Dworzec Kolejowy
Dworzec Kolejowy
Proszę o informacje dotyczące pilskiego dworca, kiedy powstał. W którym roku wybudowano podziemne przejścia na perony itd.
- Aragorn
- MODERATOR
- Posty: 1369
- Rejestracja: 14 kwie 2005, 17:22
- Lokalizacja: Piła- Ringstraße
- Podziękowano: 1 raz
Trochę informacji na temat kolejnictwa w Pile w tym temacie » http://www.dawna.pila.pl/czytelnia/kole ... demuhl.php
O historii budynku dworcowego sam wiem niewiele... W wykazie obiektów zabytkowych jest napisane, że został on zbudowany w latach 1853-1876. Data 1853 oznacza zapewne budowę dworca, a 1876 przebudowę, w wyniku której uzyskał on mniej więcej dzisiejszy kształt. Kolejne przebudowy:
- na początku XX w. dobudowano nowe wejście od strony wiaduktu,
- w czasie I wojny światowej (około 1915 r.) dworzec otynkowano,
- w latach 20. rozbudowano halę kasową i zbudowano nowe wejście od strony wiaduktu.
Wg wykazu zabytków tunel łączący dworzec z miastem wybudowano w latach 1873-76.
W okresie międzywojennym z peronów pilskiego dworca pociągi odjeżdżały w następujących kierunkach (numeracja peronów zmieniła się, dlatego w nawiasie podaję obecne numery):
- peron 1 (6) - w kierunku Berlina i Złotowa
- peron 2 (5) - w kierunku Berlina i Tczewa (kierunki są te same - najprawdopodobniej peron 1 obsługiwał ruch osobowy, a peron 2 - pospieszny)
- peron 3 (1) - w kierunku Berlina i Bydgoszczy
- peron 4 (2) - w kierunku Kołobrzegu i Słupska
- peron 5 (3) - w kierunku Szczecina przez Wałcz oraz w kierunku Kaliny
- peron 6 (4) - w kierunku Ujścia.
Pozdrawiam
- na początku XX w. dobudowano nowe wejście od strony wiaduktu,
- w czasie I wojny światowej (około 1915 r.) dworzec otynkowano,
- w latach 20. rozbudowano halę kasową i zbudowano nowe wejście od strony wiaduktu.
Wg wykazu zabytków tunel łączący dworzec z miastem wybudowano w latach 1873-76.
W okresie międzywojennym z peronów pilskiego dworca pociągi odjeżdżały w następujących kierunkach (numeracja peronów zmieniła się, dlatego w nawiasie podaję obecne numery):
- peron 1 (6) - w kierunku Berlina i Złotowa
- peron 2 (5) - w kierunku Berlina i Tczewa (kierunki są te same - najprawdopodobniej peron 1 obsługiwał ruch osobowy, a peron 2 - pospieszny)
- peron 3 (1) - w kierunku Berlina i Bydgoszczy
- peron 4 (2) - w kierunku Kołobrzegu i Słupska
- peron 5 (3) - w kierunku Szczecina przez Wałcz oraz w kierunku Kaliny
- peron 6 (4) - w kierunku Ujścia.
Pozdrawiam
-
- PRZYJACIEL
- Posty: 2009
- Rejestracja: 14 maja 2006, 17:32
- Lokalizacja: Piła
- Podziękowano: 2 razy
- Kontakt:
Re: Dworzec Kolejowy
Przy ulicy poznańskiej stoi ceglany mur odzielający ulice od terenu dworca. Wzmocniony jest on szynami. Na niektórych z tych szyn widoczne są napisy. Jeden z tych napisów to "1890 VI".
Re: Dworzec Kolejowy
Ten mur oporowy jest dość ciekawy, bo konstrukcyjnie jest to strop odcinkowy taki jaki możemy znaleźć w tunelu dworcowym, tyle, że ustawiony pionowo (obciażenia od gruntu w takim murze są poziome).
źródło obrazka: http://stropy.webpark.pl/odcinkowe.htm
źródło obrazka: http://stropy.webpark.pl/odcinkowe.htm
-
- PRZYJACIEL
- Posty: 2009
- Rejestracja: 14 maja 2006, 17:32
- Lokalizacja: Piła
- Podziękowano: 2 razy
- Kontakt:
Re: Dworzec Kolejowy
Dzięki, że o tym napisałeś. We wcześniejszym poście chciałem napisać, iż jest on charakterystyczny. Oprócz tego, że ma on taki wygląd a nie inny, nie potrafiłbym jednak napisać niczego więcej. Dzięki za wyjaśnienie.
- Aragorn
- MODERATOR
- Posty: 1369
- Rejestracja: 14 kwie 2005, 17:22
- Lokalizacja: Piła- Ringstraße
- Podziękowano: 1 raz
Re: Dworzec Kolejowy
Daty na szynach można jeszcze spotkać w obrębie samej stacji, warto czasem przejść się mostem kolejowym na linii Piła - Chojnice.
Ciekawe szyny też są na ulicy Zatorskiej.
-
- PRZYJACIEL
- Posty: 2009
- Rejestracja: 14 maja 2006, 17:32
- Lokalizacja: Piła
- Podziękowano: 2 razy
- Kontakt:
Re: Dworzec Kolejowy
Sporo tego.
Czyżby data 1940 była dowodem niemieckich przygotowań infrastruktury kolejowej do inwazji wojsk na wschód? Wcześniejszą modernizacją, naprawą istniejących torów by w czasie wojny i przygotowań do niej zapewnić sprawny transport na front?
Jak na ironie dziś w Pile mieszka wnuk osoby, która w wczasie wojny w okolicach Chojnic wykolejała niemieckie transporty.
Czyżby data 1940 była dowodem niemieckich przygotowań infrastruktury kolejowej do inwazji wojsk na wschód? Wcześniejszą modernizacją, naprawą istniejących torów by w czasie wojny i przygotowań do niej zapewnić sprawny transport na front?
Jak na ironie dziś w Pile mieszka wnuk osoby, która w wczasie wojny w okolicach Chojnic wykolejała niemieckie transporty.
- Kanclerz
- PRZYJACIEL
- Posty: 386
- Rejestracja: 21 maja 2005, 22:44
- Lokalizacja: Piła - Górne
- Podziękował: 3 razy
Re: Dworzec Kolejowy
Ziolek, mógłbyś za zgodą wnuka zamieścić wspomnienia tej osoby? Chętnie poczytałbym o tych wydarzeniach.
Re: Dworzec Kolejowy
Dostałem dzisiaj info, że dworzec w Pile idzie do remontu... Szczegóły wkrótce.
- mariusz1983
- PRZYJACIEL
- Posty: 218
- Rejestracja: 01 sie 2009, 23:14
Re: Dworzec Kolejowy
Zadziwiające to wszystko, przez wiele lat nigdzie nic nie robiono a tu nagle Piła, Poznań, Wrocław inne miasta np Gorzów Wlkp. gdzie już ukończono remont. Często jadę właśnie tą trasa i wychodzi na to że prawie nie będzie gdzie się skryć przed zimnem i deszczem bo dworzec tymczasowy na pewno nie pomieści takiej liczby podróżnych w takich miastach jak Wrocław i Poznań ale należy się cieszyć ze nareszcie zniknie obraz nędzy smrodu i rozpaczy tylko na jak długo.
-
- PRZYJACIEL
- Posty: 2009
- Rejestracja: 14 maja 2006, 17:32
- Lokalizacja: Piła
- Podziękowano: 2 razy
- Kontakt:
Re: Dworzec Kolejowy
Więc czy liczba 2 dworców w skali tego kraju stanowi jakiś problem? Ja się tylko ciesze, że coś się ruszyło po latach zastoju. A remonty mieszkania również są uciążliwe,ale bez uciążliwości nie sposób coś zrobić.
A swoją drogą zastanawia mnie jak PKP S.A. odniesie się teraz do okrąglaka. W jednej z wypowiedzi internetowych członek zarządu PKP S.A. Jacek Prześluga stwierdził, że ma receptę na stare dworce w naszym kraju. Stwierdził, że dotąd sądzono, że PKP powinna wyzbyć się ich. On twierdzi, że tak być nie musi. Że ma swoje rozwiązanie. Podał nazwę (jak dobrze pamiętam w członie było słowo Art), ale konkretów podawać nie chciał. Zasugerowałem mu że objęcie pomysłem budynków infrastruktury. Jako przykład podałem pilską parowozownie dodając, że w pilskich rozważaniach przewinął się pomysł utworzenia spółki z PKP S.A. W odpowiedzi napisał, że właśnie o takie obiekty mu chodzi. Pytanie zatem czy pilska parowozownia zostanie objęta pomysłem Pana Prześlugi i jaką to będzie miało formę?
Ponadto ciekawy zatem jestem dalszego przebiegu wydarzeń. Mam przeczucie, że wiosna przyniesie wiele wyjaśnień.
A swoją drogą zastanawia mnie jak PKP S.A. odniesie się teraz do okrąglaka. W jednej z wypowiedzi internetowych członek zarządu PKP S.A. Jacek Prześluga stwierdził, że ma receptę na stare dworce w naszym kraju. Stwierdził, że dotąd sądzono, że PKP powinna wyzbyć się ich. On twierdzi, że tak być nie musi. Że ma swoje rozwiązanie. Podał nazwę (jak dobrze pamiętam w członie było słowo Art), ale konkretów podawać nie chciał. Zasugerowałem mu że objęcie pomysłem budynków infrastruktury. Jako przykład podałem pilską parowozownie dodając, że w pilskich rozważaniach przewinął się pomysł utworzenia spółki z PKP S.A. W odpowiedzi napisał, że właśnie o takie obiekty mu chodzi. Pytanie zatem czy pilska parowozownia zostanie objęta pomysłem Pana Prześlugi i jaką to będzie miało formę?
Ponadto ciekawy zatem jestem dalszego przebiegu wydarzeń. Mam przeczucie, że wiosna przyniesie wiele wyjaśnień.
Utwórz konto lub zaloguj się, aby dołączyć do dyskusji..
Musisz być zarejestrowanym użytkownikiem, aby móc opublikować odpowiedź.
Utwórz konto
Zarejestruj się, aby dołączyć do Nas!
Zarejestrowani użytkownicy, mają dużo więcej przywilejów, związanych z użytkowaniem forum.
Rejestracja i korzystanie z forum jest całkowicie bezpłatne.