Pilskie bocznice
Pilskie bocznice
Dawno nie zakładałem nowych tematów, a więc najwyższy czas nadrobić zaległości... Zrobiłem spis wszystkich bocznic do zakładów przemysłowych istniejących teraz i dawnej w Pile. Oczywiście uzupełnienia i poprawki są mile widziane, jak również zdjęcia. Bocznice pogrupowałem według linii kolejowych od których odchodzą:
dworzec towarowy i linia Piła-Krzyż:
- do magazynów przy ul. Towarowej - rozebrany odcinek za ul. Zygmunta Starego i przejazd przez nią
- do ZNTK/Winkowskiego - istnieje, czynna, zakład nie posiada swoich lokomotyw
- do Prefbetu - czynna, mają SM03
linia Piła - Szczecinek:
- do lotniska - rozgałęziała się na trzy bocznice: do MPS-II, PWL i do kotłowni. Bocznica do kotłowni na pewnym odcinku była dwutorowa (drugi tor jest już rozebrany). Bocznica do MPS rozebrana. Pozostałe bocznice w miarę kompletne, poza niezbyt dużym ubytkiem niedaleko za Piłą Północ i zaasfaltowanym przejazdem na bocznicy do kotłowni.
- do roszarni i Izolacji - w większości rozebrana, istnieje fragment toru na terenie roszarni i przejazd przez al. Wojska Polskiego
dworzec osobowy i linia Piła - Ujście:
- do gazowni - zachowany niewielki fragment toru na terenie gazowni
- do przesypowni cementu - czynna, zakład posiada dwie lokomotywy: 401Da-043 i SM03-633 (ta druga to już wrak)
- do Chemitexu - rozebrana
linia Piła - Poznań:
- do rozlewni spirytusu - rozebrana
- do elektrowni - rozebrana (przy ul. Walki Młodych stoi jeszcze krzyż św. Andrzeja)
linia Piła - Bydgoszcz:
- do ZPZ nr 2 - rozebrana
- do RDM - czynna; zakład nie posiada swojego taboru
linia Piła - Złotów:
- do ZPZ - częściowo rozebrana; zachowały się dwa rozjazdy, część torów na terenie zakładu i garaż dla lokomotywki
- do WOSS-u - istnieje, nieczynna
- dalej rozpoczyna się cały system bocznic w rejonie ul. Kossaka, z których tylko jedna jest
czynna:
* do jakiegoś zakładu przed ul. Kossaka (muszę sprawdzić co to było) - istnieje, nieczynna
* do jakiegoś zakładu za ul. Kossaka, po lewej stronie (jak wyżej) - istnieje, nieczynna
* do składu węgla - istnieje, nieczynna
* do kombinatu budowlanego - rozebrana
* do jednostki wojskowej przy al. Powstańców Wlkp. - rozebrana
* do Nafty - czynna, mają swoją lokomotywkę, bodajże Ls60
- do Philipsa - czynna, też mają swoją lokomotywkę, SM03/409Da (nie wiem dokładnie co, bo nigdy nie miałem okazji przyjrzeć się jej z bliska).
I to by było na tyle
dworzec towarowy i linia Piła-Krzyż:
- do magazynów przy ul. Towarowej - rozebrany odcinek za ul. Zygmunta Starego i przejazd przez nią
- do ZNTK/Winkowskiego - istnieje, czynna, zakład nie posiada swoich lokomotyw
- do Prefbetu - czynna, mają SM03
linia Piła - Szczecinek:
- do lotniska - rozgałęziała się na trzy bocznice: do MPS-II, PWL i do kotłowni. Bocznica do kotłowni na pewnym odcinku była dwutorowa (drugi tor jest już rozebrany). Bocznica do MPS rozebrana. Pozostałe bocznice w miarę kompletne, poza niezbyt dużym ubytkiem niedaleko za Piłą Północ i zaasfaltowanym przejazdem na bocznicy do kotłowni.
- do roszarni i Izolacji - w większości rozebrana, istnieje fragment toru na terenie roszarni i przejazd przez al. Wojska Polskiego
dworzec osobowy i linia Piła - Ujście:
- do gazowni - zachowany niewielki fragment toru na terenie gazowni
- do przesypowni cementu - czynna, zakład posiada dwie lokomotywy: 401Da-043 i SM03-633 (ta druga to już wrak)
- do Chemitexu - rozebrana
linia Piła - Poznań:
- do rozlewni spirytusu - rozebrana
- do elektrowni - rozebrana (przy ul. Walki Młodych stoi jeszcze krzyż św. Andrzeja)
linia Piła - Bydgoszcz:
- do ZPZ nr 2 - rozebrana
- do RDM - czynna; zakład nie posiada swojego taboru
linia Piła - Złotów:
- do ZPZ - częściowo rozebrana; zachowały się dwa rozjazdy, część torów na terenie zakładu i garaż dla lokomotywki
- do WOSS-u - istnieje, nieczynna
- dalej rozpoczyna się cały system bocznic w rejonie ul. Kossaka, z których tylko jedna jest
czynna:
* do jakiegoś zakładu przed ul. Kossaka (muszę sprawdzić co to było) - istnieje, nieczynna
* do jakiegoś zakładu za ul. Kossaka, po lewej stronie (jak wyżej) - istnieje, nieczynna
* do składu węgla - istnieje, nieczynna
* do kombinatu budowlanego - rozebrana
* do jednostki wojskowej przy al. Powstańców Wlkp. - rozebrana
* do Nafty - czynna, mają swoją lokomotywkę, bodajże Ls60
- do Philipsa - czynna, też mają swoją lokomotywkę, SM03/409Da (nie wiem dokładnie co, bo nigdy nie miałem okazji przyjrzeć się jej z bliska).
I to by było na tyle
Co do Prefbetu - "podobno" należy zastąpić "na pewno" - sam widziałem tam SM03 (chociaż nie dam głowy, jakie dokładnie miała oznaczenie, bo na teren zakładów nie wchodziłem, a transporty na Piłę Główną Towarową są kilka razy w tygodniu w godzinach przedpołudniowych) - mam fotkę, jakby co...
Co do Philipsa, chyba SM03 (swego czasu stała przy samym płocie koło przystanku Piła Podlasie, nie wiem, czy nadal się tam znajduje...)
I jeszcze jedno, trudno to nazwać bocznicą, ale swego czasu istniało odgałęzienie od Piły Głównej Towarowej do "rampy kotuńskiej", z której kursowała wąskotorówka do cegielni w Kotuniu (szczegółów na razie brak, ale działam w tym kierunku )
Pozdrawiam
Co do Philipsa, chyba SM03 (swego czasu stała przy samym płocie koło przystanku Piła Podlasie, nie wiem, czy nadal się tam znajduje...)
I jeszcze jedno, trudno to nazwać bocznicą, ale swego czasu istniało odgałęzienie od Piły Głównej Towarowej do "rampy kotuńskiej", z której kursowała wąskotorówka do cegielni w Kotuniu (szczegółów na razie brak, ale działam w tym kierunku )
Pozdrawiam
Dokładnie. Tylko, że nie wiem kiedy przesunięto tory w obecne miejsce. Na pewno gdzieś między 1956 r. a latami osiemdziesiątymiWidziałem mapę z której wynika że tory na Jastrowie kiedyś biegły tak jak teraz bocznica na lotnisko.
Dzięki, poprawiłem Jeśli masz fotkę samej lokomotywki to z chęcią bym zobaczył.Co do Prefbetu - "podobno" należy zastąpić "na pewno" - sam widziałem tam SM03 (chociaż nie dam głowy, jakie dokładnie miała oznaczenie, bo na teren zakładów nie wchodziłem, a transporty na Piłę Główną Towarową są kilka razy w tygodniu w godzinach przedpołudniowych) - mam fotkę, jakby co...
Co do przesuwania torów na Ppn, to było to robione kilka razy (widać to zresztą po podsypce, którą można znaleźc w kilku miejscach w lesie koło nastawni). Zresztą z tego co wiem od dawnego dyżurnego ruchu na Ppn, to zmieniano też wielokrotnie układ zwrotnic, a nawet planowano całkowitą likwidację posterunku. Na razie jednak do tego nie dojdzie, bo pieniędzy brak...
A co do bocznicy na lotnisku, to czy nie prowadziła ona do zakładów Albatrosa?
A zdjęcie... mogę przesłać na maila, bo nie przeszedłem jeszcze etapu wstawiania zdjęć na forum
Pozdrawiam i przy okazji składam najlepsze życzenia urodzinowe (chyba przede wszystkim powodzenia na maturze...)
A co do bocznicy na lotnisku, to czy nie prowadziła ona do zakładów Albatrosa?
A zdjęcie... mogę przesłać na maila, bo nie przeszedłem jeszcze etapu wstawiania zdjęć na forum
Pozdrawiam i przy okazji składam najlepsze życzenia urodzinowe (chyba przede wszystkim powodzenia na maturze...)
Linia do Jastrowia za PPn przed wojną biegła prosto, tak jak początkowy odcinek obecnej bocznicy do lotniska. Dopiero od niej odgałęziała się bocznica do Albatrosa:
Oczywiście bocznica do zakładów Albatros, powstała jeszcze w latach I wojny światowej, to ta, która teraz kończy się na placu obok kotłowni (tej rozbieranej od paru miesięcy). Wtedy kończyła się przy istniejącej do dziś rampie kawałek za głównym wjazdem na lotnisko. Przedłużono ją pewnie dopiero po zbudowaniu kotłowni w 1987 r.
Bocznica do PWL-u powstała pewnie jeszcze przed 1945 r., w trakcie rozbudowy lotniska podczas II wojny światowej (podobnie jak sam PWL). Natomiast niewiele wiem o trzeciej bocznicy, która prowadziła do MPS-II (magazynów paliw przy "dużej" grupie schronohangarów). Z całą pewnością była już powojenna. Nie jest już zaznaczana na planach lotniska z lat 90., więc pewnie została rozebrana wcześniej. Na mapkach wygląda to tak:
Ta bocznica ma dosyć dziwny, łukowaty przebieg, więc można sądzić, że zbudowano ją już po rozbiórce niewykorzystywanej części starej linii do Jastrowia. Ale to trzeba by sprawdzić na miejscu.
P.S. Znalazłem coś takiego:
http://groups.google.pl/group/pl.misc.k ... 3f2eda19a2
Oczywiście bocznica do zakładów Albatros, powstała jeszcze w latach I wojny światowej, to ta, która teraz kończy się na placu obok kotłowni (tej rozbieranej od paru miesięcy). Wtedy kończyła się przy istniejącej do dziś rampie kawałek za głównym wjazdem na lotnisko. Przedłużono ją pewnie dopiero po zbudowaniu kotłowni w 1987 r.
Bocznica do PWL-u powstała pewnie jeszcze przed 1945 r., w trakcie rozbudowy lotniska podczas II wojny światowej (podobnie jak sam PWL). Natomiast niewiele wiem o trzeciej bocznicy, która prowadziła do MPS-II (magazynów paliw przy "dużej" grupie schronohangarów). Z całą pewnością była już powojenna. Nie jest już zaznaczana na planach lotniska z lat 90., więc pewnie została rozebrana wcześniej. Na mapkach wygląda to tak:
Ta bocznica ma dosyć dziwny, łukowaty przebieg, więc można sądzić, że zbudowano ją już po rozbiórce niewykorzystywanej części starej linii do Jastrowia. Ale to trzeba by sprawdzić na miejscu.
To ja bym poprosił na sa108@gazeta.plA zdjęcie.. mogę przesłac na maila, bo nie przeszedłem jeszcze etapu wstawiania zdjęc na forum
DziękiPozdrawiam i przy okazji składam najlepsze życzenia urodzinowe (chyba przede wszystkim powodzenia na maturze..)
P.S. Znalazłem coś takiego:
http://groups.google.pl/group/pl.misc.k ... 3f2eda19a2
Re: Pilskie bocznice
Niedawno (jakieś 1,5 miesiąca temu) widziałem na przejeździe kolejowym koło basenu "Wodnik" SM42 pchająca kilka (3 lub 4) wagonów towarowych.SA108 pisze:* do jakiegoś zakładu przed ul. Kossaka (muszę sprawdzić co to było) - istnieje, nieczynna
* do jakiegoś zakładu za ul. Kossaka, po lewej stronie (jak wyżej) - istnieje, nieczynna
* do składu węgla - istnieje, nieczynna
Re: Pilskie bocznice
To do "Nafty". Pociągi jeżdżą tam rzadko, ale jeżdżąd-t-x pisze:Niedawno (jakieś 1,5 miesiąca temu) widziałem na przejeździe kolejowym koło basenu "Wodnik" SM42 pchająca kilka (3 lub 4) wagonów towarowych.
-
- PRZYJACIEL
- Posty: 2009
- Rejestracja: 14 maja 2006, 17:32
- Lokalizacja: Piła
- Podziękowano: 2 razy
- Kontakt:
Nie wiem czy ktoś na tym forum o tym pisał, ale jeden z moich "panów informatorów" twierdzi, iż swego czasu bocznica prowadziła także do skupu złomu znajdującego się w bazie GS-u przy ul. Poznańskiej.
Skup ten jak się okazało po wojnie miał niemało pracy. Po wojnie ludzie w kolejce ustawiali się by moć sprzedać złom pochodzących w pilskich gruzów. Początkowo w takim niezorganizowanym "odgruzowywaniu" pracowały rownież dzieci. Poźniej wprowadzono zakaz uczestniczenia dzieci w takich pracach. To taka mała anegdotka przy okazji bocznicy.
Skup ten jak się okazało po wojnie miał niemało pracy. Po wojnie ludzie w kolejce ustawiali się by moć sprzedać złom pochodzących w pilskich gruzów. Początkowo w takim niezorganizowanym "odgruzowywaniu" pracowały rownież dzieci. Poźniej wprowadzono zakaz uczestniczenia dzieci w takich pracach. To taka mała anegdotka przy okazji bocznicy.
Re: Pilskie bocznice
SA108 pisze:- do Philipsa - czynna, też mają swoją lokomotywkę, SM03/409Da (nie wiem dokładnie co, bo nigdy nie miałem okazji przyjrzeć się jej z bliska).
To jednak 409Da, chociaż oznaczenie ma trochę nieprawidłowe
Czy ktoś ma może fotkę lokomotywki z Nafty?
Poza tym zapomniałem o jeszcze jednej bocznicy - swoją bocznicę (i to czynną) ma skup złomu na końcu ul. 14 Lutego.
-
- Posty: 37
- Rejestracja: 14 cze 2007, 11:39
- Lokalizacja: Nawet nie z okolic Piły
Re: Pilskie bocznice
Witam!
Proszę o identyfikację tego sprzętu. Zdjęcie zrobione jest z masztu wiertnicy Zakładu Poszukiwań Ropy Naftowej i Gazu Piła.
Proszę o identyfikację tego sprzętu. Zdjęcie zrobione jest z masztu wiertnicy Zakładu Poszukiwań Ropy Naftowej i Gazu Piła.
Re: Pilskie bocznice
Witam!
Przesyłam dwie fotki z układem torowisk na Zakładzie Remontowym pilskiej Nafty. Bocznicę wykorzystuje baza rur oraz magazyn materiałów płuczkowych firmy Diament z Zielonej Góry.
Przesyłam dwie fotki z układem torowisk na Zakładzie Remontowym pilskiej Nafty. Bocznicę wykorzystuje baza rur oraz magazyn materiałów płuczkowych firmy Diament z Zielonej Góry.
Re: Pilskie bocznice
Wygląda na nieco skróconą SM03 typ fabryczny Ls150. Nie wiem tylko dlaczego część z lewej strony została "odcięta".
Re: Pilskie bocznice
To jest Ls60. Dosyć stara lokomotywka i dzisiaj już rzadko spotykana (chociaż artykuł z Wikipedii trochę przesadza: "Do dziś jest eksploatowanych jeszcze kilka egzemplarzy").
Utwórz konto lub zaloguj się, aby dołączyć do dyskusji..
Musisz być zarejestrowanym użytkownikiem, aby móc opublikować odpowiedź.
Utwórz konto
Zarejestruj się, aby dołączyć do Nas!
Zarejestrowani użytkownicy, mają dużo więcej przywilejów, związanych z użytkowaniem forum.
Rejestracja i korzystanie z forum jest całkowicie bezpłatne.