Brukowane ulice
Brukowane ulice
Do dziś w Pile zachowała się chyba tylko jedna ulica z nawierzchnią z poniemieckiej kostki bazaltowej. Kto wie która to?
-
- PRZYJACIEL
- Posty: 2009
- Rejestracja: 14 maja 2006, 17:32
- Lokalizacja: Piła
- Podziękowano: 2 razy
- Kontakt:
Kostkę granitową możemy także podziwiać na ulicy Bulwarowej, Stalowej i jeśli mnie pamięć nie myli to również na ulicy Wyszyńskiego(nie jestem pewien adresu).
Swoją drogą jest jej w naszym mieście chyba jeszcze sporo.Przykryta jest tylko asfaltem.
Pamiętam, że w czasie remontu ul.Śródmiejskiej w 1997 roku przykryto ją tym co możemy podziwiać dzisiaj.
Swoją drogą jest jej w naszym mieście chyba jeszcze sporo.Przykryta jest tylko asfaltem.
Pamiętam, że w czasie remontu ul.Śródmiejskiej w 1997 roku przykryto ją tym co możemy podziwiać dzisiaj.
Nie wiem gdzie na Wyszyńskiego można jeszcze spotkać kostkę granitową, ale wcześniej kiedy nazywała się Masława, to na całej swej długości była nią wyłożona.
Zdarzały się też w Pile ulice z tzw. "kocich łbów", przy takiej właśnie mieszkałem. W pierwszej połowie lat 80-tych nałożono na nią asfalt (nie budziły mnie już po tym zabiegu przejeżdżające nocą samochody). Ktoś wie może jaka to ulica lub zna podobne przykłady. Trochę zbaczamy z tematu. :wink:
Zdarzały się też w Pile ulice z tzw. "kocich łbów", przy takiej właśnie mieszkałem. W pierwszej połowie lat 80-tych nałożono na nią asfalt (nie budziły mnie już po tym zabiegu przejeżdżające nocą samochody). Ktoś wie może jaka to ulica lub zna podobne przykłady. Trochę zbaczamy z tematu. :wink:
1. Muehlenstr., obecna al. JP2. Fota była już zamieszczana na forum.
2. Prawie to samo miejsce, skrzyżowanie z Wasserstr. (Wodna). Teraz jest tu rondo.
3. To też obecna al. JP2, ale po drugiej stronie mostu
4. Okolice Krajenki (nie wiem dokładnie gdzie)
5. Flughallenstr., droga dojazdowa do dawnej hali sterowcowej
Trochę pilskiego bruku na moich zdjęciach:
Dworzec Celny
Fabryczna
Zatorska
Miła
WOSS
Dawny poligon WOSS
Kalina
I na koniec przedwojenny asfalt
2. Prawie to samo miejsce, skrzyżowanie z Wasserstr. (Wodna). Teraz jest tu rondo.
3. To też obecna al. JP2, ale po drugiej stronie mostu
4. Okolice Krajenki (nie wiem dokładnie gdzie)
5. Flughallenstr., droga dojazdowa do dawnej hali sterowcowej
Trochę pilskiego bruku na moich zdjęciach:
Dworzec Celny
Fabryczna
Zatorska
Miła
WOSS
Dawny poligon WOSS
Kalina
I na koniec przedwojenny asfalt
-
- PRZYJACIEL
- Posty: 2009
- Rejestracja: 14 maja 2006, 17:32
- Lokalizacja: Piła
- Podziękowano: 2 razy
- Kontakt:
No właśnie. Wcześniej opisałem ten bruk jako ulicę Stalową. Nie bez powodu.
Na współczesnych owszem jest oznaczany jako Zatorska. Natomiast na mapie z lat 70-tych raz na mapie z lat 80-tych jako Stalowa. Zatorska zaś to wg. tych map ulica, która biegnie równolegle u dołu wzgórza.
Prawdę mówiąc współczesne mapy ze stanem faktycznym się nie zgadzają. Przedstawiają przebieg tych ulic w dużym uproszczeniu.
Ulica ta (jakkolwiek się zowie) początkowo wyłożona jest kocim łbem następnie po przeciwnej stronie wzgórza bliżej już lasu brukiem.
Ulica asfaltowa na ostatniej fotce to przedłużenie ulicy Wyspiańskiego.Dawniej był to wylot z Piły w kierunku Trzcianki. Dziś mocno zniszczona, zwłaszcza po ostatniej wycince rosnącego tam lasu (chyba ciężki sprzęt ją zniszył). Natomiast w okolicy Prefabetu jest zachowana w całkiem dobrym stanie. Śmiem twierdzić, że po oczyszczeniu i po uzupełnieniu nielicznych ubytków mogłaby stanowić ścieżkę rowerową.
-
- PRZYJACIEL
- Posty: 2009
- Rejestracja: 14 maja 2006, 17:32
- Lokalizacja: Piła
- Podziękowano: 2 razy
- Kontakt:
W lipcu 2006 roku w temacie o Ostbahnie napisałeś Krzysiu:
Zatem czy brukowany fragment ulicy Stalowej(wg.Ciebie Zatorskiej :) ) to dawniej fragment ulicy Towarowej,a kocie łby to dawniej tylko podrzędna droga?Czy też kocie łby i bruk to czasy późniejsze niż budowa Ostbahnu?Podobnie było z Güterbahnhofstrasse, czyli z ul. Towarową. Pierwotnie była to droga prowadząca do Ługów Ujskich (pozostałością dalszej części tej drogi jest obecna ul. Zatorska).
Ul. Stalowa wg map ma początek przy zjeździe z wiaduktu w prawo na osiedle nastepnie na wysokości ul. Grodzkiej odbija w prawo i biegnie w góre alejki kasztanowców ten bruk to jeszcze ul Stalowa.Ul.Zatorska biegnie od Grodzkiej do końca prostej dalej to już inna ulica.Do niedawna mało kto wiedział gdzie jest ul. Stalowa ( dwa budynki ).
-
- PRZYJACIEL
- Posty: 2009
- Rejestracja: 14 maja 2006, 17:32
- Lokalizacja: Piła
- Podziękowano: 2 razy
- Kontakt:
Dzięki za potwierdzenie, bowiem wiele osób myli te nazwy. :)
Wracając do tematu nawierzchni dróg. W czasie przebudowy skrzyżowań przed dworcem PKP odsłonięto wyłożony kocim łbem fragment ul. 14 lutego. Takowego sporo na ul. Zbrojnej. No ale zbaczam nieco z tematu.Miało być o bruku, a nie wiem czy koci łeb się do niego zalicza? ;)
Wracając do tematu nawierzchni dróg. W czasie przebudowy skrzyżowań przed dworcem PKP odsłonięto wyłożony kocim łbem fragment ul. 14 lutego. Takowego sporo na ul. Zbrojnej. No ale zbaczam nieco z tematu.Miało być o bruku, a nie wiem czy koci łeb się do niego zalicza? ;)
Kurczę, a ja myślałem, że Stalowa to w całości ulica przy domkach, a Zatorska to tylko ta brukowana pod górkę... Zresztą tak to wygląda na planach miasta.
Poza już wymienionymi - sporo bruku jest na rampach kolejowych przy ul. Zygmunta Starego, niektóre perony dworca są też wyłożone kostką ;) O ile dobrze pamiętam nawierzchnię z kocich łbów ma ul. Agatowa na Gładyszewie.
Na pewno późniejsze, wątpię czy przed połową XIX wieku takie niezbyt ważne drogi wykładano kostką, poza tym kształt górki na której jest bruk wydaje się mocno zmieniony przez budowę kolei.Zatem czy brukowany fragment ulicy Stalowej(wg.Ciebie Zatorskiej :)) to dawniej fragment ulicy Towarowej,a kocie łby to dawniej tylko podrzędna droga?Czy też kocie łby i bruk to czasy późniejsze niż budowa Ostbahnu?
Poza już wymienionymi - sporo bruku jest na rampach kolejowych przy ul. Zygmunta Starego, niektóre perony dworca są też wyłożone kostką ;) O ile dobrze pamiętam nawierzchnię z kocich łbów ma ul. Agatowa na Gładyszewie.
-
- PRZYJACIEL
- Posty: 2009
- Rejestracja: 14 maja 2006, 17:32
- Lokalizacja: Piła
- Podziękowano: 2 razy
- Kontakt:
Niekoniecznie. Da się zauważyć że górki chyba ze względu na oblodzenia i wymycia traktowane były wręcz priorytetowo. W Skrobku,okolicach Kłody i w samej Kłodzie wiele na to dowodów.Co do kształtu górki to widać jej zmiane kształtu od strony torów."Ścięto ją".Ale już mniejsza z tym.Przypuszczam, że nie dojdziemy do prawdy.
Co do kocich łbów to takowe są także na drodzę łączącej ul.Motylewską z Motylewem.
Czy Plac PPR w czasie jego tworzenia był również brukowany?
Co do kocich łbów to takowe są także na drodzę łączącej ul.Motylewską z Motylewem.
Czy Plac PPR w czasie jego tworzenia był również brukowany?
Odkryty kawałek przy dworcu. Zdjęcie zrobione w połowie września, teraz odsłonięte jest znacznie więcej.ziolek pisze:Dzięki za potwierdzenie, bowiem wiele osób myli te nazwy. :)
Wracając do tematu nawierzchni dróg. W czasie przebudowy skrzyżowań przed dworcem PKP odsłonięto wyłożony kocim łbem fragment ul. 14 lutego. Takowego sporo na ul. Zbrojnej. No ale zbaczam nieco z tematu.Miało być o bruku, a nie wiem czy koci łeb się do niego zalicza? ;)
Drogi
Do budowy dróg pomiędzy Schneidemühl a Deutsch Krone (Wałcz) wykorzystano materiał miejscowy wydobywany w okolicy wsi Mellentin (Mielecin). Po wcześniejszych badaniach geodezyjnych gmina zakupiła za 14.000 - M. teren gdzie rozpoczęto wydobywanie skał i tłucznia. Wyrobisko to połączyła 4 kilometrowa wąskotorówka ze stacja Mellentin, oraz zainstalowano na stale maszyny do rozdrabiania skały. Natężenie prac było duże i musiano pracować dwiema lokomotywami wąskotorówki.
Brukowane drogi.
Zdjęcie to przedstawia prace przy budowie drogi z Schrotz do Breitenstein (Skrzatusz - Dobino).
W latach 30-tych do budowy dróg w naszych okolicach zatrudniono 3 tys bezrobotnych z powiatu Schneidemühl i Deutsch Krone. Natomiast w czasie I Wojny Św. odcinek o długości 4 km z Kramske - Bahnhof Plietnitz (Krepsko - dworzec Plytnica) zbudowano siłą rosyjskich jeńców wojennych.
Pozdrawiam
Utwórz konto lub zaloguj się, aby dołączyć do dyskusji..
Musisz być zarejestrowanym użytkownikiem, aby móc opublikować odpowiedź.
Utwórz konto
Zarejestruj się, aby dołączyć do Nas!
Zarejestrowani użytkownicy, mają dużo więcej przywilejów, związanych z użytkowaniem forum.
Rejestracja i korzystanie z forum jest całkowicie bezpłatne.