Zapomniane stacyjki...

Przeszłość i teraźniejszość kolei w naszym mieście.
Awatar użytkownika
Piterek
PRZYJACIEL
Posty: 491
Rejestracja: 05 maja 2006, 20:35
Lokalizacja: Piła
Kontakt:

Re: stacyjki

Post autor: Piterek »

SA108 pisze:To radziecka lokomotywa TGM40 wyprodukowana w Kambarskiej Fabryce Pojazdów w 1989 r. Do Polski dostarczono bodajże tylko 9 takich pojazdów. Taki sam typ jest (albo był do niedawna) w Pesie w Bydgoszczy.
A dokładnie TGM40 0590. Zapomniałem dopisać :wink:

A Rumunek to ST43-142 z ZT w Poznaniu. Jak opowiedział mi jeden z Panów z obsługi pociągu (Pan mieszka w Pile - pozdrawiam) czasem zdarza się na obsłudze SU46.
Awatar użytkownika
Ikarus
Posty: 45
Rejestracja: 24 sie 2005, 21:39
Lokalizacja: Piła

Post autor: Ikarus »

Na WRP pojawiło się kilka zdjęć z nieczynnych linii z naszych okolic:

Studnice - linia Piła-Wałcz-Stargard
http://stud.pam.szczecin.pl/~wizard/det ... 65775989bd

Damasławek - niegdyś stacja węzłowa
http://stud.pam.szczecin.pl/~wizard/det ... ge_id=8012

http://stud.pam.szczecin.pl/~wizard/det ... 65775989bd
Jerzyk
PRZYJACIEL
Posty: 499
Rejestracja: 08 gru 2006, 22:20
Lokalizacja: mazowsze

Post autor: Jerzyk »

Oj. Zapomnieliście jeszcze o wielu (tak mi się wydaje). Może dlatego, że nie mieszkam ani w Pile ani "pod" Piłą.
Na linii Piła - Bydgoszcz, a na szlaku Kaczory-Miasteczko był kiedyś i przystanek i posterunek odstępowy RZADKOWO. O ile wiem korzystali z niego mieszkańcy Rzadkowo, Równopola i Prawomyśla. Usytuowany był w okolicach mostu w Rzadkowie, aby z niego skorzystać trzeba było zejść po schodach.
Pozostały po tym przystanku tylko te schody z obu stron mostu i budynek nastawni.
Z tego co wiem od mieszkańców, mimo kilku czy kilkunastu (ale chyba jednak tylko kilku) busików do Piły, przystanek by się przydał.
Ale to już inny temat i nie na to forum - jak pracownicy kolei potrafią działać na szkodę kolei - ROZKŁADEM JAZDY a ściślej zmianami w rozkładach jazdy.
Patrz komunikacja z Poznania do Piły. Ostatni pociąg z Poznania do Piły odjeżdża przed przyjazdem ważniejszych popołudniowych ekspresów z Warszawy, i południowej Polski.
Poznałem smak oczekiwania na "podwodę" na opustoszałym, zimnym i nudnym dworcu w Chodzieży!!! A tak na marginesie muszę sprawdzić jak po ostatnich zmianach wygląda możliwośc dotarcia do Piły pociągiem m.in z Warszawy???
Awatar użytkownika
wazon77
Posty: 4
Rejestracja: 06 mar 2007, 20:51
Lokalizacja: Hammer bei Schonlanke

Post autor: wazon77 »

Witam serdecznie :D . Pozwole sobie wrzucic kilka fotek stacji PKP w Czarnkowie.

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Pozdrawiam
Filip
Posty: 443
Rejestracja: 26 sie 2006, 17:08
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Filip »

Kilka... :D
Awatar użytkownika
karpil
Posty: 193
Rejestracja: 24 sty 2006, 22:15
Lokalizacja: Środa Wielkopolska

Post autor: karpil »

Bardzo ciekawe zdjęcia! Mam do nich dwa pytania, czy pokazana na fotografiach "Oelka" obsługiwała ruch planowy? A drugie dotyczy fotografii 3. w dolnym rzędzie, co ona przedstawia?(pytam, bo byłem kilka miesięcy temu na stacji w Czarnkowie i jakoś tego budynku nie kojarzę...). Z góry dziękuję za odpowiedź!
Pozdrawiam :!:
Awatar użytkownika
wazon77
Posty: 4
Rejestracja: 06 mar 2007, 20:51
Lokalizacja: Hammer bei Schonlanke

Post autor: wazon77 »

Niestety nie pasjonuje się tym tematem a że niedawno robiłem porządek w starych płytach i trafiłem na takie zdjęcia to je wrzuciłem.
O lokomotywę popytam się znajomych może ktoś coś będzie wiedział,a co do tego budynku (chodzi o ten z cegły) to też się teraz zastanawiam czy on tam stoi. Na dniach podjadę do Czarnkowa i połażę sobie z aparatem, postaram się go znaleźć.

Edit: dowiedziałem się że ten budynek stoi na 100%, na czasie wrzucę zdjątka.
Pozdrawiam
Awatar użytkownika
wazon77
Posty: 4
Rejestracja: 06 mar 2007, 20:51
Lokalizacja: Hammer bei Schonlanke

Post autor: wazon77 »

W budynku od prawej był zawiadowca stacji i biura, na dole piwialnia a u góry mieszkania kolejarzy.
Info od starszych mieszkańców miasta. :)
Awatar użytkownika
karpil
Posty: 193
Rejestracja: 24 sty 2006, 22:15
Lokalizacja: Środa Wielkopolska

Post autor: karpil »

Bardzo dziękuję za odpowiedź. Budynek musi się znajdować z lewej strony budynku stacyjnego (patrząc od strony miasta), dlatego go nie kojarzę (szukałem go w moich zdjęciach i nie znalazłem ;)) Pozdrawiam serdecznie!

Znalazłem ciekawą galerię związaną z tą linią na www.st43.pl (tam widoczny jest wspomniany budynek, dlatego moje pytanie jest już nieaktualne :) )
Jaśko
PRZYJACIEL
Posty: 175
Rejestracja: 13 mar 2007, 22:39
Lokalizacja: Piła

Post autor: Jaśko »

Może ktoś mi pomoże - potrzebuję mapki z linią kolejową Wałcz - Węgierce z zaznaczeniem przystanków - stacji na trasie; oczywiście z nazwami tychże (niemieckie, polskie) - przy okazji wyjawię w jakiej sprawie.
Awatar użytkownika
karpil
Posty: 193
Rejestracja: 24 sty 2006, 22:15
Lokalizacja: Środa Wielkopolska

Post autor: karpil »

Jeśli chodzi o nazwy to proponuję poszukać na stronie Jarka Woźnego: www.kolej.one.pl (mapka też jest). Jeśli zaś chodzi o mapkę topograficzną, to swego czasu była gdzieś na forum, jak nie to mogę przesłać ;)
Jaśko
PRZYJACIEL
Posty: 175
Rejestracja: 13 mar 2007, 22:39
Lokalizacja: Piła

Post autor: Jaśko »

Dzięki - wszedłem pod wskazany adres i znalazłem czego szukałem.
Awatar użytkownika
obserwator
Posty: 320
Rejestracja: 16 sty 2006, 07:51
Lokalizacja: Wielkopolska
Podziękowano: 1 raz
Kontakt:

Post autor: obserwator »

Piterek zamieścił już jakiś czas temu niezłą galerię fotek z okolic Czarnkowa i Bzowa. Byłem ostatnio na stacji Bzowo Goraj (lipiec 2007). Już mnie tam nie ścigała sfora psów i zupełnie tam cicho. Starsza pani, mieszkająca nadal na stacji myślała, że jestem pracownikiem kolei :-) - mimo, że przyjechałem na rowerze :-) Oczywiście wyjaśniłem co i jak - chętnie poopowiadała o okolicy. Narzekała, że wszystko się wali. Wodę ma nadal z wieży ciśnień położonej opodal. Podobno jest tam studnia głębinowa i nadal woda jest pompowana. Na wieży ciśnień wiadać jakiś przebijający napis. Stara lokalna lokomotywownia zniknęła w krzakach, chyba już nie ma dachu...
Obrazek

Sama stacja wygląda w lecie sielsko. Okna puste, szyby jednak całe. Zwłaszcza stara droga dojazdowa wytyczona kamieniami na poboczu. Kiedyś tu podjeżdżano końmi aby odebrać pasażerów...
Obrazek Obrazek Obrazek

Perony zarośnięte, choć podobno nadal dojeżdża tam pociąg i manewruje z wagonami.
Obrazek Obrazek Obrazek

Opodal w drodze do Bzowa stoi jeszcze BZ2 - wewnątrz widać nadal wajchy zwrotnic.
Obrazek Obrazek

Powyżej Piterek zamiescił dizla jadącego pod górkę koło dawnego Pałacu Hochbergów (szkoły leśników) - patrząc na ten podjazd wyobrażam sobie jak tam dyszał parowóz! Szkoda, że takich fotek nie ma. Tory niestety puste. Przeprowadzenie tędy szlaku musiało kosztować wiele pracy!
Obrazek

Ostatnio w Kruczu na stacji widziałem duży ruch - składowanie drewna. Czyżby tam dojeżdżał jeszcze pociąg? Dalej (w kierunku Roska) z pewnością nie jeździ - zarośnięte torowisko i częściowo rozkradzine szyny. Pozdrówka dla pasjonatów!
Jerzyk
PRZYJACIEL
Posty: 499
Rejestracja: 08 gru 2006, 22:20
Lokalizacja: mazowsze

Post autor: Jerzyk »

W latach 1959-61 byłem adiunktem służby przewozów i dyżurnym ruchu na linii kolejowej Piła - Kostrzyn, na odcinku Piła-Krzyż miałem zdane egzaminy lokalne na wszystkie stacje za wyjątkiem dysponującej Krzyż i wszystkich posterunków w Pile.

Byłego kolejarza zatem bardzo cieszy taki wątek, nie będę cytował dosłownie ale powiem "o kolejach pilskich".
Cieszy mnie w niektórych przypadkach głęboka wiedza niektórych uczestników forum.
Nie będę wymieniał - bo nie w tym rzecz.
Ale drażni mnie przy tym jak Ci sami (z tą głęboką wiedzą) nie rozróżniają przystanku od stacji, stacji od dworca. I w swoich wypowiedziach używają tych określeń przemiennie.
To jest znaczna różnica i istotna różnica. To tak jakbyście raz mówili o autobusie a mówili o "mini cuperze" czy o maluchu mówiąc o tym samym samochodzie. Pojazd to nie samochód. Albo odwrotnie wszystkie samochody są pojazdami ale nie wszystkie pojazdy są samo-chodami (rozdzieliłem celowo).
Zarówno na przystankach jak i na stacjach czy dworcach pociągi się zatrzymują. Ale na każdym z tych postojów dzieje się (pod względem kolejowym co innego).
NOBLES OBLIGES (tych co wiedzą co to znaczy przepraszam a dla tych co nie wiedzą, wyjaśniam: "szlachectwo obowiązuje").
Kolekcjoner - hobbysta powinien być "zawodowcem" i znać się nie tylko na temacie ale i używać właściwej terminologii.
A, że wiedza samodzielnie zdobyta jest trwalsza od "podanej". Nie wyjaśniam tych określeń. Pozostaję w przekonaniu, że następne posty będę już właściwe co do używanej terminologii.
Po mimo to pozostaję pod wrażeniem wiedzy wielu "małoletnich" formułowiczów.
Pozdrawiam.
ziolek
PRZYJACIEL
Posty: 2009
Rejestracja: 14 maja 2006, 17:32
Lokalizacja: Piła
Podziękowano: 2 razy
Kontakt:

Post autor: ziolek »

Kolejny post z cyklu "ale wy jesteście maluczcy, bo ja... ". Skoro już się napomknęło, że w wypowiedziach występują błędy to warto byłoby przy okazji chociaż w dwóch zdaniach wyjaśnić przeciętnym zjadaczom chleba na czym ten błąd polega. Uprzejmość od kolejowej wiedzy jest bardziej w cenie.
Awatar użytkownika
student
Posty: 32
Rejestracja: 05 lip 2006, 09:28
Lokalizacja: Wissek
Kontakt:

Post autor: student »

Może się wtrącę :-)
Najprościej:
- przystanek - gdzieś w polu/lesie mały peronik, zero infrastruktury,
- stacja - czyli przystanek z elementami infrastruktury (bocznica, ładownia, posterunek odgałęźny etc.)
- dworzec - pełen wypas infrastrukturalny (budynki, zaplecze techniczne)

Przynajmniej w kategoriach wąskotorowych :-)

Pozdrowienia.
ziolek
PRZYJACIEL
Posty: 2009
Rejestracja: 14 maja 2006, 17:32
Lokalizacja: Piła
Podziękowano: 2 razy
Kontakt:

Post autor: ziolek »

Ok. Dzięki za wyjaśnienie.
Czyż tak nie było prościej? Od razu emocji mniej. :)
Awatar użytkownika
obserwator
Posty: 320
Rejestracja: 16 sty 2006, 07:51
Lokalizacja: Wielkopolska
Podziękowano: 1 raz
Kontakt:

Post autor: obserwator »

Ponieważ post Jerzyka był bezpośrednio pod moim byłem prawie pewien, że popełniłem jakieś "faux pas" w fachowym słowniku kolejowym. Ale student rozwiał moje wątpliwości. Bzowo to typowa stacja. Dworzec już raczej nie - nie jest to "wypas infrastruktury". Krusz to też stacja - ma dość rozbudowaną infrastrukturę związaną ze składowaniem i załadunkiem drewna. Nie byłem pewien jak nazwać BZ2 - domyślam się, że fachowo to "nastawnia"?

Jerzyku - cieszę się, że sprawiło Ci przyjemność poczytanie tego forum. Buduje je jednak grono amatorów, czasem tylko można się domyślać, że ktoś ma bardziej rozbudowaną wiedzę z danego tematu (może zawodową). Ja sam uważam się za typowego "obserwatora - turystę" - bez aspiracji co do zgłębiania wiedzy związanej z kolejnictwem. Często podziwiam, jak dużo i z jakim trudem poprzednie pokolenia potrafiły zbudować. Kolej jest tego dobrym przykładem - infrastruktura powstawała na przełomie wielu pokoleń. Zmienia się ona zgodnie z aktualnymi potrzebami. "Zapomniane stacyjki" to wątek właściwie sentymentalny :-) Pozdrówka!
Awatar użytkownika
Piterek
PRZYJACIEL
Posty: 491
Rejestracja: 05 maja 2006, 20:35
Lokalizacja: Piła
Kontakt:

Post autor: Piterek »

Panowie, zbaczamy z tematu postu. Zainteresowanych odsyłam do książki inżyniera Mieczysława Batko "Drogi kolejowe". Są tam podstawowe definicje związane z infrastrukturą kolejową i mimo, że książka nie jest najnowsza (moja wydana w 1986 r przez WKŁ w Warszawie) wiele zagadnień jest wciąż aktualnych.

"Stacja kolejowa - obszar komunikacji kolejowej, obejmujący określony układ torowy wraz z obiektami i urządzeniami technicznymi technologicznie powiązanymi, do wykonywania określonej pracy ruchowej i przewozowej. Jest zapowiadawczym posterunkiem ruchu, na którym oprócz toru głównego zasadniczego powinien znajdować się conajmniej jeden tor główny dodatkowy".

"Przystanek osobowy - punkt ekspedycyjny usytuowany na szlaku (nie na stacji ani w jej obrębie, przyp. autora postu) przystosowany do wsiadania i wysiadania podróżnych lub/i obsługi bagażu.

"Dworzec kolejowy - budynek zapewniający podróżnemu możliwość oczekiwania na pociąg (autobus, samolot, przyp. autora postu), kupno biletu, przekazanie do przewozu bagażu, uzyskanie informacji o rozkładzie, jazdy itp." Zatem nie musi to być duży budynek "full wypas".

Tyle podstaw od klasyków "sztuki". Jakby co jestem do dyspozycji, ale myślę, że nie w tym poście. Może nowy na temat nomeklatury? ;)

A wracająć do Bzowa Goraj. Obecnie niemal codzień w dni robocze jest obsługiwany pociąg towarowy z Rogożna do Czarnkowa. Od Bzowa jako obsługa bocznicy. Natomiast w Kruczu to jestem zdziwiony, że jakiś tabor tam zawitał, bo ztcw to nie ma tam już dojazdu ani od strony Drawskiego Młyna ani od Bzowa. Nawet tory w tamtym kierunku już są zabezpieczone podkładem przymocowanym do toru.
Jerzyk
PRZYJACIEL
Posty: 499
Rejestracja: 08 gru 2006, 22:20
Lokalizacja: mazowsze

Post autor: Jerzyk »

Brawo Pietrek - i o to chodziło. Ale tak naprawdę (i w skrócie) stacja to obszar torów zabezpieczonych semaforami (sygnalizatorami) wjazdowymi i wyjazdowymi i dalej jw.
Nie będę tego rozwijał bo dla hobbysty nie jest potrzebne ile torów jaka obsługa itp itd. dane techniczne. Na stacji jak piszesz musi być co najmniej jeden dodatkowy tor (zw zasadzie na mijanie się bądź wyprzedzanie się pociągów (vide - stacja Dziembówko).
Natomiast przystanek nie ma semaforów i torów odgałęźnych, bo gdyby miał to musiałby mieć semafory czy sygnalizatory i byłby... no właśnie stacją.Takie typowe przystanki to Piła Kalina i Piła Leszków.
Stacje mogą być węzłowe- wtedy gdy ze stacji mogą odjeżdżać pociągi w co najmniej trzech kierunkach. Jedną z większych stacji węzłowych w Polsce była kiedyś Piła (siedem węzłów czyli kierunków).
Dworzec zaś to pojęcie nie "kolejowe" - to obiekt w zasadzie przeznaczony do obsługi podróżnych.
Zauważ, że istnieją w Polsce i nie tylko w Polsce stacje które nie przyjmują czy nie obsługują podróżnych. Taką największą czy jedną z największych jest Zajączkowo Tczewskie - ale przepraszam to chyba już nie na temat.
Jeżeli przy torach stoi sygnalizator czy semafor (jeden dla każdego kierunku) wtedy mamy do czynienia z "posterunkiem odstępowym" lub "posterunkiem odgałęźnym" gdy tory się rozchodzą np. pod Poznaniem na (chyba Jeżycach) na Piłę i Krzyż.
Zarówno na post. odstępowym jak i odgałęźnym pociągi się nie zatrzymują (chyba, że ze względów technicznych) bo gdyby to była by już stacją i potrzebne by były dodatkowe semafory.

Widzę, że dbasz o "czystość" wątku. Nie wiem czy będzie to "w linii" wątku ale między Krzyżem a Inowrocławiem - nie wiem czy wiesz "leży" cała zapomniana linia kolejowa. Po której jeszcze w latach 1992 czy 93 "chodziły" rozkładowe pociągi. Linia ta biegła z Krzyża przez Bzowo Goraj-Rogoźno-Wągrowiec-Damasławek-do Inowrocławia. Wszystkie te wymienione to stacje węzłowe. Możliwe, że jakąś na "naszym" - pilskim terenie ominąłem. Było na niej wiele przystanków - dziś wszystkie zapomniane - choćby Wrzeszczyna, Rosko itp.
Ale była stopniowo ograniczana (skracana) aż ją zamknięto.

A też była to linia bardzo historyczna i w okresie międzywojennym miała wielkie znaczenie (popatrz na przebieg linii i granicy państwowej). A nadto nie wiem czy wiesz, że krzyżowała się z tzw. "linią francuską". Pozwolę sobie na zagadkę - może wiesz na jakiej stacyjce??? Być może już też zapomniana?
Awatar użytkownika
obserwator
Posty: 320
Rejestracja: 16 sty 2006, 07:51
Lokalizacja: Wielkopolska
Podziękowano: 1 raz
Kontakt:

Post autor: obserwator »

Piterek pisze:(...) Natomiast w Kruczu to jestem zdziwiony, że jakiś tabor tam zawitał, bo ztcw to nie ma tam już dojazdu ani od strony Drawskiego Młyna ani od Bzowa. Nawet tory w tamtym kierunku już są zabezpieczone podkładem przymocowanym do toru.
To były tylko moje domysły. Nie widziałem (z daleka) używanych w Kruczu torów. Na stacji jest jednak dość duży skład drewna - takiego przygotowanego do załadunku. Może jednak do załadunku na samochody...
Awatar użytkownika
Piterek
PRZYJACIEL
Posty: 491
Rejestracja: 05 maja 2006, 20:35
Lokalizacja: Piła
Kontakt:

Post autor: Piterek »

Zmienie temat. Ostatnio odwiedziłem Białą Pilską. Nie będę się rozwijał, bo chyba każdy wie gdzie to :)
Budynek jest zamknięty i nie używany, nie licząć jaskółek. Perony też już nieco podupadły. Czy ktoś zna historię tego przystanku? Mam wrażenie, że to kiedyś była stacyjka. Budynek ma charakterystyczny balkon, któy mógł służyć np dyżurnemy ruchu do wychodzenia w celu obserwacji pociągów.

Oto moje fotki z Białej:

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Jerzyk
PRZYJACIEL
Posty: 499
Rejestracja: 08 gru 2006, 22:20
Lokalizacja: mazowsze

Post autor: Jerzyk »

Dla wielu formułowiczów lata o których niżej to całkowita prehistoria.
Z PKP czyli "koleją" - odcinkiem Piła - Krzyż, byłem związany w latach 1959 i ... już wtedy "Biała Pilska" nie była stacją (a znaczeniu PKP) mimo, że o ile pamiętam były tam jeszcze semafory.
Już wtedy był to przystanek - chyba nawet nie był obsługiwany przez służby handlowe - czytaj nie było przyjmowania przesyłek kolejowych (drobnicowych i całowagonowych) ale i nie było chyba sprzedaży biletów!!!
A jak wyżej powiedziałem stacja to... semafory (czynne) dyżurny ruchu i handlowa obsługa nie tylko podróżnych czyli sprzedaż biletów ale i przyjmowanie i wysyłanie przesyłek drobnicowych i cało wagonowych.
A przystanek to takie "miejsce" na którym pociągi się zatrzymują (ale nie ze względu "na semafory" a ze względu na to, że tak... przewidziano w służbowym rozkładzie jazdy) miejsce w którym co "najwyżej" można dokonać zakupu biletów. A najczęściej bywa tak, że podróżni wsiadają do wskazanego przez konduktora wagonu w którym konduktor "sprzedaje" im bilety do najbliższej stacji węzłowej na której ci podróżni wysiadają z tego pociągu.
I o ile mnie pamięć nie myli już w 1959 roku przystanek "Biała Pilska" był takim przystankiem!!! Mimo tych pokazywanych na zdjęciach budynków.
Awatar użytkownika
SA108
MODERATOR
Posty: 1765
Rejestracja: 21 kwie 2005, 19:45
Lokalizacja: Piła
Podziękowano: 1 raz

Post autor: SA108 »

Ten budynek w Białej Pilskiej parę lat temu miał zostać rozebrany, ale jak widać wciąż stoi.
jarek
PRZYJACIEL
Posty: 131
Rejestracja: 21 sie 2005, 21:10
Lokalizacja: Piła

Post autor: jarek »

Jerzyk pisze:Dworzec zaś to pojęcie nie "kolejowe" - to obiekt w zasadzie przeznaczony do obsługi podróżnych.
Pozwolę sobie jeszcze trochę bardziej odbiec od tematu. W zeszłotygodniowej Angorze było wytłumaczone skąd pochodzi słowo dworzec. Kiedyś dworzec to był mały dwór. Wraz z wejściem kolei, gdy zaczęto budować "stacje" to powstające budynki wyglądały jak małe dwory. Zostały więc dworcami, a mały dwór stał sie dworkiem. A słowo kolej wywodzi się od "po kolei" czy po jeździe po wcześniejszych śladach.

Pozdrawiam
ODPOWIEDZ

Utwórz konto lub zaloguj się, aby dołączyć do dyskusji..

Musisz być zarejestrowanym użytkownikiem, aby móc opublikować odpowiedź.

Utwórz konto

Zarejestruj się, aby dołączyć do Nas!
Zarejestrowani użytkownicy, mają dużo więcej przywilejów, związanych z użytkowaniem forum.
Rejestracja i korzystanie z forum jest całkowicie bezpłatne.

Zarejestruj się

Zaloguj się