Stary wiadukt nad torami kolejowymi

Myśl techniczna w dawnej Pile (budowle, mosty, samoloty i inne ciekawostki ówczesnej techniki).
Jerzyk
PRZYJACIEL
Posty: 499
Rejestracja: 08 gru 2006, 22:20
Lokalizacja: mazowsze

Re: Stary wiadukt nad torami kolejowymi

Post autor: Jerzyk »

Likwidację zjazdu pod budynek dworca - osobiście uważam za jedno z naj...głubszych posunięć architektonicznych w odbudowywanej Pile. Podobnie zresztą jak i zburzenie kościoła św. Jana - ostatniego budynku wzniesionego rękoma polaków w mieście, które przez ponad 150 lat nazywało się Schneidemuhl.
Co do pierwszego nikt nie pomyślał o osobach z dużym bagażem, które w obecnej sytuacji wychodząc z pociągu w najlepszym przypadku (peron 1 i peron 5) mają do pokonania co najmniej dwie partie schodów. A pozostali i cztery, by dostać się do taksówki. A kiedyś taksówki były przed wyjściem z budynku. Podobnie zresztą z osobami niepełnosprawnymi na wózkach inwalidzkich. A co do drugiego to też swoista bezmyślność ale już większego kalibru. Zresztą już o tym pisano w innym miejscu.
mania
Posty: 109
Rejestracja: 25 gru 2009, 13:58
Lokalizacja: Edynburg
Kontakt:

Re: Stary wiadukt nad torami kolejowymi

Post autor: mania »

Wracając do zdjęcia Roberta: zwróćcie uwagę na charakterystycznie okopcone przez parowozy barierki. Liczba "okopceń" odpowiada liczbie peronów. Wiem, bo nieraz stałem tam z tatą i czekaliśmy, aż rozpędzający się parowóz przejedzie dokładnie pod nami. Skoki na bandżi to nic w porównaniu z tymi emocjami! Dawna Piła... Czytając o naszym dworcu przypomniało mi się jeszcze coś, niezupełnie a propos ale ciekawe. Na dworcu w Szczecinku, w poczekalni nad barem był taki wielki malunek na ścianie przedstawiający okolice tego miasta i rozkład linii kolejowych. Oczywiście poniemiecki. Ciekawe, czy już to zamalowali olejną czy jeszcze jest?
pozdrawiam
Awatar użytkownika
czeslaw
MODERATOR
Posty: 336
Rejestracja: 15 maja 2005, 14:03
Lokalizacja: Pila Bismarckstrasse
Podziękowano: 2 razy

Re: Stary wiadukt nad torami kolejowymi

Post autor: czeslaw »

Małe uaktualnienie...
Według "Piła na zdjęciach lotniczych 1914 - 1945" autorstwa Macieja Usurskiego, Rafała Ruty i ks. Roberta Kulczyńskiego SDB, strona 26 wiadukt wybudowano w roku 1878, a z kolei wg. książki "Królewska Kolej Wschodnia na akwarelach Eduarda Gaertnera z 1851 roku"Macieja Usurskiego i Rafała Ruty zaprezentowano plan stacji kolejowej z publikacji "Atlas zur Zeitschrift für Bauwesen", Jr. XXIII z 1873 r. Widać na planie (w lewym dolnym rogu) zaznaczony wiadukt i pytanie czy już został wybudowany czy był w planach?

15753-Atlas-zur-Zeitschrift-fur-Bauwesen-Jr-XXIII-1873-PDF-page-0028.jpg


1.jpg

Na fotografii widoczny pilski wiadukt, widziany od strony nastawni Pła (budynek na dole zdjęcia). Nie wiadomo kiedy to zdjęcie dokładnie zostało zrobione. Pochodzi z albumu "Schneidemühl Grenz - und Regierungsstadt" wydanego w Hamburgu w 1963 roku, strona 11.

2.jpg

Widok na wiadukt od strony dworca. Po prawej stronie zdjęcia, kierunek do miasta. Zdjęcie wykonane w sierpniu 1915 - początku 1919 roku. Wycinek zdjęcia pochodzi z książki "Piła na zdjęciach lotniczych 1914 - 1945" autorstwa Macieja Usurskiego, Rafała Ruty i ks. Roberta Kulczyńskiego SDB, strona 72.

3.jpg

Inne ujęcie wiaduktu z sierpnia 1915 - początek 1919r. Po lewej stronie kierunek do miasta (Literka A, ówczesna Nowa Dworcowa, nie istniejąca). Litera B, wjazd na wiadukt od strony Dammstr. (fragment ul. Zygmunta Starego), literką C oznaczono dojazd do budynku dworca. Literka D, to ścieżka dla ruchu pieszego a literką E oznaczono ul. Strzelecką (obecna aleja Poznańska). Wycinek zdjęcia pochodzi z książki "Piła na zdjęciach lotniczych 1914 - 1945" autorstwa Macieja Usurskiego, Rafała Ruty i ks. Roberta Kulczyńskiego SDB, strona 73.
ODPOWIEDZ

Utwórz konto lub zaloguj się, aby dołączyć do dyskusji..

Musisz być zarejestrowanym użytkownikiem, aby móc opublikować odpowiedź.

Utwórz konto

Zarejestruj się, aby dołączyć do Nas!
Zarejestrowani użytkownicy, mają dużo więcej przywilejów, związanych z użytkowaniem forum.
Rejestracja i korzystanie z forum jest całkowicie bezpłatne.

Zarejestruj się

Zaloguj się