Kolejowym szlakiem - fotorelacja

Przeszłość i teraźniejszość kolei w naszym mieście.
Awatar użytkownika
SA108
MODERATOR
Posty: 1765
Rejestracja: 21 kwie 2005, 19:45
Lokalizacja: Piła
Podziękowano: 1 raz

Kolejowym szlakiem - fotorelacja

Post autor: SA108 »

W środę 17 sierpnia wybraliśmy się z Aragornem na wycieczkę po pilskim dworcu towarowym, ZNTK i okolicach. Oto fotorelacja z tej wyprawy (wszystkie zdjęcia wykonał ARAGORN).

Na początek - były budynek administracyjny ZNTK, zbudowany w 1907 r., odbudowany po zniszczeniach wojennych w 1947 r.
Obrazek
Na fasadzie znajduje się orzeł oraz dawny znak PKP.
Obrazek
Przed budynkiem mała ciekawostka - przedwojenny hydrant wyprodukowany w Mannheim.
Obrazek Obrazek Obrazek
Z Mannheim pochodzi także ta studzienka.
Obrazek
A oto budynek dawnej noclegowni kolejowej przy ul. Warsztatowej, wzniesiony na początku XX w. Obecnie niszczeje...
Obrazek Obrazek Obrazek
Nad tylnym wejściem do tego budynku zachował się niemiecki napis. Więcej o nim: LINK
Obrazek Obrazek
Na samym końcu ulicy znajduje się wieża ciśnień, jedna z czterech w Pile.
Obiekt ten znajduje się na terenie firmy produkującej ozdoby świątecznie, więc nie mieliśmy okazji przyjrzeć się mu bliżej.
Obrazek Obrazek
Dwa przejazdy kolejowe na ul. Wyspiańskiego. Na pierwszym planie linia towarowa Piła Główna-Piła Północ, w głębi linia Piła-Szczecinek. Jeszcze w zeszłym roku przy tym drugim przejeździe stała nastawnia.
Obrazek
A to już wiadukt kolejowy linii Piła-Szczecinek nad linią Piła-Krzyż.
Obrazek Obrazek Obrazek
Napis "Huta Ostrowiec" wskazuje na to, że konstrukcja wiaduktu (a przynajmniej jej część) nie jest przedwojenna.
Obrazek
Widok z wiaduktu w kierunku Piły. Kiedyś cały ten teren pokrywały tory...
Obrazek
Tuż obok wiaduktu, w krzakach, znajduje się częściowo zakopany tender, być może od parowozu Ok1. Kiedyś służył jako zbiornik na wodę i dzięki temu nie został pocięty.
Obrazek
A oto dawna kolejowa rozdzielnia prądu - dwa budyneczki, systematycznie niszczone przez złomiarzy.
Obrazek Obrazek Obrazek
We wnętrzu jednego z budynków zachował się piec.
Obrazek
Widoki na stację towarową z górki przy ul. Zatorskiej. W kierunku Piły...
Obrazek Obrazek
... i w kierunku Stobna.
Obrazek
Wieżyczka z transformatorem.
Obrazek
Stara kotłownia kolejowa.
Obrazek
ET22-332 z pociągiem do Kołobrzegu przejeżdża obok ul. Zatorskiej.
Obrazek
Widok ogólny "ulicy" Zatorskiej. Po lewej stronie słupki z XIX-wiecznych szyn kolejowych.
Obrazek
Największa z pilskich nastawni, pochodząca z początku XX w. Ostatnio ładnie odnowiona.
Obrazek Obrazek
Tzw. wartownia umocniona.
Obrazek
Pudło starego wagonu towarowego stojące w składzie węgla przy ul. Pomorskiej.
Obrazek
Magazyn z przełomu XIX i XX w. przy ul. Towarowej. Niegdyś prowadziła do niego bocznica. W środkowej części budynku można dojrzeć wyblakły niemiecki napis.

Obrazek
Awatar użytkownika
SA108
MODERATOR
Posty: 1765
Rejestracja: 21 kwie 2005, 19:45
Lokalizacja: Piła
Podziękowano: 1 raz

Post autor: SA108 »

A oto parę zdjęć z krótkiego wypadu do dawnej lokomotywowni 18 sierpnia (autorem fotek jest oczywiście ARAGORN).
Na początek panoramy lokomotywowni:
Od strony dworca - od lewej: elektrowóz ET22, lokomotywownia wachlarzowa, nastawnia PŁ3, lokomotywownia okrągła oraz budynek PKP Energetyka.
Obrazek
Od strony dawnej gazowni - od lewej: lokomotywownia okrągła, budynek PKP Energetyka i wieża ciśnień.
Obrazek
Widok na przejazd kolejowy przy ul. Zakopiańskiej, w głębi lokomotywownia wachlarzowa oraz panorama dworca.
Obrazek
Studzienka wyprodukowana w Düsseldorf przy wjeździe na teren lokomotywowni.
Obrazek
Potężne drzwi do schronu.
Obrazek
Parowóz TKh-643 "Ferrum" wyprodukowany w Chrzanowie w 1949 r.
Obrazek
Obok stoi jakiś stary EZT - może EW53? - używany jako pociąg sieciowy.
Obrazek
Obrotnica przed lokomotywownią wachlarzową.
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Przed lokomotywownią wachlarzową stoi tender od parowozu wąskotorowego Px48-3916 wyprodukowanego w Chrzanowie w 1953 r., naprawianego w Interloku dla Gryfickiej Kolei Dojazdowej.
Obrazek Obrazek
Nieopodal znajduje się pomniczek z osi od parowozu.
Obrazek Obrazek
A oto parowozownia okrągła z lat 1870-74 - jedna z dwóch w Polsce (druga znajduje się w Bydgoszczy). Ten piękny obiekt niestety coraz bardziej niszczeje... :cry:
Obrazek Obrazek Obrazek
Szpiegowskie :wink: foty z wnętrza "okrąglaka".
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Na budynku przy torze prowadzącym z lokomotywowni w kierunku dworca zachowały się dwie ciekawe tablice: "Uważaj na przejeżdżające parowozy!" oraz "Pamiętaj! Masz rodzinę, żonę, dzieci i Ojczyznę, którzy Cię potrzebują".
Obrazek
Tekst o rodzinie i ojczyźnie został też namalowany na ścianie budynku naprzeciwko.
Obrazek
Dwie lokomotywy SM42 na bocznicy.
Obrazek
Pudło starego wagonu towarowego, w tle kopuła "okrąglaka".
Obrazek
Drugi pomnik w lokomotywowni - również z osi.
Obrazek
Kolejowa wieża ciśnień z 1874 r.
Obrazek Obrazek
Wejście do wieży ciśnień. Warto zwrócić uwagę na ozdobne zawiasy drzwi.
Obrazek
Ciekawa studzienka w pobliżu wieży ciśnień.
Obrazek
Widok na tory w kierunku Bydgoszczy i Poznania, w głębi wieża ciśnień dawnej gazowni miejskiej z początku XX w.
Obrazek Obrazek
Most kolejowy z torami w kierunku Poznania i Bydgoszczy.
Obrazek
EZT EN57 z pociągiem do Poznania na moście.
Obrazek
Widok spod mostu na nastawnię PŁ2.
Obrazek
Pod mostem...
Obrazek
W pobliżu leżą kamienne bloki - pozostałości po zniszczonych częściach mostu?
Obrazek Obrazek
Awatar użytkownika
SA108
MODERATOR
Posty: 1765
Rejestracja: 21 kwie 2005, 19:45
Lokalizacja: Piła
Podziękowano: 1 raz

Post autor: SA108 »

Dzisiaj dodałem sporo świeżych fotek z lokomotywowni i okolic.
A oto obiecane zdjęcia ARAGORNA z 27 sierpnia.

Dworzec kolejowy:
Nastawnia PŁ3, położona między dworcem a lokomotywownią. Warto zwrócić uwagę na napis "Punkt kontrolny parowozów Nr 1"
Obrazek Obrazek
Jeden z budynków na terenie dworca.
Obrazek
Inny budynek.
Obrazek
Skwerek z figurą św. Katarzyny.
Obrazek
A oto starsze zdjęcie (17 sierpnia) - figura i oś od lokomotywy na dworcu kolejowym.
Obrazek
Perony 5 i 6.
Obrazek
Perony 1, 2, 3 i 4.
Obrazek
Mało znany detal budynku dworca.
Obrazek
Nastawnia PŁ5 - druga z ostatnio odnowionych po PŁA.
Obrazek Obrazek
Przejazd kolejowy przy nastawni PŁ5.
Obrazek
Jeden z budynków dworcowych.
Obrazek
Widoki z wiaduktu na teren dworca.
Obrazek Obrazek
Stara studzienka.
Obrazek
Pokrywa kabli, pochodząca jeszcze z czasów kolei pruskich.
Obrazek
mih
Posty: 196
Rejestracja: 17 maja 2005, 23:11
Lokalizacja: kiedyś z Westend-u ;)

Post autor: mih »

Jak sądzicie czy "Drugi pomnik w lokomotywowni - również z osi" to już konstrukcja polska?
Awatar użytkownika
SA108
MODERATOR
Posty: 1765
Rejestracja: 21 kwie 2005, 19:45
Lokalizacja: Piła
Podziękowano: 1 raz

Post autor: SA108 »

Na pewno tak. Raczej nie jest to oś od parowozu.
Ciekawostka dotycząca hydrantu koło ZNTK - identyczny hydrant stoi... na Rynku we Wrocławiu! LINK
Awatar użytkownika
SA108
MODERATOR
Posty: 1765
Rejestracja: 21 kwie 2005, 19:45
Lokalizacja: Piła
Podziękowano: 1 raz

Post autor: SA108 »

Najnowsze wieści z Interloku: przed lokomotywownią stoi kocioł od jakiegoś parowozu; tender od Px48 został schowany do hali i stoi obecnie obok "reszty" tego parowozu. Gdzieś zniknęły EW53 i TKh-643 :( (nie wiem, gdzie są, nie rozglądałem się zbytnio).
Awatar użytkownika
SA108
MODERATOR
Posty: 1765
Rejestracja: 21 kwie 2005, 19:45
Lokalizacja: Piła
Podziękowano: 1 raz

Post autor: SA108 »

Do Interloku w ostatnim czasie przyjechały dwa parowozy ze Skansenu Taboru Kolejowego w Chabówce. Czeka je rewizja kotłów. Te parowozy to:
- Ty2-911 (prod. HCP Poznań 1944)
Obrazek
- TKt48-191 (prod. Fablok Chrzanów 1957)
Obrazek
(autorem fotek jest Aragorn).
Awatar użytkownika
obserwator
Posty: 320
Rejestracja: 16 sty 2006, 07:51
Lokalizacja: Wielkopolska
Podziękowano: 1 raz
Kontakt:

Re: Kolejowym szlakiem - fotorelacja

Post autor: obserwator »

SA108 pisze:Przed budynkiem mała ciekawostka - przedwojenny hydrant wyprodukowany w Mannheim.
Ten hydrant nadal stoi (22.01.2006). Przebudowa ul. Warsztatowej może go zlikwidować... Ciekaw jestem czy jest podłączony do sieci? Czy taki kawał żelaza wypełniony wodą może przetrzymać mrozy?
Obrazek Obrazek

Drukarnia Winkowski będąca obecnie właścicielem dawnego budynku administracyjnego ZNTK zakryła stary znak kolejowy nad drzwiami wejściowymi. No cóż... w końcu mieszczą się tam biura Winkowskiego. Ciekaw jestem czy w przyszłości drukarnia znajdzie pieniążki na odremontowanie tego budynku. Stan budynku nie jest najlepszy a do tego trzeba zachować jego wartości zabytkowe.
Obrazek

Przy okazji umieszczam parę fotek pokazujących trochę już zmienioną uliczkę pomiędzy halami dawnego ZNTK (obok budynku administracyjnego). Obecnie w tych halach pracuje jedna z największych drukarni w Polsce. Uliczka między halami została zadaszona (poprawiło to warunki pracy).
Obrazek Obrazek Obrazek
Awatar użytkownika
SA108
MODERATOR
Posty: 1765
Rejestracja: 21 kwie 2005, 19:45
Lokalizacja: Piła
Podziękowano: 1 raz

Re: Kolejowym szlakiem - fotorelacja

Post autor: SA108 »

Jeśli wytrzymał co najmniej 60 lat, to tę zimę też przetrzyma ;) A tak na poważnie, to mam nadzieję, że nie zniknie, bo to jeden z ostatnich przedwojennych hydrantów. Poza nim uchowały cię chyba tylko dwie sztuki na terenie d. CSCS-u...
Awatar użytkownika
obserwator
Posty: 320
Rejestracja: 16 sty 2006, 07:51
Lokalizacja: Wielkopolska
Podziękowano: 1 raz
Kontakt:

Post autor: obserwator »

Dla mnie to jest niesamowite, mimo że te tereny należały do Niemiec, iż taki kawał żelaza (hydrant) był produkowany tak daleko! W tamtych czasach woziło się taki sprzęt aż na takie odległości? W Mannheim nadal jest rozwinięty przemysł maszynowy (silniki, maszyny rolnicze), środków transportu (fabryka Mercedesa). Już wówczas mieli taką specjalizację?

Obrazek
mih
Posty: 196
Rejestracja: 17 maja 2005, 23:11
Lokalizacja: kiedyś z Westend-u ;)

Post autor: mih »

faktycznie okazaly eksponacik -> chociaz mi bardziej do wyobrazni przemawiaja rzeczy wytworzone w schneidemuhl - kamienne slupy drogowskazy czy studzienka odplywowa.
Awatar użytkownika
SA108
MODERATOR
Posty: 1765
Rejestracja: 21 kwie 2005, 19:45
Lokalizacja: Piła
Podziękowano: 1 raz

Post autor: SA108 »

obserwator pisze:Dla mnie to jest niesamowite, mimo że te tereny należały do Niemiec, iż taki kawał żelaza był produkowany tak daleko! W tamtych czasach woziło się taki sprzęt aż na takie odległości? W Mannheim nadal jest rozwinięty przemysł maszynowy (silniki, maszyny rolnicze), środków transportu (fabryka Mercedesa). Już wówczas mieli taką specjalizację?
Rzeczywiście, ciekawa sprawa... Te hydranty z CSCS-u pochodzą z Magdeburga, więc też musiały przejechać kawałek drogi. Studzienki na dworcu PKP zostały wyprodukowane aż w Düsseldorf. A tak na marginesie, w Polsce też jest taka specjalizacja, skoro połowa studzienek pochodzi z Węgierskiej Górki :)
Awatar użytkownika
obserwator
Posty: 320
Rejestracja: 16 sty 2006, 07:51
Lokalizacja: Wielkopolska
Podziękowano: 1 raz
Kontakt:

Re: Kolejowym szlakiem - fotorelacja

Post autor: obserwator »

SA108 pisze:Na początek - były budynek administracyjny ZNTK, zbudowany w 1907 r., odbudowany po zniszczeniach wojennych w 1947 r.
Obrazek
Wewnątrz budynku w holu głównym zachowała się płaskorzeźba. Napis poniżej świadczy o wielkim szacunku dla powojennych inżynierów:

"19.III.1945 r. objęcie Warsztatu Głównego Pierwszej Klasy w Pile przez PKP na Ziemiach Odzyskanych gdy był Minister Komunikacji ob. inż. Jan Rabanowski i ob. ob. Dyr. Departamentu Mechaniki inż. W. Młodecki, Dyr. DOKP Gdańsk inż. W. Modliński pierwszy Naczelnik Warsztatu inż. Józef Kwapiszewski."

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Mam nadzieję, że nie zniszczy tego jakiś remont. Jest to kawał żelaznego odlewu w dobrym stanie. No i kawał historii...
Awatar użytkownika
Aragorn
MODERATOR
Posty: 1358
Rejestracja: 14 kwie 2005, 17:22
Lokalizacja: Piła- Ringstraße

Post autor: Aragorn »

Co do tej płaskorzeźby dodam że były już próby zakupu jej przez prywatne osoby, pisano o tym już bodaj 2 lata temu w pilskiej prasie w temacie o historii ZNTK-u w Pile.
tomcio
Posty: 24
Rejestracja: 21 lut 2006, 09:02
Lokalizacja: PIŁA

Post autor: tomcio »

mih pisze:faktycznie okazaly eksponacik -> chociaz mi bardziej do wyobrazni przemawiaja rzeczy wytworzone w schneidemuhl - kamienne slupy drogowskazy czy studzienka odplywowa.
Faktycznie na terenie Piły można znaleźć mnóstwo włazów do studzienek z napisem Schneidemuhl.
Wysolek
Posty: 26
Rejestracja: 21 lut 2006, 16:49

Post autor: Wysolek »

Za pierwszym mostem z Zakopiańskiej na Walki Młodych jest świetnie zachowana studzienka z napisem ".....Dusseldorf........"
Awatar użytkownika
SA108
MODERATOR
Posty: 1765
Rejestracja: 21 kwie 2005, 19:45
Lokalizacja: Piła
Podziękowano: 1 raz

Post autor: SA108 »

Na dworcu i w jego okolicach jest sporo takich studzienek (parę postów wyżej są zdjęcia). Napis na tych studzienkach to "HEINRICH SCHEVEN DÜSSELDORF"
Wysolek
Posty: 26
Rejestracja: 21 lut 2006, 16:49

Post autor: Wysolek »

Jeśli dobrze pamiętam, to podobna albo identyczna studzienka znajduje się na podwórzu dawnej Szkoły Podst. nr 5 (obecnie gimnazjum...??), a studzienka z napisem Schneidemuhl znajduje się także na ulicy Tetmajera na (stosunkowo nowej) drożce z kostki w stronę lasu. Pozdrawiam.
Awatar użytkownika
Aragorn
MODERATOR
Posty: 1358
Rejestracja: 14 kwie 2005, 17:22
Lokalizacja: Piła- Ringstraße

Post autor: Aragorn »

Przypominam że o studzienkach piszemy tutaj > viewtopic.php?t=186
Awatar użytkownika
Luke I
Posty: 149
Rejestracja: 30 kwie 2006, 18:02
Lokalizacja: Piła

Post autor: Luke I »

Witam. Szczerze mówiąc to nie wiedziałem, że w Pile jest tyle "MK". Ja jestem fanatykiem kolei (z wieku młodzieżowego) hehe. Gdy miałem 7 lat to mnie siłą odciągali od odpicowanej EU07 (wtedy jeszcze żółte czółka). Potem ta miłość do kolei jakoś zanikła. Ostatnio tata (kolejarz), który zaniepokoił się, że całymi dniami siedzę przed komputerem dał mi gazetkę "Nowe sygnały". Takie tam różne temaciki np. lokomotywa ST44. Obecnie na dworcu i w poblizu torów jestem prawie codziennie ale i tak na komputerze siedzę z 6-8 h dziennie w poszukiwaniu fotek i " kolejowych znajomosci ". Mam dopiero 13 lat, ale doskonale wiem co będę w przyszłości robić.
Bardzo fajne fotki, robiłem z kumplem ale komórką, więc słaba jakość.
A co do mnie to dziadek też był kolejarzem. Dopiero co się zalogowałem, więc nie wiem jak znaleźć kogoś gg z Piły, co ma tą samą pasję co ja. (oczywiscie kolej) Szkoda ze wśród młodzieży jest to rzadko spotykana pasja.
Może ktoś wie, kiedy można w Pile widzieć gagariny? Jakaś planowa zdawka może? Kiedyś było ich pełno... Najbardziej lubię skład SU - 45 z bipami (szczególnie na ostbahnie) ale szynobusy je eliminują. Wolę klasyczną kolej (lokomotywy z lat 60 -90) Oczywiście polskie.
pozdrawiam wszystkich pilskich miłośników kolei
Awatar użytkownika
SA108
MODERATOR
Posty: 1765
Rejestracja: 21 kwie 2005, 19:45
Lokalizacja: Piła
Podziękowano: 1 raz

Post autor: SA108 »

Co do gagarinów - często w piątek-sobotę można na dworcu towarowym spotkać ST44 z CTL ze składem węglarek (czasem przyjeżdża ST43, a czasem jedno i drugie ;)). Gagarin z PKP parę miesięcy temu jeździł z wieczornym pociągiem towarowym z Krzyża, nie wiem jak jest obecnie.
Również pozdrawiam
Awatar użytkownika
Luke I
Posty: 149
Rejestracja: 30 kwie 2006, 18:02
Lokalizacja: Piła

Post autor: Luke I »

Heh, w kilka ostatnich piątków byłem na dworcu po południu... Kilka towarowych tam jeździ. Podsyłane są ET40, ET22, raz nawet ET42 widziałem. ST43 widuję zawsze po dwie sztuki. Może kiedyś wreszcie jak ja będę zajedzie gagar... Mam jedno pytanie:
Chodzi mi o pilską lokomotywownię. Na archiwalnych zdjeciach (89-90 r.) wyraźnie widać stacjonujące w Pile ST44 i parowozy m.in.
Ty2.
Może ktoś ma informacje jaki inwentarz tu, w Pile był (numery serii też). Może jakieś SP/U45 ? Dziwi mnie to, że wszystkie węzły w pobliżu Piły tzn. Krzyż, Szczecinek, Bydgoszcz, Poznań, Chojnice (mają czynne szopy, a Piła niestety nie:/ . Sorka, że się tak rozgadałem ale o tych tematach mogę gadać bez końca. Fajnie, że umieściliście zdjecia byłego ZNTK. W końcu tam "stworzono" SM42-2000. Jak ktoś jeszcze by chciał porozmawiać, to na forum po kilka godzin dziennie będę obecny ;) Moje GG: 8037813
Mieszkam aż na Jadwiżynie, więc aż taki aktywny na kolei nie jestem, znam tylko załogę z firmy "PKP Energetyka"
pozdro
Awatar użytkownika
hose
Posty: 136
Rejestracja: 02 sie 2005, 22:10
Lokalizacja: Piła-Bismarckstr , Gneisenaustr

Hydrant

Post autor: hose »

Taki sam hydrant ze zdjęcia na samej górze znajduje się w Bornym Sulinowie...

Obrazek
Awatar użytkownika
obserwator
Posty: 320
Rejestracja: 16 sty 2006, 07:51
Lokalizacja: Wielkopolska
Podziękowano: 1 raz
Kontakt:

Post autor: obserwator »

Chyba tego rodzaju hydranty były kiedyś montowane dość często. Znalazłem taki sam na terenie wojskowym w Lędowie obok Ustki :wink: Po przebudowie ul. Warsztatowej (w Pile) starego hydrantu już nie ma...
Obrazek Obrazek
ziolek
PRZYJACIEL
Posty: 2009
Rejestracja: 14 maja 2006, 17:32
Lokalizacja: Piła
Podziękowano: 2 razy
Kontakt:

Post autor: ziolek »

Obrazek

Nie wiem na ile podobny, ale ten cieszy oko na wrocławskim rynku. Tam może, a u nas... :?
ODPOWIEDZ

Utwórz konto lub zaloguj się, aby dołączyć do dyskusji..

Musisz być zarejestrowanym użytkownikiem, aby móc opublikować odpowiedź.

Utwórz konto

Zarejestruj się, aby dołączyć do Nas!
Zarejestrowani użytkownicy, mają dużo więcej przywilejów, związanych z użytkowaniem forum.
Rejestracja i korzystanie z forum jest całkowicie bezpłatne.

Zarejestruj się

Zaloguj się