Reper kolejowy

Fakty, wydarzenia i ciekawostki z życia powojennej Piły w nawiązaniu do historii.
Kapralq
MODERATOR
Posty: 52
Rejestracja: 13 sty 2024, 22:05
Podziękował: 3 razy
Podziękowano: 2 razy

Reper kolejowy

Post autor: Kapralq »

W 1953 roku oddano do użytku nowy odcinek linii kolejowej pomiędzy Piłą Północ a Zawadą. Zmiana rozkładu linii kolejowej prowadzącej do Szczecinka była spowodowana powiększeniem terenu lotniska wojskowego w Pile. Zbiegło się z tym wydarzenie kartograficzne. A mianowicie II kampania pomiarowa (1947-55), która stała się podstawą układu Kronsztad 60. Być może przepusty nowej linii kolejowej zostały już ujęte w tym pomiarze.

IMG_20240528_225625.jpg

Al. Wojska Polskiego. Przepust przy przejeździe.

Na jednym z przepustów tego odcinka można obejrzeć rzadki reper kolejowy. Umieszczano je do kontroli osiadań podpór mostów i wiaduktów oraz pozostałych obiektów inżynieryjnych w trakcie ich modernizacji. Reper zachował się w dobrym stanie i przedstawia orła z napisami "P.K.P." oraz "Z.W." (w skrócie znak wysokościowy).

IMG_20240528_225443.jpg
IMG_20240528_225425.jpg
IMG_20240528_225412.jpg


Tekst jest częścią cyklu "Śladami pilskich reperów" publikowanego na stronie facebookowej grupy Stowarzyszenia Kartograficzno-Eksploracyjnego "Dąbrowa".
Kapralq
MODERATOR
Posty: 52
Rejestracja: 13 sty 2024, 22:05
Podziękował: 3 razy
Podziękowano: 2 razy

Re: Reper kolejowy

Post autor: Kapralq »

Eduard Gaertner w roku 1851, zapewne na zlecenie dyrekcji Królewskiej Kolei Wschodnich, wykonał 14 akwareli obrazujących powstanie nowo utworzonej linii kolejowej Krzyż-Bydgoszcz. Pośród tych obrazów, znajdujemy dwa przedstawiające obiekty kolejowe w Pile. Dworzec w pierwotnym kształcie i most kolejowy.

IMG_20240623_092328.jpg


Wyjątkowa dbałość o szczegóły pozwala domniemywać, że Gaertner posługiwał się przy pracy kamerą obscura.

FB_IMG_1719123979638.jpg


Oznacza to, że jego akwarele są dokładnym odzwierciedleniem obiektów rzeczywistych i jednocześnie pierwszymi znanymi obrazami Piły. Most nie dotrwał w tym stanie do naszych czasów, został wysadzony podczas walk w 1945 roku. Jednak przy odbudowie, wykorzystano elementy pierwotnej konstrukcji (filary i przyczółki).
Most ważna część infrastruktury kolejowej, zwłaszcza ten nad wodą, jest narażony na działanie wielu czynników umożliwiających jego zniszczenie, osiadanie. Dlatego też w obiektach tego typu do kontroli, umieszcza się kilka reperów, skupionych w tzw. gniazdach. Na pilskim moście jest ich osiem w dwóch gniazdach po cztery repery.
W tym dwa repery przedwojenne po jednym na przeciwległych stronach rzeki. Mniejszy , od strony stacji sygnowany czytelnie literami HM (Hoch Marke (?)) drugi do oczyszczenia.

FB_IMG_1719123987774.jpg
FB_IMG_1719124000918.jpg


sześć wspolczesnych tego typu:

FB_IMG_1719123994656.jpg
FB_IMG_1719124019718.jpg


Minimum 3 repery zapewniają bazę na której można sprawdzić jednoznacznie kryterium wzajemnej stałości i utrzymać ją w przypadku zniszczenia jednego repera.
Ciekawe co pod warstwą farby kryją stare repery?
ODPOWIEDZ

Utwórz konto lub zaloguj się, aby dołączyć do dyskusji..

Musisz być zarejestrowanym użytkownikiem, aby móc opublikować odpowiedź.

Utwórz konto

Zarejestruj się, aby dołączyć do Nas!
Zarejestrowani użytkownicy, mają dużo więcej przywilejów, związanych z użytkowaniem forum.
Rejestracja i korzystanie z forum jest całkowicie bezpłatne.

Zarejestruj się

Zaloguj się