytkownika
marasxt
PRZYJACIEL
Posty: 398
Rejestracja: 20 lis 2005, 22:03
Lokalizacja: Koschütz

Post autor: marasxt »

Nie wiem gdzie na Wyszyńskiego można jeszcze spotkać kostkę granitową, ale wcześniej kiedy nazywała się Masława, to na całej swej długości była nią wyłożona.
Zdarzały się też w Pile ulice z tzw. "kocich łbów", przy takiej właśnie mieszkałem. W pierwszej połowie lat 80-tych nałożono na nią asfalt (nie budziły mnie już po tym zabiegu przejeżdżające nocą samochody). Ktoś wie może jaka to ulica lub zna podobne przykłady. Trochę zbaczamy z tematu. :wink:
adam
PRZYJACIEL
Posty: 1379
Rejestracja: 22 wrz 2006, 18:58
Lokalizacja: Niemcy

Album

Post autor: adam »

Proponuję, aby utworzyć nowy temat o budowie dróg, mam parę fajnych fotek z okolic Scheidemühl
Pozdrawiam.
ziolek
PRZYJACIEL
Posty: 2009
Rejestracja: 14 maja 2006, 17:32
Lokalizacja: Piła
Podziękowano: 2 razy
Kontakt:

Post autor: ziolek »

Sprawdziłem.Na Wyszyńskiego pozostały widoczne już tylko fragmenty bruku. Reszta pokryta została asfaltem.
Awatar użytkownika
marasxt
PRZYJACIEL
Posty: 398
Rejestracja: 20 lis 2005, 22:03
Lokalizacja: Koschütz

Post autor: marasxt »

Kilka fotek z budowy brukowych ulic w Schneidemuhl, może nie wszyscy je jeszcze widzieli:

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

No i pytanie, jaka to ulica(ce)?
Oraz ponawiam pytanie odnośnie ulicy z "kocich łbów" w latach 80-tych wyłożonej asfaltem.
Awatar użytkownika
SA108
MODERATOR
Posty: 1765
Rejestracja: 21 kwie 2005, 19:45
Lokalizacja: Piła
Podziękowano: 1 raz

Post autor: SA108 »

1. Muehlenstr., obecna al. JP2. Fota była już zamieszczana na forum.
2. Prawie to samo miejsce, skrzyżowanie z Wasserstr. (Wodna). Teraz jest tu rondo.
3. To też obecna al. JP2, ale po drugiej stronie mostu
4. Okolice Krajenki (nie wiem dokładnie gdzie)
5. Flughallenstr., droga dojazdowa do dawnej hali sterowcowej
Trochę pilskiego bruku na moich zdjęciach:

Obrazek
Dworzec Celny

Obrazek
Fabryczna

Obrazek
Zatorska

Obrazek
Miła

Obrazek Obrazek
WOSS

Obrazek
Dawny poligon WOSS

Obrazek
Kalina

Obrazek
I na koniec przedwojenny asfalt
ziolek
PRZYJACIEL
Posty: 2009
Rejestracja: 14 maja 2006, 17:32
Lokalizacja: Piła
Podziękowano: 2 razy
Kontakt:

Post autor: ziolek »

SA108 pisze:Obrazek
Zatorska
No właśnie. Wcześniej opisałem ten bruk jako ulicę Stalową. Nie bez powodu.
Na współczesnych owszem jest oznaczany jako Zatorska. Natomiast na mapie z lat 70-tych raz na mapie z lat 80-tych jako Stalowa. Zatorska zaś to wg. tych map ulica, która biegnie równolegle u dołu wzgórza.
Prawdę mówiąc współczesne mapy ze stanem faktycznym się nie zgadzają. Przedstawiają przebieg tych ulic w dużym uproszczeniu.
Ulica ta (jakkolwiek się zowie) początkowo wyłożona jest kocim łbem następnie po przeciwnej stronie wzgórza bliżej już lasu brukiem.

Ulica asfaltowa na ostatniej fotce to przedłużenie ulicy Wyspiańskiego.Dawniej był to wylot z Piły w kierunku Trzcianki. Dziś mocno zniszczona, zwłaszcza po ostatniej wycince rosnącego tam lasu (chyba ciężki sprzęt ją zniszył). Natomiast w okolicy Prefabetu jest zachowana w całkiem dobrym stanie. Śmiem twierdzić, że po oczyszczeniu i po uzupełnieniu nielicznych ubytków mogłaby stanowić ścieżkę rowerową.
ziolek
PRZYJACIEL
Posty: 2009
Rejestracja: 14 maja 2006, 17:32
Lokalizacja: Piła
Podziękowano: 2 razy
Kontakt:

Post autor: ziolek »

W lipcu 2006 roku w temacie o Ostbahnie napisałeś Krzysiu:
Podobnie było z Güterbahnhofstrasse, czyli z ul. Towarową. Pierwotnie była to droga prowadząca do Ługów Ujskich (pozostałością dalszej części tej drogi jest obecna ul. Zatorska).
Zatem czy brukowany fragment ulicy Stalowej(wg.Ciebie Zatorskiej :) ) to dawniej fragment ulicy Towarowej,a kocie łby to dawniej tylko podrzędna droga?Czy też kocie łby i bruk to czasy późniejsze niż budowa Ostbahnu?
GAZELA
Posty: 37
Rejestracja: 31 sty 2007, 17:08
Lokalizacja: Piła

Post autor: GAZELA »

Ul. Stalowa wg map ma początek przy zjeździe z wiaduktu w prawo na osiedle nastepnie na wysokości ul. Grodzkiej odbija w prawo i biegnie w góre alejki kasztanowców ten bruk to jeszcze ul Stalowa.Ul.Zatorska biegnie od Grodzkiej do końca prostej dalej to już inna ulica.Do niedawna mało kto wiedział gdzie jest ul. Stalowa ( dwa budynki ).
ziolek
PRZYJACIEL
Posty: 2009
Rejestracja: 14 maja 2006, 17:32
Lokalizacja: Piła
Podziękowano: 2 razy
Kontakt:

Post autor: ziolek »

Dzięki za potwierdzenie, bowiem wiele osób myli te nazwy. :)
Wracając do tematu nawierzchni dróg. W czasie przebudowy skrzyżowań przed dworcem PKP odsłonięto wyłożony kocim łbem fragment ul. 14 lutego. Takowego sporo na ul. Zbrojnej. No ale zbaczam nieco z tematu.Miało być o bruku, a nie wiem czy koci łeb się do niego zalicza? ;)
Jerzyk
PRZYJACIEL
Posty: 499
Rejestracja: 08 gru 2006, 22:20
Lokalizacja: mazowsze

Post autor: Jerzyk »

A ulica Pocztowa jest zaasfaltowana????
Nie nie kpię tylko pytam bom dawno na tej ulicy nie był.
A nie mogę jak większość z Was wśiąść na rower czy do autka i pojechać zobaczyć?
Awatar użytkownika
SA108
MODERATOR
Posty: 1765
Rejestracja: 21 kwie 2005, 19:45
Lokalizacja: Piła
Podziękowano: 1 raz

Post autor: SA108 »

Kurczę, a ja myślałem, że Stalowa to w całości ulica przy domkach, a Zatorska to tylko ta brukowana pod górkę... Zresztą tak to wygląda na planach miasta.
Zatem czy brukowany fragment ulicy Stalowej(wg.Ciebie Zatorskiej :)) to dawniej fragment ulicy Towarowej,a kocie łby to dawniej tylko podrzędna droga?Czy też kocie łby i bruk to czasy późniejsze niż budowa Ostbahnu?
Na pewno późniejsze, wątpię czy przed połową XIX wieku takie niezbyt ważne drogi wykładano kostką, poza tym kształt górki na której jest bruk wydaje się mocno zmieniony przez budowę kolei.
Poza już wymienionymi - sporo bruku jest na rampach kolejowych przy ul. Zygmunta Starego, niektóre perony dworca są też wyłożone kostką ;) O ile dobrze pamiętam nawierzchnię z kocich łbów ma ul. Agatowa na Gładyszewie.
ziolek
PRZYJACIEL
Posty: 2009
Rejestracja: 14 maja 2006, 17:32
Lokalizacja: Piła
Podziękowano: 2 razy
Kontakt:

Post autor: ziolek »

Niekoniecznie. Da się zauważyć że górki chyba ze względu na oblodzenia i wymycia traktowane były wręcz priorytetowo. W Skrobku,okolicach Kłody i w samej Kłodzie wiele na to dowodów.Co do kształtu górki to widać jej zmiane kształtu od strony torów."Ścięto ją".Ale już mniejsza z tym.Przypuszczam, że nie dojdziemy do prawdy.
Co do kocich łbów to takowe są także na drodzę łączącej ul.Motylewską z Motylewem.
Czy Plac PPR w czasie jego tworzenia był również brukowany?
jarek
PRZYJACIEL
Posty: 131
Rejestracja: 21 sie 2005, 21:10
Lokalizacja: Piła

Post autor: jarek »

ziolek pisze:Dzięki za potwierdzenie, bowiem wiele osób myli te nazwy. :)
Wracając do tematu nawierzchni dróg. W czasie przebudowy skrzyżowań przed dworcem PKP odsłonięto wyłożony kocim łbem fragment ul. 14 lutego. Takowego sporo na ul. Zbrojnej. No ale zbaczam nieco z tematu.Miało być o bruku, a nie wiem czy koci łeb się do niego zalicza? ;)
Odkryty kawałek przy dworcu. Zdjęcie zrobione w połowie września, teraz odsłonięte jest znacznie więcej.

Obrazek
adam
PRZYJACIEL
Posty: 1379
Rejestracja: 22 wrz 2006, 18:58
Lokalizacja: Niemcy

Post autor: adam »

Obrazek
Budowa drogi pomiędzy Schrotz a Wissulke w 1928 r.

Obrazek
Budowa drogi Wissulke - Seegenfelde w 1930 r (Wiesiółka - Tarnowo). Przy pracach tych zatrudnienie otrzymywali mieszkańcy okolicznych wsi.
adam
PRZYJACIEL
Posty: 1379
Rejestracja: 22 wrz 2006, 18:58
Lokalizacja: Niemcy

Drogi

Post autor: adam »

Obrazek

Do budowy dróg pomiędzy Schneidemühl a Deutsch Krone (Wałcz) wykorzystano materiał miejscowy wydobywany w okolicy wsi Mellentin (Mielecin). Po wcześniejszych badaniach geodezyjnych gmina zakupiła za 14.000 - M. teren gdzie rozpoczęto wydobywanie skał i tłucznia. Wyrobisko to połączyła 4 kilometrowa wąskotorówka ze stacja Mellentin, oraz zainstalowano na stale maszyny do rozdrabiania skały. Natężenie prac było duże i musiano pracować dwiema lokomotywami wąskotorówki.
adam
PRZYJACIEL
Posty: 1379
Rejestracja: 22 wrz 2006, 18:58
Lokalizacja: Niemcy

Post autor: adam »

Obrazek

Maszyny te były używane przy budowie dróg, pierwsza służyła do kruszenia kamienia, druga do asfaltowania powierzchni.
adam
PRZYJACIEL
Posty: 1379
Rejestracja: 22 wrz 2006, 18:58
Lokalizacja: Niemcy

Brukowane drogi.

Post autor: adam »

Obrazek

Zdjęcie to przedstawia prace przy budowie drogi z Schrotz do Breitenstein (Skrzatusz - Dobino).
W latach 30-tych do budowy dróg w naszych okolicach zatrudniono 3 tys bezrobotnych z powiatu Schneidemühl i Deutsch Krone. Natomiast w czasie I Wojny Św. odcinek o długości 4 km z Kramske - Bahnhof Plietnitz (Krepsko - dworzec Plytnica) zbudowano siłą rosyjskich jeńców wojennych.
Pozdrawiam
Awatar użytkownika
SA108
MODERATOR
Posty: 1765
Rejestracja: 21 kwie 2005, 19:45
Lokalizacja: Piła
Podziękowano: 1 raz

Post autor: SA108 »

Obrazek

Jedyne brukowane rondo w Pile.
Awatar użytkownika
SA108
MODERATOR
Posty: 1765
Rejestracja: 21 kwie 2005, 19:45
Lokalizacja: Piła
Podziękowano: 1 raz

Post autor: SA108 »

Czasem zamiast bruku używano zwykłej cegły. W ten sposób brukowano głównie bramy kamienic. To przykład z ul. Wawelskiej.

Obrazek

Do wykładania przejazdów bramnych często używano drewnianych klepek, ale u nas chyba takich nie ma.
ODPOWIEDZ

Utwórz konto lub zaloguj się, aby dołączyć do dyskusji..

Musisz być zarejestrowanym użytkownikiem, aby móc opublikować odpowiedź.

Utwórz konto

Zarejestruj się, aby dołączyć do Nas!
Zarejestrowani użytkownicy, mają dużo więcej przywilejów, związanych z użytkowaniem forum.
Rejestracja i korzystanie z forum jest całkowicie bezpłatne.

Zarejestruj się

Zaloguj się