Skórka (Schonfeld)
Skórka (Schonfeld)
Witam serdecznie na Waszym forum.
Szukam wszelkich informacji dot. historii Skórki k/Piły.
Wszelkie linki, odsyłacze i konkretne informacje dot. historii tej wsi bardzo są mi potrzebne.
Nie mieszkam w Pile, więc Wasza pomoc jest mi bardzo potrzebna :)
Z góry serdecznie wszystkim dziękuję i pozdrawiam - Miodynka
Szukam wszelkich informacji dot. historii Skórki k/Piły.
Wszelkie linki, odsyłacze i konkretne informacje dot. historii tej wsi bardzo są mi potrzebne.
Nie mieszkam w Pile, więc Wasza pomoc jest mi bardzo potrzebna :)
Z góry serdecznie wszystkim dziękuję i pozdrawiam - Miodynka
W miejscu dzisiejszej wsi, zbudowanej na planie wielodrożnicy, znajdował się w 1 poł. XVI wieku młyn wodny na Głomii. Lokacja wsi nastąpiła w roku 1584. Zachowało się kilka chałup o konstrukcji szachulcowej. Miejscowość leży, w lekko falistym terenie na skraju większych lasów przylegających od zachodu. Do dzisiejszych czasów zachowały się ślady cmentarza niemieckiego. Dodam że Skórka powoli staje się sypialnią Piły.
Witam
Sam również jestem zainteresowany wszelkimi informacjami na temat Skórki.
Jestem jej mieszkańcem od 1999r. Kilka opowieści o jej przeszłości słyszałem, np. o wysadzonym pociągu pancernym. Mój teść mieszka w budynku, w którym znajdował sie komisariat policji. Opowiadał, że sam jak był na tyle duży, usunął kraty z okien. Niedaleko mnie jest budynek w którym była rzeźnia (widnieje jeszcze na nim niemiecki napis).
Oprócz tych informacji usłyszanych od sąsiadów nie znalazłem w sieci żadnych informacji.
A gdzie Szanowna Miodynka mieszka i do czego te informacje są tak bardzo potrzebne?
Pozdrawiam
Marcin
Sam również jestem zainteresowany wszelkimi informacjami na temat Skórki.
Jestem jej mieszkańcem od 1999r. Kilka opowieści o jej przeszłości słyszałem, np. o wysadzonym pociągu pancernym. Mój teść mieszka w budynku, w którym znajdował sie komisariat policji. Opowiadał, że sam jak był na tyle duży, usunął kraty z okien. Niedaleko mnie jest budynek w którym była rzeźnia (widnieje jeszcze na nim niemiecki napis).
Oprócz tych informacji usłyszanych od sąsiadów nie znalazłem w sieci żadnych informacji.
A gdzie Szanowna Miodynka mieszka i do czego te informacje są tak bardzo potrzebne?
Pozdrawiam
Marcin
Dziękuję za pierwsze informacje :)
Bardzo mnie zaciekawiły :)
O co chodzi z tym pociągiem pancernym?
Jeśli chodzi o miejsce zamieszkania Miodynki ;) to mieszka ona niedaleko Gdyni :) ale chciałaby dowiedzieć się jak najwięcej o Skórce z czystego sentymentu, albowiem ma miłe wspomnienia z nią związane :)
Pozdrawiam serdecznie wszystkich szanownych Forumowiczów!
Miłego popołudnia - Miodynka :)
Bardzo mnie zaciekawiły :)
O co chodzi z tym pociągiem pancernym?
Jeśli chodzi o miejsce zamieszkania Miodynki ;) to mieszka ona niedaleko Gdyni :) ale chciałaby dowiedzieć się jak najwięcej o Skórce z czystego sentymentu, albowiem ma miłe wspomnienia z nią związane :)
Pozdrawiam serdecznie wszystkich szanownych Forumowiczów!
Miłego popołudnia - Miodynka :)
O co chodzi z tym pociągiem pancernym?
Też mnie to zainteresowało, dlatego jakiś czas temu poruszyłem ten temat i...
viewtopic.php?t=148
pozdr!
Też mnie to zainteresowało, dlatego jakiś czas temu poruszyłem ten temat i...
viewtopic.php?t=148
pozdr!
Troszkę starych fotek z lat 50- tych. Stara szkoła, pod namiotem, klasa i widok z lat 80- tych z górki od strony domu dziadków. Mile wspominam kąpiele w Głomii, od jednego mostu do drugiego, małego mostku. Obecnie buduje się kładkę na głównym moście. Podczas mijania się dwóch Tirów zginęły dwie dziewczyny, mieszkańcy urządzili po wypadku blokadę drogi celem ograniczenia prędkości i wybudowania bezpiecznego przejścia dla pieszych.
Twój (GRZYB) wątek o pociągu też kiedyś czytałem.
Mogę tylko dodać to co słyszałem od sąsiada.
Miejsce wybuchu pociągu było przed pierwszym budynkiem od strony Piły, na wyskokości byłej składnicy drewna. Wybuch zmiótł budyneczek którego fundamenty można do dziś znaleźć w zaroślach - na skraju lasku i pola po prawej stronie wyjazdu ze Skórki na Piłę.
Pozdrawiam
Marcin
Mogę tylko dodać to co słyszałem od sąsiada.
Miejsce wybuchu pociągu było przed pierwszym budynkiem od strony Piły, na wyskokości byłej składnicy drewna. Wybuch zmiótł budyneczek którego fundamenty można do dziś znaleźć w zaroślach - na skraju lasku i pola po prawej stronie wyjazdu ze Skórki na Piłę.
Pozdrawiam
Marcin
Te zdjęcia są fantastyczne! Bardzo dziękuję! Może ktoś jeszcze ma takie fotografie starej Skórki?
Poszukam u siebie - popytam rodziców - może też coś znajdę? To wkleję :)
Ale fajnie, że ten watek zaczął się rozwijać. To wszystko mnie strasznie interesuje :)
Pozdrawiam serdecznie wszystkich! Miłego dnia! Miodynka
Poszukam u siebie - popytam rodziców - może też coś znajdę? To wkleję :)
Ale fajnie, że ten watek zaczął się rozwijać. To wszystko mnie strasznie interesuje :)
Pozdrawiam serdecznie wszystkich! Miłego dnia! Miodynka
"Wybuch zmiótł budyneczek którego fundamenty można do dziś znaleźć w zaroślach - na skraju lasku i pola po prawej stronie wyjazdu ze Skórki na Piłę."
A więc to te gruzy?...
Często przejeżdzam koło tego miejsca i nie ukrywam, że byłem tego ciekaw.
No nieźle musiało "dmuchnąć", od torów w linii prostej to będzie ze 100-150 metrów.
A więc to te gruzy?...
Często przejeżdzam koło tego miejsca i nie ukrywam, że byłem tego ciekaw.
No nieźle musiało "dmuchnąć", od torów w linii prostej to będzie ze 100-150 metrów.
A czy ktoś ma jakieś informacje dotyczące początków Skórki? Ciekawi mnie jak stara jest ta osada...
Aragorn napisał, że wieś zbudowana jest na planie wielodrożnicy... co to znaczy?
Ciekawa jestem, które zachowane chałupy mają konstrukcje szachulcową?
Czy istnieją jakieś dokumenty, książki, w których możnaby co nieco poczytać o historii Skórki?
Aragorn napisał, że wieś zbudowana jest na planie wielodrożnicy... co to znaczy?
Ciekawa jestem, które zachowane chałupy mają konstrukcje szachulcową?
Czy istnieją jakieś dokumenty, książki, w których możnaby co nieco poczytać o historii Skórki?
" A może to ja źle kombinuję, w każdym bądź razie życzę wam powodzenia w poszukiwaniach "
To może się kolega borynio podzieli wiadomościami w imię krzewienia świadomości historyczniej???...
Znam też "teorię" jakoby pociąg ów miał być wysadzony(zbombardowany) w okolicach nieistniejącej już stacyjki niedaleko bunkra na trasie do Piły...
A tak na marginesie to chyba nie tylko ten budyneczek by zmiotło....
To może się kolega borynio podzieli wiadomościami w imię krzewienia świadomości historyczniej???...
Znam też "teorię" jakoby pociąg ów miał być wysadzony(zbombardowany) w okolicach nieistniejącej już stacyjki niedaleko bunkra na trasie do Piły...
A tak na marginesie to chyba nie tylko ten budyneczek by zmiotło....
Myślę że o samym pociągu pancernym pisać będziemy tutaj-
viewtopic.php?t=148
Dodam że mogło być tak, że pociągowi udało się dotrzeć do Skórki - mimo trafienia czy też uszkodzenia koło Albertsruh- i tam zakończył swój żywot. To by było na tyle co do pociągu pancernego, piszmy dalej o Skórce.
Pozdrawiam.
viewtopic.php?t=148
Dodam że mogło być tak, że pociągowi udało się dotrzeć do Skórki - mimo trafienia czy też uszkodzenia koło Albertsruh- i tam zakończył swój żywot. To by było na tyle co do pociągu pancernego, piszmy dalej o Skórce.
Pozdrawiam.
- BOGDAN
- PRZYJACIEL
- Posty: 1001
- Rejestracja: 11 lut 2006, 22:25
- Lokalizacja: Piła - Staszyce
- Podziękowano: 1 raz
Wielodrożnica - miejscowość, w której domy położone są wzdłuż kilku lub kilkunastu ulic (dróg).miodynka pisze:A czy ktoś ma jakieś informacje dotyczące początków Skórki? Ciekawi mnie jak stara jest ta osada...
Aragorn napisał, że wieś zbudowana jest na planie wielodrożnicy... co to znaczy?
Ciekawa jestem, które zachowane chałupy mają konstrukcje szachulcową?
Czy istnieją jakieś dokumenty, książki w których możnaby conieco poczytać o historii Skórki?
Jeżeli chodzi o literaturę to będą klopoty, albowiem Skórka niczym specjalnym nie "zasłużyła" się w dziejach - z całym szacunkiem dla jej mieszkańców i sympatyków.
Polecam - FORUM - Historia Schneidemühl - Literatura na temat Piły.
Pozdrawiam
- BOGDAN
- PRZYJACIEL
- Posty: 1001
- Rejestracja: 11 lut 2006, 22:25
- Lokalizacja: Piła - Staszyce
- Podziękowano: 1 raz
Przejeżdżałem dzisiaj przez Skórkę. Na rzece, obok mostu drogowego, powstaje kładka dla pieszych. Dopiero śmierć dwóch dziewczynek przekonała władze o jej potrzebie.
Sporo nowych domów.
Stacja (przystanek) PKP wygląda nieciekawie.
Przydałby się chodnik przez wieś, bo mieszkańcy łażą jak owce, a samochodów sporo.
Pozdrawiam
Sporo nowych domów.
Stacja (przystanek) PKP wygląda nieciekawie.
Przydałby się chodnik przez wieś, bo mieszkańcy łażą jak owce, a samochodów sporo.
Pozdrawiam
Re: Skórka (Schonfeld)
Wieś Skórka wzmiankowana w źródłach po raz pierwszy w 1588r. i znana wówczas jako młyn. W czasie tym starosta ujski Stanisław Górka założył na wrzosowisku w pobliżu Głomii, niedaleko istniejącego młyna niemiecką wieś z 6 rolnikami - osadnikami sprowadzonymi z okolic Markisch - Friedland. Każdy z rolników otrzymał pół włóki. W XVII wieku wieś miała drugą nazwę Głomia. W 1653 r. istniał w Skórce kościół, który odebrany protestantom został filią parafii w Śmiłowie. W roku 1618 obszar uprawny zajmował około 30 łanów w tym 2 opustoszałe, w 1653 w Skórce zamieszkiwało 36 kmieci na półłankach, w 1661 ośmiu a w 1695 r. dziesięciu kmieci. W 1773 wieś posiadała sołtysa. W latach 1653-1773 był tu młyn i karczma, a w 1773 r. młyn o 3 kołach, tartak, karczma oraz kowal. 16 stycznia 1871 został otwarty odcinek kolei Piła - Złotów, ale przystanek w Skórce został utworzony dopiero w roku 1896. W tym czasie wzniesiono kościół ewangelicki, został otwarty oddział poczty oraz wybudowano kilka budynków administracji leśnej. Na przełomie lat 1919/1919 po raz pierwszy zaświeciły elektryczne lampy. Przy nowym wytyczeniu granic w 1920 roku Skórka pozostała po stronie niemieckiej i była nadal miejscowością graniczną. Istniejący do dziś budynek młyna wodnego powstał pod koniec XIX lub na początku XX wieku (brak dokładnych informacji w żródłach). Do lat 20-tych XX wieku posiadał koło młyńskie.
Bibliografia:
Osadnictwo historycznej Krajny w XVI-XVIII w. - Przemysław Szafran
Bibliografia:
Osadnictwo historycznej Krajny w XVI-XVIII w. - Przemysław Szafran
Utwórz konto lub zaloguj się, aby dołączyć do dyskusji..
Musisz być zarejestrowanym użytkownikiem, aby móc opublikować odpowiedź.
Utwórz konto
Zarejestruj się, aby dołączyć do Nas!
Zarejestrowani użytkownicy, mają dużo więcej przywilejów, związanych z użytkowaniem forum.
Rejestracja i korzystanie z forum jest całkowicie bezpłatne.