Nastawnia PŁC

Przeszłość i teraźniejszość kolei w naszym mieście.
Awatar użytkownika
karpil
Posty: 193
Rejestracja: 24 sty 2006, 22:15
Lokalizacja: Środa Wielkopolska

Nastawnia PŁC

Post autor: karpil »

Drodzy Forumowicze, ostatnio wszedłem w posiadanie kopii bardzo ciekawego planu okolic obecnego Podg Piła Północ z 1957 roku (!). Z ciekawych rzeczy mogę wymienic chociażby dokładny rozrys bocznic (już nieistniejących) do "Roszarni Lnu", Fabryki Papy (tory są, ale nieprzejezdne). Jednak na planie najciekawsze i przynajmniej dla mnie zaskakujące jest zaznaczenie (coprawda linią przerywaną) niemalże naprzeciwko Ppn nastawni PŁC ! Czy komuś coś na ten teamt wiadomo? Z moich informacji wynika, że swego czasu planowano (a przynajmniej rozważano) całkowitą likwidację Ppn, ale nic nie wiem o planowanych inwestycjach!
Proszę o wypowiedź kogoś kompetentnego ;)

Pozdrawiam
drstein
PRZYJACIEL
Posty: 272
Rejestracja: 30 kwie 2006, 20:45
Lokalizacja: Piła - Górne

Post autor: drstein »

Dałoby się wrzucić ów plan na forum? Pamiętam, chyba dość dobrze, rozkład nieistniejących dziś bocznic. Za dzieciaka stojące tam wagony były miejscem naszych zabaw.
Awatar użytkownika
karpil
Posty: 193
Rejestracja: 24 sty 2006, 22:15
Lokalizacja: Środa Wielkopolska

Post autor: karpil »

Z wrzuceniem tego planu może byc pewien kłopot, ponieważ muszę najpierw uzyskać zgodę osoby, od której go dostałem, a po drugie plan składa się z kilku skserowanych kart formatu A3, więc najpierw muszę je złożyc w jedną całość, by móc opublikować - myślę, że to kwestia do kilku dni.
Pozdrawiam

No i sprawa się wyjaśniła - po rozmowie z osobą kompetentną w sprawach ruchu kolejowego, okazało się, że zaznaczona na planie PŁC nie jest nastawnią, a jedynie semaforem należącym do nastawni PŁC, która znajdowała się tam, gdzie późniejsza PŁB. Pozostaje jedynie pytanie: gdzie w takim razie znajdowała się nastawnia PŁB?

Oto link do fragmentu planu, o którym mowa:
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/885 ... b8344.html

Pozdrawiam i z góry dziękuję za wszelkie informacje
Awatar użytkownika
SA108
MODERATOR
Posty: 1765
Rejestracja: 21 kwie 2005, 19:45
Lokalizacja: Piła
Podziękowano: 1 raz

Post autor: SA108 »

PŁB to obecna PŁ-7 przy dworcu towarowym.
Awatar użytkownika
karpil
Posty: 193
Rejestracja: 24 sty 2006, 22:15
Lokalizacja: Środa Wielkopolska

Post autor: karpil »

Z informacji z innego źródła wiem, że obecna PŁ7 była wcześniej oznaczona jako PŁA7. Szanowny Krzysztofie, skąd czerpiesz swoje informacje, bo dzięki temu może uda się nam w końcu ustalic jaka była kolejnośc oznaczeń.

Pozdrawiam
Awatar użytkownika
SA108
MODERATOR
Posty: 1765
Rejestracja: 21 kwie 2005, 19:45
Lokalizacja: Piła
Podziękowano: 1 raz

Post autor: SA108 »

Faktycznie, mój błąd. Spod napisu PŁ-7 który jest namalowany na tej nastawni prześwituje jeszcze jakaś litera. Początkowo myślałem że to właśnie B, ale okazało się że z drugiej strony nastawni zupełnie wyraźnie jest napisane PŁA7. Tak więc nie wiem gdzie była PŁB ;)
Swoją drogą numeracja pilskich nastawni to ciekawy temat.
p. Z
PRZYJACIEL
Posty: 44
Rejestracja: 08 sty 2007, 22:30
Lokalizacja: Piła

PŁC

Post autor: p. Z »

Na planie jest PŁ C oznaczenie pochodzi z sprzed pół wieku. przez ten czas dużo oznakowań zmieniło sie na koleji. Z tego co pamietam w połowie lat 70 ubiegłego wieku były oznaczenia PŁA , PŁB, PŁC oraz PŁ1, PŁ2, PŁ3, PŁ4, PŁ5, PŁ6, PŁ7. Oznaczenia PŁA, PŁB, PŁC dotyczyły to nastawni dysponujące ruchem na całej stacji Piła. Natomiast PŁ1-PŁ7 były to nastawnie wykonawcze i one miały za zadanie wykonywać polecenia nastawni PŁA-C. Natawnia PŁA w tym czsie znajdowała sie 100 metrów od wiaduktu kolejowego w stronę zachodnia. PŁB znajdowała sie [i]prawdopodobnie[/i] przy wyjezdzie z parowozowni. Obecnie jest nadal czynna. Nastawnia PŁC znajdwała sie przy wieździe do Piły od strony Północnej (kieunek Szczecinek i Wałcz). Budynek zaznaczony na planie naprzeciwko nastawni PŁC to prawdopodobnie "Sztopka ". Budynek zajmowali pracownicy naprawiający tory od PŁC do Starej Łubianki i do Dolaszewa. Był to także skład narzędzi oraz materiałów do naprawy torowiska : kilofy, łopaty, śruby, podkładki, wózki do transportu tych materiałów. Może stała tam także drezyna o ręcznym napędzie. Oznaczenia PŁ1-PŁ7 zmieniały sie w zależności od spadającego ruchu pociągów. W latach 70 zamknieto już nastawnie kirującą ruchem pociągów na tory postojowe, rozładunkowe do składu CPN i magazynów spożywczych.
Awatar użytkownika
karpil
Posty: 193
Rejestracja: 24 sty 2006, 22:15
Lokalizacja: Środa Wielkopolska

Post autor: karpil »

Z tego, co Pan napisał wynika, że PŁB to obecna PŁ3, czy tak? Czy posiada Pan jakieś plany z tego okresu?

Swoją drogą chciałbym jeszcze dodac, że liczby przy "PŁ" sięgały do 10 (nieistniejąca PŁ10), nie licząc PŁA11 (obecnie PŁA7). Podsumowując - spore zamieszanie w numeracji.

Pozdrawiam
p. Z
PRZYJACIEL
Posty: 44
Rejestracja: 08 sty 2007, 22:30
Lokalizacja: Piła

Post autor: p. Z »

Poprawiam i uzupełniam moją poprzednią wiadomość. Dzisiaj zasięgąłem informację od pracownika, który pracował w latach 50-80 na stacji i był przetokowym. Po pierwsze PŁB znajdowało sie jako pierwsza nastawnia od strony Stobna. Dzisiaj nie ma już jej, rozebrana podczas likwidacji stacji towarowej w Pile. Druga poprawka to na planie oznaczenia "Ppn" faktycznie nie to "Sztopka". Była to nastawnia wybudowana przed 1945 rokiem z obsługą ręczną (przestawiania zwrotek za pomocą dzwigni na nastawni i drutów, które przestawiały zwrotnice). Natomiast oznaczenia na planie PŁC to nastawnia wybudowana podczas rozbudowy lotniska w połowie lat 50 ubiegłego wieku. Wybudowano już nastawnie, która miała przestawianie zwrotek elektrycznie. Nastawniczy przekręcał gałkę w odpowiednią stronę a silnik elektryczny, bedący przy zwrotnicy przesuwał iglicę zwrotnicy w lewo pub prawo.
Nie posiadam planów lini kolejowych węzła Pilskiego.
Awatar użytkownika
karpil
Posty: 193
Rejestracja: 24 sty 2006, 22:15
Lokalizacja: Środa Wielkopolska

Post autor: karpil »

To bardzo ciekawe, o czym Pan pisze, jednak na planie, który posiadam (1981) pierwsza nastawnia od strony Stobna (rzeczywiście już nieistniejąca) to PŁ8 na kilometrze 193.0 - chyba,że wcześniej była oznaczona jako PŁB (co w sumie ma sens, bo "otwierała" ona stację towarową).

Drugie moje pytanie wiąże się z brakami w mojej wiedzy, ponieważ nie bardzo rozumiem, co ma Pan na myśli pisząc, że cyt. "na planie oznaczenia <<Ppn>> faktycznie nie to <<Sztopka>>". Jeśli byłby Pan łaskaw wytłumaczyc, co Pan przez to zdanie rozumie (czy to, że nastawnia Ppn miała obsługę ręczną?). Jeśli chodzi o PŁC, to powstała (o ile się nie mylę) w związku z budową łącznicy Ppn-Stacja towarowa (obecnie rozebranej). Jeżeli się mylę, bardzo proszę o poprawienie.

Jeżeli zaś chodzi o plany, to posiada je były naczelnik stacji Pan Ewertowski.
Awatar użytkownika
Piterek
PRZYJACIEL
Posty: 491
Rejestracja: 05 maja 2006, 20:35
Lokalizacja: Piła
Kontakt:

Re: PŁC

Post autor: Piterek »

p. Z pisze:Nastawnia PŁC znajdwała sie przy wieździe do Piły od strony Północnej (kieunek Szczecinek i Wałcz). Budynek zaznaczony na planie naprzeciwko nastawni PŁC to prawdopodobnie "Sztopka ". Budynek zajmowali pracownicy naprawiający tory od PŁC do Starej Łubianki i do Dolaszewa. Był to także skład narzędzi oraz materiałów do naprawy torowiska : kilofy, łopaty, śruby, podkładki, wózki do transportu tych materiałów. Może stała tam także drezyna o ręcznym napędzie.
Dziś natknąłem się na pozostałości budowli, na które nigdy wcześniej nie zwróciłem uwagi. Znajdują się przy posterunku Piła - Północ między torami do Wałcza i do Szczecinka. Budowla usytuowana była tuż przy torze do Wałcza. Poniżej fotki. Czy to budynek, o którym mowa powyżej?
Mnie to wygląda na dawny posterunek dróżnika (tylko czy tam był przejazd?) lub inny ruchowy. Na poprzednika podg. Piła - Północ jest nico za mały. Chyba, że to był tylko budynek za czasów, gdy nie było urządzeń scentralizowanych, a w budynku siedział nastawniczy i dyżurny ruchu lub jeden z nich. Wtedy na takim posterunku była tylko tablica zalezności kluczowych.
Pozostałości mają kształt prostokątny mniej więcej 2,5 x 3,5 m.

Obrazek Obrazek Obrazek

Miestety z tego planu to nie wynika http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/885 ... b8344.html

Zatem czym był ten budynek?

I jeszcze ciekawostka: na tym zdjęciu http://www.kolej.one.pl/index.php?dzial ... otoid=7940 widac oznaczenia na budynku Ppn i wyraźniejsze 41. Czy to oznacza, że kiedyś ten budynek strażnicy przejazdowej był nastawnią Ppn?
Awatar użytkownika
karpil
Posty: 193
Rejestracja: 24 sty 2006, 22:15
Lokalizacja: Środa Wielkopolska

Post autor: karpil »

Te fundamenty, o których Pan pisze wyglądają rzeczywiście jak posterunek dróżnika przejazdowego, co nie byłoby takie pozbawione sensu, gdyż tamtędy biegła droga do Kiebietzbruch (na jednym z planów jest nawet zaznaczona jako Kiebietzbruch Weg). Problem w tym, że na żadnym z planów nie znalazłem budynku o takowym oznaczeniu (dróżnika). Ale jeszcze zapytam kogoś bardziej kompetentnego.
Poprzednik obecnego budynku Ppn znajdował się niemal dokładnie naprzeciwko obecnie istniejącego, był budynkiem drewnianym (podobno rozebranym całkowice w latach 50., ale tego pewny nie jestem).
Co do nieistniejącego budynku, to był on różnie oznaczany - na starszych planach jako strażnica 41., a później Ppn 1 (co w sumie jest bez sensu, bo niby jaki okręg nastawczy obsługiwała, skoro zwrotki podchodziły pod nastawnię dysponującą Ppn albo pod PłB). W ostatnich latach istnienia była oznaczona znowu jako strażnica 41. Na pewno nie zastępowała Ppn (przynajmniej nic o tym nie wiem).


Pozdrawiam
ODPOWIEDZ

Utwórz konto lub zaloguj się, aby dołączyć do dyskusji..

Musisz być zarejestrowanym użytkownikiem, aby móc opublikować odpowiedź.

Utwórz konto

Zarejestruj się, aby dołączyć do Nas!
Zarejestrowani użytkownicy, mają dużo więcej przywilejów, związanych z użytkowaniem forum.
Rejestracja i korzystanie z forum jest całkowicie bezpłatne.

Zarejestruj się

Zaloguj się