Sterowce, zepeliny, balony
Sterowce
W Scheidemühl stacjonowala kompania sterowcöw :5 oficeröw, 34 podoficeröw i 150 zolnierzy .Do zorganizowania ladowiska wykupiono 60 hektaröw gruntöw.Wybudowano elektrycznie obracana hale , ktöra miescila dwa sterowce.Hala ta obracana byla w zaleznosci od kierunku wiatru , dla nocnych lotöw byla podswietlona.Prad dla tej hali pozyskiwany byl z elektrowni na Gwdzie w Dobrzycy ( Borkendorf ).Wymiary hali to 184m dlugosci, 35 m szerokosci, 28 m wysokosci.Lotnisko to znajdowalo sie przy Krojanker Straße.
- SA108
- MODERATOR
- Posty: 1782
- Rejestracja: 21 kwie 2005, 19:45
- Lokalizacja: Piła
- Polubił: 1 raz
- Polubiono: 11 razy
Kiedyś zainteresowałem się tym tematem i okazało się, że w wielu książkach są błędne dane. Budowla, której wymiary podałeś, to rzeczywiście hala sterowcowa, ale stała (nieruchoma). Budowa obrotowej hali (długość 232 m, szerokość 25 m, wysokość 40 m) była w planach. Wykonano nawet oszalowany stalą wykop pod urządzenie do obracania. Jednakże był to już czas, kiedy sterowce były wypierane przez bombowce i budowy nigdy nie ukończono.
Na marginiesie - przewidywano, że obrotowa hala będzie zużywać tyle prądu, że zaplanowano budowę osobnej elektrowni wodnej dla portu sterowcowego i lotniska. Do planów tych powrócono 20 lat później i tak powstała elektrownia Koszyce.
Na marginiesie - przewidywano, że obrotowa hala będzie zużywać tyle prądu, że zaplanowano budowę osobnej elektrowni wodnej dla portu sterowcowego i lotniska. Do planów tych powrócono 20 lat później i tak powstała elektrownia Koszyce.
Sterowce
Przeczytalem ten artykul raz jeszcze i rzeczywiscie jest napisane ze taka hala ma zostac wybudowana tlumacze te informacje z niemieckiego i w pospiechu popelnilem pomylke. Przepraszam.Jest tez wzmianka o tej drugiej elektrowni na Gwdzie w poblizu ( Försterei Eichberg ) Lesniczöwka Debowa Göra.Czyli wymiary hali ktöre podalem to hala stala, do artykulu tego dodane jest zdjecie przedstawiajace tyl sterowca w hali o wymiarach, ktöre podalem z opisem ze to sterowiec LZ 111, ktöry wröcil z zadania znad Londynu.
Chciałbym nadmienić że temat o Zeppelinach już jest, może by tak połączać w jeden temat, aby nie szukać po wszystkich tytułach?
viewtopic.php?t=170
Pozdrawiam
Tom
- pavvlo
- ADMINISTRATOR
- Posty: 786
- Rejestracja: 04 kwie 2005, 23:27
- Lokalizacja: Piła
- Polubił: 66 razy
- Kontakt:
Zawartość dublującego się tematu wrzuciłem poniżej w formie cytatów (innej możliwości nie ma aby połączyć ze sobą dwa tematy). Poprzedni temat usunąłem.
Tom pisze:Pierwszy Zeppelin SL-1 - »Schütte-Lanz 1«
SL-1 służący do celów militarnych. Budowa trwała ponad 2 lata. Pierwszy lot odbył sie 17.10.1911 z Rheinau. Konstrukcja była przede wszystkim drewniana, wielokrotnie malowana w celu zabezpieczenia przed wilgocią. Zeppelin ten przeznaczony był do jednostki militarnej w Pile.
17.7.1913 podczas godzinnego lotu treningowego nad miastem Piła, nastąpił gwałtowny huragan, który spowodował rozerwanie Zeppelina w czasie lądowania. Spadł on 3 km od miasta. W tej katastrofie jeden żołnierz zginął na miejscu, a wszyscy inni zostali ranni.
Po tym upadku Zeppelina całkowicie zniszczono.
Drugi ZEPPELIN Lz 56
Przeznaczono także dla jednostki militarnej w Pile w 1915 r.
Numer Produkcji: Lz 56
Numer oznaczenia Lz 86
Długość: 163,5 M
Pojemność: 32.000 Kubikmeter
Średnica: 18,7 M
Ciężar: 21,576 Ton
Ładowność: 16 Ton
Ilość pomieszczeń: 16
Ilość silników: 4
Moc Jednego silnika: 240 PS
Moc 4 silników: 960 PS
Pierwszy start: 10.10.1915
Ostatni lot: 04.09.1916 Podczas lotu z powodu obciążenia przełamał się na dwie części i spadł w rejonie południowej Litwy.
Zamieszczam jedyny zachowany szklany negatywy Zeppelina na tle Hali w Pile 1915 rok.
Motyw ten z Foto posłużył do Pilskiego Banknotu 1M. Obydwa Zeppeliny z 1913 i 1915 r. można obejrzeć na stronie > http://schneidemuhl-pila1.magix.net/
4 inne negatywy Zeppelina z Lotniska w Pile znajdują się w prywatnych zbiorach w Lipsku lecz już bez Hali.
Tom
SA108 pisze:Te negatywy są naprawdę ciekawe i ładnie zachowane! Czy pochodzą z Twoich zbiorów?
Tom pisze:Jeszcze tak, niedługo zmienią właściciela. Będą one w Pile.
Tom
Tom pisze:cd.
Graf ZEPPELIN - od którego nazwiska pochodzi nazwa "statku powietrznego" /Luftschiff/, nie był jedynym konstruktorem.
Jego dużym konkurentem była Firma >Schütte-Lanz<, założona przez Karl Lanz und inżyniera z północnych Niemiec Johanna Schütte. W swoich obliczeniach konstrukcyjnych wyprzedzali innych. Jednak Firma Schütte-Lanz-Luftschiffe nie mogła zatriumfować jak Zeppelin. Powodem było trzymanie się konstrukcji drewnianych, natomiast "statki powietrzne" dziś zwane "Zeppelin" wprowadziły szkielet metalowy konstrukcji. Pozwoliło to na szybką i seryjną produkcję. Pierwszym produktem Firmy "Schütte-Lanz" był właśnie SL-1 wyprodukowany w 1911 r. do celów militarnych, który stacjonował w PILE.
Był on Pierwszym "statkiem powietrznym", "SL-1" wtedy jeszcze nie - "Zeppelinem" w Schneidemühl.
Drugi "statek powietrzny" >LZ-86< z 1915 r. był to - Zeppelin.
Tom
http://www.luftschiffseiten.de/Textseit ... teLanz.htm
Mam pytanko czy filary które stoją na lotnisku jadac w strone "Goliata"po lewej stronie zaraz za byłą straża pożarną mają cos wspólnego ze sterowcami ?? Były tam cztery takie potezne filary obecnie jak pamietam tylko 3 bo jeden jest zniszczony. Jesli miały one inne przeznaczenie to takze prosił bym o informacje.
Re: Sterowce, zepeliny, balony
Gdzie na terenie Piły znajdowało się lądowisko zeppelinów?
Re: Sterowce, zepeliny, balony
Przeczytaj tę stronę, to się dowiesz.
- Krzysztof Ju
- MODERATOR
- Posty: 3647
- Rejestracja: 23 sie 2012, 18:40
- Polubił: 9 razy
- Polubiono: 27 razy
Re: Sterowce, zepeliny, balony
https://www.ebay.de/itm/373941472581
Podpisy pod zdjęciami:
Das Gerippe des verunglückten deutschen Militärluftschiffes Schütte-Lanz. Phot. P. Rassmann.
Das Gerippe des Schütte-Lanz-Luftschiffs, das vollständig aus Holz besteht, damit das Luftschiff mit funkentelegraphischen Apparaten ausgerüstet werden kann und durch Luftelektrizität nicht gefährdet wird.
Einer der mächtigen Birkenstämme, an denen das führerlos treibende Luftschiff festgemacht wurde. Die Bäume wurden jedoch samt den Wurzeln aus der Erde gerissen und das Luftschiff weitergetrieben.
Das zerstörte Militärluftschiff Schütte-Lanz. Die deutsche Militärluftflotte ist von einem neuen Unglück betrossen worden. Auf der Fahrt von Königsberg nach Berlin wurde das Schütte-Lanz-Luftschiff bei Schneidemühl während einer Zwischenlandung führerlos durch den Sturm davongetrieben. Es ging zuletzt in einer Fichtenschonung nieder, wo es zerbrochen und schwer beschädigt liegen blieb. Phot. P. Rassmann.
Utwórz konto lub zaloguj się, aby dołączyć do dyskusji..
Musisz być zarejestrowanym użytkownikiem, aby móc opublikować odpowiedź.
Utwórz konto
Zarejestruj się, aby dołączyć do Nas!
Zarejestrowani użytkownicy, mają dużo więcej przywilejów, związanych z użytkowaniem forum.
Rejestracja i korzystanie z forum jest całkowicie bezpłatne.