Pilskie bocznice

Przeszłość i teraźniejszość kolei w naszym mieście.
dudi
Posty: 215
Rejestracja: 27 lis 2010, 17:54
Podziękowano: 1 raz

Re: Pilskie bocznice

Post autor: dudi »

Na bocznicy prowadzącej do przesypowni cementu praca wre. Złomiarze rozkręcają tory. Czyżby transport kolejowy cementu już się nie opłacił?
Awatar użytkownika
d-t-x
Posty: 79
Rejestracja: 11 mar 2007, 11:47
Lokalizacja: Poznań/ Piła

Re: Pilskie bocznice

Post autor: d-t-x »

Piszesz o tej przesypowni zlokalizowanej przy cmentarzu?
dudi
Posty: 215
Rejestracja: 27 lis 2010, 17:54
Podziękowano: 1 raz

Re: Pilskie bocznice

Post autor: dudi »

Tej przesypowni koło cmentarza już nie ma. To samo się tyczy stawków, ale tory pozostały jeszcze.
maritim
PRZYJACIEL
Posty: 170
Rejestracja: 23 lis 2009, 23:19

Re: Pilskie bocznice

Post autor: maritim »

Potwierdzam obserwacje Dudiego dotyczące bocznicy do przesypowni cementu. Złomiarze stopniowo demontują tory, odkręcając nakrętki, które uprzednio polewają płynem ułatwiającym ich odkręcanie. Brakuje też podkładek pod szyny i łupków, części zwrotnic etc. Ciekawe co na to właściciel...? Do kogo należy ta bocznica?

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Awatar użytkownika
mariusz1983
PRZYJACIEL
Posty: 218
Rejestracja: 01 sie 2009, 23:14

Re: Pilskie bocznice

Post autor: mariusz1983 »

Taka sama rzecz dzieje się z bocznicą, która prowadziła na lotnisko.
maritim
PRZYJACIEL
Posty: 170
Rejestracja: 23 lis 2009, 23:19

Re: Pilskie bocznice

Post autor: maritim »

Raczej działa się, w zeszłym roku... O tej bocznicy możemy już mówić w czasie przeszłym. Zostały z niej tylko podkłady:

Obrazek

Te szyny, nawet licząc po cenie złomu, warte były co najmniej kilkadziesiąt tysięcy złotych. Jak się wydaje tego typu infrastruktura jest środkiem trwałym należącym do majątku właściciela terenu. Ciekawe jak właściciel rozliczy się z tego składnika swego majątku? O ile w ogóle zauważy jego brak... Są w tej mierze chyba jakieś przepisy...?
Kapralq
MODERATOR
Posty: 109
Rejestracja: 13 sty 2024, 22:05
Podziękował: 10 razy
Podziękowano: 4 razy

Re: Pilskie bocznice

Post autor: Kapralq »

W lipcu 1917 r. wyodrębniono z huty warsztaty przetwórcze produkujące po latach m.in. charakterystyczne wagony tramwajowe czy składy kolejowe. W 1926 r. huta weszła w skład koncernu Górnośląskie Zjednoczone Huty Królewska i Laura SA Górniczo-Hutnicza. Była wówczas jedną z największych i najnowocześniejszych hut w II RP. Jej produkcja sięgała 20–30% ogółu krajowej wytwórczości żelaza i stali.
W 1935 r. huta otrzymała nazwę „Piłsudski”. W 1937 r. skonstruowano nowy wielki piec „A”. Od tego samego roku huta należała do Wspólnoty Interesów Górniczo-Hutniczych w Katowicach.
Tyle o historii Huty Królewskiej w Chorzowie w czasie II RP. Być może zastanawiacie się co ma wspólnego historia Królewskiej Huty z przedwojenną Piłą? Otóż przy bocznicy prowadzącej do składu węgla Karola Tuschy (Karol Tuschy - Sprzedaż brykietu, węgla, koksu hutniczego i antracytu)...

IMG_20241026_000104.jpg
IMG_20241026_020156.jpg


...znajduje się kozioł oporowy zbudowany z szyn z sygnaturą KRÓL. HUTA 1928.

IMG_20241023_113432.jpg
IMG_20241023_113507.jpg
IMG_20241023_113445.jpg
IMG_20241023_113441.jpg
IMG_20241023_113437.jpg


Moim zdaniem znalazł się on tam około roku 1940 i został zbudowany z szyn uszkodzonych podczas kampanii wrześniowej. Świadczyć o tym może inny element infrastruktury kolejowej w tamtym rejonie, a mianowicie zwrotnica z 1940 roku.

IMG_20241024_092421.jpg


Chociaż istnieje też możliwość że elementy te znalazły się tam przypadkowo w latach powojennych.

Źródło:
https://muzeumhutnictwa.pl/kalendarium-krolewska/
ODPOWIEDZ

Utwórz konto lub zaloguj się, aby dołączyć do dyskusji..

Musisz być zarejestrowanym użytkownikiem, aby móc opublikować odpowiedź.

Utwórz konto

Zarejestruj się, aby dołączyć do Nas!
Zarejestrowani użytkownicy, mają dużo więcej przywilejów, związanych z użytkowaniem forum.
Rejestracja i korzystanie z forum jest całkowicie bezpłatne.

Zarejestruj się

Zaloguj się