Umocnienia miasta Piły
Zapora znajduje się jakieś 30 metrów od nieistniejącego już mostu między kolonią Motylewo a Kaliną. Oczywiście dojechać do niej trzeba od strony koloni Motylewo, bo właśnie po tej stronie Gwdy się znajduje. Rozglądać się dokładnie bo widać jej tylko niewielką część! Reszta zapory jak wcześniej wspominałem, przyspana jest ziemią. Poniżej poglądowa mapka, może nie jest super czytelna ale myśle że dla chcących tam trafić, dobre i to.
Takie zapory inżynieryjne Niemcy budowali na wszystkich ważniejszych drogach i szlakach kolejowych, napewno wybudowano takie na szosie bydgoskiej, zelgniwskiej, w miejscu, w którym są 4 i 3 kwadratowe, zaślepione otwory montowano szyny kolejowe lub stalowe dwuteowniki, ustawino je pod niewielkim kątem w stronę przewidywanego ataku, konstrukcja taka była umieszczana przeważnie na nasypach drogowych. W momencie gdy jedna z szyn zrywała gąsienice czołgu lub innego pojazdu opancerzonego, unieruchomiała go torujac tym samym drogę przejazu. Jeżeli za pierwszym pojazdem podążały kolejne i pierwszy nie zdołał przełamać przeszkody cały konwój stawał się łatwym celem dla armat ppanc, które były usytuowane po obydwu stronach szosy, przykład - szosa bydgoska, stanowiska takich armat zachowane i czytelne są do dzisaj, kilka takich stanowisk również wybudowano przy drodze na j. Płotki, ok 2 metrów od drogi.
Oprócz stałych zapór ppanc jakimi były przeszkody 4/3, umieszczano również kozły zaporowe, kilkanaście takich zapór zachowało się w rejonie szosy bydgoskiej i na terenach byłego poligonu, nie wiem jednak czy są to współczesne konstrukcje czy pochodzą z okresu walk o miasto, wykonane były ze zbrojonego betonu lub ze spawanych stalowych elementów.
Oprócz stałych zapór ppanc jakimi były przeszkody 4/3, umieszczano również kozły zaporowe, kilkanaście takich zapór zachowało się w rejonie szosy bydgoskiej i na terenach byłego poligonu, nie wiem jednak czy są to współczesne konstrukcje czy pochodzą z okresu walk o miasto, wykonane były ze zbrojonego betonu lub ze spawanych stalowych elementów.
Betonowe zapory znajdujące się na poligonie są jak najbardziej współczesne. Niemcy w czasie wojny nie stosowali takowych, bo po prostu takich wzorów nie mieli opracowanych. Zapraszam wybrać się na nadmorskie brzegi by zobaczyć masę takich kozłów służących do wzmacniania brzegów. W użyciu natomiast były kozły stalowe!
Natomiast zapory montowane na stałe, umieszcznane w koronach drogi do których wkładało się stalowe kształtowniki pod katem 60stopni były nowszego wzoru. Starszy typ przeszkody przciwpancernej składał sie z 3-4 rzedów pionowo (!!) umieszczonych szyn badź kształtowników. Wersje taką można sobie zobaczyć na MRU.
Natomiast zapory montowane na stałe, umieszcznane w koronach drogi do których wkładało się stalowe kształtowniki pod katem 60stopni były nowszego wzoru. Starszy typ przeszkody przciwpancernej składał sie z 3-4 rzedów pionowo (!!) umieszczonych szyn badź kształtowników. Wersje taką można sobie zobaczyć na MRU.
...na stronie 119 w książce "Wał pomorski" Bogusław Perzyk, znajduje się foto gdzie dokładnie widać takie same żelbetowe zapory ppanc jakie znajdują się u nas w rejonie Drewbud-Szosa bydgoska. Myślę, że i nasze są z okresu wojny a wojsko po wojnie wykorzystało je do oddzielenia poligonu od terenów cywilnych. Prosze o wszystkie "za" i "przeciw". Pozdrawiam.
Nie neguję istnienia takowych kozłów w Zdbiach mówię o innych miejscowościach, widocznie nie doczytałeś postu :-)
W sąsiedztwie dwusektorowego obiektu z połkopuła typu 61P8 na drodze relacji Zdbice - Golce - w jej koronie znajduje sie jeszcze, zachowana betonowa cześć przeszkody pancernej "standardowego " typu, jakiego można spotkać także w Pile.
W sąsiedztwie dwusektorowego obiektu z połkopuła typu 61P8 na drodze relacji Zdbice - Golce - w jej koronie znajduje sie jeszcze, zachowana betonowa cześć przeszkody pancernej "standardowego " typu, jakiego można spotkać także w Pile.
Dzisiaj wybrałem się zobaczyć zaporę, niestety jest przysypana naprawdę grubą warstwą piachu. W tym tygodniu postaram się ją oczyścić.pavvlo pisze:Co do zapory przeciwpancernej to małe sprostowanie, otóż nie została ona zniszczona tylko przysypana warstwą ziemi na 3/4 swojej długości, ale ciągle tam jest cała i zdrowa (póki co).
Poniżej zdjęcie jak jeszcze była na wierzchu, ktoś wtedy pofatygował się ją odkopać i oczyścić, jak się okazało, na darmo, bo znowu ją prawie całą zasypano!
Oto dwa bardzo ciekawe rysunki opisowe schronu bojowego typu RINGSTAND 58C oraz dwa typowego uzbrojenia. Myślę, że fotografie wiele wyjaśnią. Przy okazji wyjaśniam do czego służyły dwie drabinki znajdujące się w przedziale bojowym. Mianowicie były to miejsca na amunicję, bardzo ciekawą sprawą jest to, że w każdym przypadku montowane są od strony przypuszczalnego ataku. Na pólkach tych były przykręcone dwie deseczki. Co do drzwi jakiekolwiek materiały są bardzo trudno dostępne, najprawdopodobniej wykonywano je z drewna we własnym zakresie. Otwór znajdujący się po prawej stronie nad wejściem służył do odprowadzania dymu z piecyka okopowego lub innego pozyskanego np. z pobliskiego gospodarstwa. Na drugim schemacie znajduje się takowy tekst w języku niemieckim: BAUFORM 201 (58 CALT) 80 CM RINGSTAND f.M.G, le. GR.WERFER 36, BEOB. und LICHSTSPRECHGERAT. Wersja cała, rozwinieta to: BAUFORM 201 (58 CALT) 80 CM fur MACHINENGEWHERE, lechter GRANATEWERFER wz.1939, BEOBACHTUND und LICHTSPRECHGERAT. W naszym języku jest to nic innego jak: STANOWISKO DO OGNIA OKRĘŻNEGO, FORMA BUDOWLANA 201 PRZEZNACZONA DLA KARABINU MASZYNOWEGO, LEKKIEGO MOŹDZIERZA WZ. 1936 (kal.50mm) lub OBSERWATORA PIECHOTY CZY ARTYLERII. Tak to mniej więcej wygląda i brzmi. 80 cm to nic innego jak średnica szyny po której obracała sie laweta z km-em. Jeżeli chodzi o nasze RINGSTANDY to najprawdopodobniej nie były obsadzane, stały sobie i conajwyżej pełniły rolę składu ammo.
Witam
Zrobiłem mapkę (nie taką jaka jest zamieszczana na forach) pozycji pilskiej, z zamieszczeniem ścieżek leśnych, którymi można dojść do bunkrów, niestety wiele bunkrów jest w lesie i ścieżki do nich nie prowadzą, nie mniej jednak zawsze znajdują się w pobliżu którejś z nich. Przy robieniu mapki korzystałem ze zdjęć satelitarnych Piły (GoogleEarth), które są jakby nie patrzeć beznadziejnej jakości.
Mapka zawiera tylko te bunkry, które stoją w całości i z których coś zostało (szczątki są widoczne).
Przeszedłem Całą trasę i sfotografowałem wszystkie bunkry, które udało mi się znaleźć. Chylę czoła przed osobą, która te bunkry oczyściła i doprowadziła do porządku. Nie wymienię tu jej nazwiska albowiem nie wiem czy tego sobie życzy.
Każdy jednak kto przejdzie tą trasę będzie mógł zobaczyć kto o bunkry zadbał ponieważ jest wewnątrz tabliczka ze stosowną informacją.
Niestety prawdopodobnie nie znalazłem wszystkich. Będę się tam wybierał pewnie jeszcze nie raz, wówczas postaram sie odnaleźć te, których nie znalazłem dotychczas i umieszczę je na mapce.
OTO ADRES MAPKI ORAZ BUNKRÓW (kliknięcie na bunkier lub jezioro czy cmentarz odeśle użytkownika do klikanego obiektu):
http://www.okama.pl/index.php?id=9&lang=pol
Pozdrawiam
Marcin
PS.
Pytanie do SŁOWIANINA, czy to ty zostawiłeś kartkę w jednym z Heńków (przy skrzyżowaniu wawelska-leszków) w foliowej koszulce? Tekst na kartce mówi coś o powstaniu skansenu militarnego (nie będę tego tekstu cytował albowiem nie mam fotki tej kartki pod ręką).
Na kartce jest adres e-mail (na który pisałem bez odzewu zresztą) i nr. tel.
Zrobiłem mapkę (nie taką jaka jest zamieszczana na forach) pozycji pilskiej, z zamieszczeniem ścieżek leśnych, którymi można dojść do bunkrów, niestety wiele bunkrów jest w lesie i ścieżki do nich nie prowadzą, nie mniej jednak zawsze znajdują się w pobliżu którejś z nich. Przy robieniu mapki korzystałem ze zdjęć satelitarnych Piły (GoogleEarth), które są jakby nie patrzeć beznadziejnej jakości.
Mapka zawiera tylko te bunkry, które stoją w całości i z których coś zostało (szczątki są widoczne).
Przeszedłem Całą trasę i sfotografowałem wszystkie bunkry, które udało mi się znaleźć. Chylę czoła przed osobą, która te bunkry oczyściła i doprowadziła do porządku. Nie wymienię tu jej nazwiska albowiem nie wiem czy tego sobie życzy.
Każdy jednak kto przejdzie tą trasę będzie mógł zobaczyć kto o bunkry zadbał ponieważ jest wewnątrz tabliczka ze stosowną informacją.
Niestety prawdopodobnie nie znalazłem wszystkich. Będę się tam wybierał pewnie jeszcze nie raz, wówczas postaram sie odnaleźć te, których nie znalazłem dotychczas i umieszczę je na mapce.
OTO ADRES MAPKI ORAZ BUNKRÓW (kliknięcie na bunkier lub jezioro czy cmentarz odeśle użytkownika do klikanego obiektu):
http://www.okama.pl/index.php?id=9&lang=pol
Pozdrawiam
Marcin
PS.
Pytanie do SŁOWIANINA, czy to ty zostawiłeś kartkę w jednym z Heńków (przy skrzyżowaniu wawelska-leszków) w foliowej koszulce? Tekst na kartce mówi coś o powstaniu skansenu militarnego (nie będę tego tekstu cytował albowiem nie mam fotki tej kartki pod ręką).
Na kartce jest adres e-mail (na który pisałem bez odzewu zresztą) i nr. tel.
Witam, tak to ja zostawiłem info w heńku na wyskokości oczyszczalni ścieków, maila pisałem do ciebie i w sumie nie dostałem wiadomości o niedostarczeniu.
Powstaje skansen militarny na działce przy oczyszczalni ścieków, zajmujemy się schronami na tej działce, oczyściliśmy też 3 schrony na wysokości ścieżki rowerowej przy której stoi tablica informacyjna. Jak chcesz wiecej informacji na temat działalności pilskiej sekcji to zapraszam na kawe. Pozdrawiam.
Apropos mapki - nie ma na niej dwóch Ringstandów i dwóch heńków.
Powstaje skansen militarny na działce przy oczyszczalni ścieków, zajmujemy się schronami na tej działce, oczyściliśmy też 3 schrony na wysokości ścieżki rowerowej przy której stoi tablica informacyjna. Jak chcesz wiecej informacji na temat działalności pilskiej sekcji to zapraszam na kawe. Pozdrawiam.
Apropos mapki - nie ma na niej dwóch Ringstandów i dwóch heńków.
Dużo lepsze zdjęcia są tu: http://212.244.179.188/website/Orto/viewer.htmmar pisze:Przy robieniu mapki korzystałem ze zdjęć satelitarnych Piły (GoogleEarth), które są jakby nie patrzeć beznadziejnej jakości.
Mapka jest naprawdę super :lol:SA108 pisze:Dużo lepsze zdjęcia są tu: http://212.244.179.188/website/Orto/viewer.htm
No teraz będzie można popracować nad czymś bardziej dokładnym.
Pozdrawiam
Marcin
Utwórz konto lub zaloguj się, aby dołączyć do dyskusji..
Musisz być zarejestrowanym użytkownikiem, aby móc opublikować odpowiedź.
Utwórz konto
Zarejestruj się, aby dołączyć do Nas!
Zarejestrowani użytkownicy, mają dużo więcej przywilejów, związanych z użytkowaniem forum.
Rejestracja i korzystanie z forum jest całkowicie bezpłatne.